گوترش:

جهان در مسیر فاجعه اقلیمی حرکت می‌کند

۱۴۰۰/۰۶/۲۷ - ۱۲:۴۷:۲۱
کد خبر: ۱۲۳۴۹۴۷
جهان در مسیر فاجعه اقلیمی حرکت می‌کند
آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داد وعده ها و تعهدات کشورها در سالهای بعد از توافق آب و هوایی پاریس نشان داده که چنین تعهداتی برای جلوگیری قابل توجه از تغییرات آب و هوایی کافی نبوده است و جهان در مسیر فاجعه باری حرکت می کند.

به گزارش برنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: بر اساس گزارش سازمان ملل که روز جمعه  منتشر شده است، میانگین دمای جهان تا پایان قرن حاضر حتی با وجود  تعهد همه کشورها به کاهش گازهای آلاینده، به ۲.۷ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت که احتمالا به تشدید جنگل سوزی ها، خشکسالی و سیل منجر خواهد شد.

تحلیل کشور به کشور در این گزارش به این نتیجه دست یافته که سطح هشدارها که در مقایسه با سطح قبل از صنعتی شدن اندازه گیری شده است، احتمالا با امواج مرگبار گرما و افزایش تهدید شهرهای ساحلی با افزایش سطح آب دریاها  افزایش خواهد یافت.

گوترش گفت این امر نشان می دهد که «جهان در یک مسیر فاجعه بار حرکت می کند» گزارش جدید به ویژه شکاف بزرگ بین انتظار دانشمندان از رهبران جهان و آنچه را که چنین رهبرانی تمایل دارند انجام دهند، نشان می دهد.

انتشار گازهایی که در گرمایش زمین نقش دارند احتمالا در این دهه درمقایسه با سطح سال ۲۰۱۰ به میزان ۱۶ درصد افزایش می یابد هر چند که تحقیقات جدید علمی نشان داده که لازم است انتشار چنین گازهایی تا سال ۲۰۳۰ دستکم به میزان یک چهارم کاهش یابد تا از تاثیرات مخرب گرمایش زمین جلوگیری شود.

هفته آینده رئیسان جمهوری و نخست وزیران جهان به منظور نشست سالانه مجمع عمومی در سازمان ملل گرد هم می آیند.

این اجلاس نشست ۲۰ کشور بزرگ اقتصادی جهانی در گردهمایی آنها در رم در اواخر ماه اکتبر را تحت الشعاع قرار خواهد داد و محور مذاکرات آب و هوایی بین المللی  خواهد بود که قرار است در ماه نوامبر در اسکاتلند برگزار شود.

با این حال مذاکرات همیشه نتیجه بخش نیستند به ویژه این که در نشست مجازی روز جمعه به میزبانی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا کشورها از تعهد جاه طلبانه بیشتر خودداری کردند؛ به ویژه کشورهایی با سطح آلایندگی بیشتر مانند چین که نمایندگانی از بین مقاماتی که در سطح متوسط بودند به این نشست اعزام کرد.

تقریبا ۲۰۰ کشور جهان در اقدامی داوطلبانه نسبت به کاهش گازهای آلاینده مطابق با توافق پاریس متعهد شده اند. از زمان امضای این توافق برخی از کشورها قویا به تعهدات خود پایبند بوده اند.

با این حال ۷۰ کشور از جمله چین به تعهدات جدید پایبند نیستند. چین بزرگترین سهم را در تولید گازهای گلخانه ای دارد. هند و عربستان نیز بزرگترین اقتصاد رادارند که خود تاثیر چشمگیری در وضعیت آب و هوا داشته است.

آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین سهم را در انتشار گازهای آلاینده دارد متعهد شده انتشار این گازها به میزان ۵۰ درصد کاهش داده و تا پایان قرن کنونی به اندازه ۵۲ درصد زیر سطح سال  ۲۰۰۵ حفظ کند.

اما تحقق این هدف تاکنون به ویژه به دلایل سیاسی دشوار بوده است و باید دید که  آیا دولت جو بایدن می تواند کنگره را ترغیب کند که از قانون تغییرات آب و هوایی تا قبل از مذاکرات آب و هوایی در نوامبر امسال حمایت کنند یا نه.

تحقیقات جدید موسسه منابع جهانی واشنگتن نشان داده که اقدامات گروه ۲۰ نقش کلیدی را در کاهش روند تغییرات آب و هوایی دارد. کشورهای عضو این گروه در تولید ۷۵ درصد از گازهای آلاینده جهان نقش دارند.دوشنبه این هفته گوترش بار دیگر میزبان نشست دیگری خواهد بود که هدف از آن تشویق همه کشورها به تشدید تعهدات خود است. این تعهد باید تا قبل از کنفرانس اب و هوایی COP۲۶  محقق شود.

گوترش همچنین کشورهای ثروتمند را تشویق خواهد کرد به وعده خود برای کمک به کشورهای فقیر تر برای مقابله با تاثیرات تغییرات آب و هوایی عمل کنند.

گوترش روز جمعه درباره شکست اجلاس COP۲۶ هشدار داد و گفت روشن است که همه باید به مسئولیت خود واقف باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز