نماینده مردم تهران در مجلس:

سازمان شانگهای ارتقای منافع مشترک را دنبال می‌کند/ دولت آمریکا امروز فاقد بنیه اقتصادی،‌ سیاسی و نظامی است

۱۴۰۰/۰۶/۲۷ - ۰۹:۲۳:۰۱
کد خبر: ۱۲۳۴۸۱۶
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سازمان شانگهای ضمن حفظ استقلال همه جانبه اعضا و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، ارتقای منافع مشترک را دنبال می‌کند که با اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همخوانی دارد.

«علی خضریان»، نماینده مردم تهران در مجلس، در گفت وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: طی سال‌های اخیر شاهد تغییر سریع نظم اقتصاد جهانی و توزیع قدرت در نظام بین‌الملل هستیم و نظم برخاسته از جنگ جهانی دوم به رهبری آمریکا دچار بحران شده است. این موضوع پس از حوادث ۱۱ سپتامبر تا امروز خصوصا در منطقه غرب آسیا که آخرین آن خروج از سر استیصال از افغانستان بوده است، به خوبی نشان‌گر ورود به مرحله زوال هژمونی آمریکا و دوره گذار به یک نظم جدید هستیم.

رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود مجلس با تاکید بر اینکه آمریکا به عنوان قدرت هژمونیک که رابطه متقابل با نظم موجود دارد، افزود: دولت آمریکا امروز فاقد بنیه اقتصادی،‌ سیاسی و نظامی لازم برای تحمیل امیال، قواعد و هنجارهای دلخواه خود در مسایل و حوزه‌های راهبردی بین‌المللی است؛ و نهادهای بین‌المللی چون بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی که وظیفه تزریق رضایتمندانه هنجارها و قواعد هژمونی آمریکا به جوامع پیرامونی به منظور تداوم هژمونی واشنگتن را داشتند،‌ امروز تقریبا اثرگذاری خود را از دست داده‌اند.

خضریان افزود: یکی از نشانه‌های نظم جدید این است که برخلاف میل گذشته کشورها برای عضویت در WTO شوند جهت محروم نماندن از تجارت جهانی، امروز عموم کشورها به سمت ترتیبات تجاری دوجانبه، چند جانبه و منطقه‌ای سوق داده شده‌اند که با هنجارها و شرایط ملی و منطقه‌ای سازگاری بیشتری دارند و عملیاتی‌ترند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با اشاره به شکل‌گیری قطب‌های جدید قدرت همچون سازمان همکاری‌های شانگهای در شرایط جدید بین‌المللی گفت: قطب‌های جدید قدرت نقش پیشرو آمریکا را به عنوان هژمون تایید نمی‌کنند و اجماع وسیع سیاسی در حمایت از اهداف و سیاست تک قطبی واشنگتن وجود ندارد. لذا واقعیت‌های جهانی حکایت از حضور بازیگران قدرتمند زیادی است که هیچکدام به تنهایی قادر به تاثیرگذاری در روندهای راهبردی نخواهند بود و توزیع قدرت در نظم جدید بین‌الملل بر مبنای ائتلاف‌ها و اتحادهایی از کشورها خواهد بود.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با بیان اینکه سازمان همکاری‌های شانگهای، می‌تواند یک الگوی موفق تامین منافع کشورها در نظم جدید باشد، افزود: سازمان شانگهای ضمن حفظ استقلال همه جانبه اعضا و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، ارتقای منافع مشترک را دنبال می‌کند که با اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همخوانی دارد.

خضریان با تاکید بر اینکه پیوستن ایران به شانگهای، هم برای ایران و هم برای این سازمان،‌ منافع متعددی خواهد داشت، گفت: این مهم مورد تایید دیگر اعضای سازمان شانگهای نیز قرار گرفته و پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را موجب تقویت نفوذ سازمان در مسایل مهم بین‌المللی دانسته‌اند و قطعا این رویداد منجر به تقویت نظم جدید در منازعه با نظم تک قطبی خواهد شد.

خضریان در پایان ضمن تاکید بر رسوا شدن آنهایی که موانع توهمی مانند وضعیت ایران در نسبت با FATF را مانع عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌دانستند بیان کرد: سال گذشته آقای ظریف، وزیر سابق امور خارجه در نامه‌ای به مسولان نظام در حالی این ادعا را مطرح کرده بود که اکنون مشخص شد این ادعاهای خلاف واقع صرفا به منظور پیشبرد اهداف سیاسی جریان غربگرا بوده و بنیه واقعی و کارشناسی لازم را نداشته است.

نظر شما