عضو هیات رئیسه مجلس:

دولت مخالف مصوبه مجلس درباره واردات خودروهای خارجی است/ مجوز مجلس به واردات خودروهای خارجی، در جهت ساماندهی قیمت خودروهاست/ تایید شورای نگهبان کافی است

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ۰۵:۰۷:۲۳
کد خبر: ۱۲۳۴۹۲۴
دولت مخالف مصوبه مجلس درباره واردات خودروهای خارجی است/ مجوز مجلس به واردات خودروهای خارجی، در جهت ساماندهی قیمت خودروهاست/ تایید شورای نگهبان کافی است
عضو هیات رئیسه مجلس در رابطه با موافقت نمایندگان برای دادن مجوز به واردات خودروهای خارجی و نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص در این زمینه گفت: این مصوبه هنوز به مرحله ای نرسیده که به مجمع تشخیص ارسال شود، زیرا اگر مورد تایید شورای نگهبان واقع شود که دیگر بحثی نمی ماند.

«علیرضا سلیمی»، نماینده مردم محلات و عضو هیات رئیسه مجلس، در گفت وگو با خبرنگار برنا در رابطه با موافقت نمایندگان برای دادن مجوز به واردات خودروهای خارجی و نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص در این زمینه گفت: این مصوبه هنوز به مرحله ای نرسیده که به مجمع تشخیص ارسال شود، زیرا اگر مورد تایید شورای نگهبان واقع شود که دیگر بحثی نمی ماند. شورای نگهبان یکی دو بار به این مصوبه، ایراداتی وارد کرده است و آن را به اصطلاح با سیاست های کلی مغایر دانسته است، اما این بار مصوبه مجلس برای واردات خودروهای خارجی به سبک سابق نیست و تغییرات اندکی در مجلس داده شده است. باید دید آیا با این تغییرات اندک دغدغه شورای نگهبان و مغایرتش با سیاست های کلی برطرف می شود یا خیر. ما که وکیل و وصی شورای نگهبان نیستیم، شورای نگهبان باید خودش تصمیم بگیرد ولی قبلا ایراد گرفته بود اما یک تغییر اندکی در مجلس داده شد، باید منتظر بمانیم تا نظر شورا را به صراحت ببینیم.

او در رابطه با اثرات آزادسازی واردات بر بازار خودرو و واکنش جامعه خودروسازان بیان کرد: در حال حاضر دو نگرانی وجود دارد. مردم از قیمت بالای خودروهای داخلی و کیفیت ضعیف آنها گله مند هستند، بالا بودن قیمت و ضعف در کیفیت و انحصار شرکت های خوردوساز، از جمله نگرانی های مردم است در مقابل خودروسازان هم نگرانی هایی دارند. شرکت های خودروسازی در شرایط تحریم عرق ریخته و اجازه نداده اند که این صنعت زمین بخورد؛ یک نگرانی جامعه خودروسازان این است که آیا این واردات، به صنعت خودروسازی به صورت کلی و بنیادی آسیب می زند یا خیر؟ ما با دو نگرانی از سوی مردم وخودروسازان مواجهیم. 

سلیمی گفت: باید ببینیم که این سبک واردات باعث افزایش کیفیت می شود و خودروسازان را وادار به تکاپوی بیشتر می کند یا سبب می شود توان خودروسازان کاهش پیدا کند و صنعت خودروسازی از بنیاد برچیده شود. هر دو تا نگرانی دارای منطق است یعنی هم کسانی که آنطرف هستند منطق جدی دارند و هم کسانی که در این طرف هستند دارای منطق هستند. لازم به ذکر است که طی این دو سال خودروسازان در بحث کیفیت گام های بلندی را برداشتند و نگران هستند که این مصوبه باعث شود که این روندی که رو به سرعت است در این دو سال اخیر، یکدفعه سرعتش کاهش پیدا کند و در مجموع در حوزه صنعت خودروسازی داخلی دچار آسیب شویم.

او در خصوص هدف اصلی این مصوبه گفت: هدف اصلی این بوده که در جهت ارتقای کیفیت، یک شوک به خودروسازان وارد شود باید خودروسازان تلاش کنند برای افزایش کیفیت و قیمت هم متعادل شود. خودروساز می گوید من ضرر کردم و مردم هم می گویند گران داریم می خریم. واقعا هم خودروساز دارد ضرر می کند و اینکه چه عاملی باعث این مسئله شده است؟ واسطه ها و یا کسانی که کارهای واسطه ای با خودروسازان می کنند آنها باعث شده اند، قیمت تمام شده گران شود؟ یا مواد اولیه در کشور که به هر نحو، یک عاملی برای گرانی خودرو وجود دارد. هدف طراح این مصوبه این بوده که در جهت ساماندهی قیمت خودروها پیش برویم ولی آیا این هدف و مصوبه قابل تحقق است جای تردید وجود دارد.

او در پایان در خصوص نظر دولت در خصوص این مجوز گفت: وزیر صنعت در مصاحبه ای گفته بودند که در مجموع مخالف هستند. 7

نظر شما