یک کارشناس مسائل خاورمیانه تشریح کرد؛

عربستان ۱۴ اقدام علیه ایران انجام داد که هر کدام می‌توانست منجر به جنگ شود/ اهرم‌های فشار غرب را علیه خودمان کُند کردیم

۱۴۰۰/۰۶/۲۹ - ۲۳:۴۱:۲۶
کد خبر: ۱۲۳۴۹۵۹
عربستان ۱۴ اقدام علیه ایران انجام داد که هر کدام می‌توانست منجر به جنگ شود/ اهرم‌های فشار غرب را علیه خودمان کُند کردیم
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان از زمانی که ملک سلمان روی کار آمد یک سیاست نادرست، ناپخته و نسنجیده در کل منطقه و به ویژه علیه ما به اجرا گذاشته است.

«جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص رابطه ایران با عربستان اظهار کرد: عربستان از زمانی که ملک سلمان روی کار آمد یک سیاست نادرست، ناپخته و نسنجیده‌ای را در کل منطقه و به‌ویژه علیه ما به اجرا گذاشته است. همین سبب شده روابطی که ما در گذشته با عربستان داشتیم، که چندان روابط گرمی هم نبود و در حد حج و بعضی اجلاس‌ها مثل غیرمتحدها و سازمان همکاری‌های اسلامی بود، هم به دلیل اقدامات آنها به روابط خصمانه و بسیار تیره تبدیل شود.

او افزود: سوای این اقدامات، از زمانی که محمد بن سلمان، پسر ملک سلمان، وزارت دفاع و ولیعهدی و زمام امور این کشور را در دست گرفت، مجری یکسری سیاست‌های استعماری شد و مجموعه اقداماتی که علیه ما انجام داد، شاید بیش از 14 اقدام بوده که می‌توانسته زمینه جنگ و یک درگیری نظامی را ایجاد کند ولی ما همواره صبر پیشه کردیم و هرگز وارد عرصه نظامی نشدیم، برای اینکه هر جنگی سبب تخریب زیرساخت‌های دو کشور می‌شود که موجب ضرر و زیان برای ملت‌هاست.

قنادباشی ادامه داد: اگر به این 14 اقدام اشاره کنم یکی کمک کردن به گروهک‌های مسلح تروریستی است که یکی از این گروهک‌ها، منافقین هستند. یعنی همه هزینه‌هایی که منافقین در آلبانی و جاهای دیگر صرف می‌کنند بخش بزرگی از آن را عربستان می‌پردازد. علاوه بر سمینارها و همایش‌هایی که در پاریس برگزار می‌کنند غیر از آن گروهک‌های جدایی طلبی که در بخش‌های مرزی کشور ما هستند باز عربستان هزینه آنها را می‌دهد و از آنها پشتیبانی می‌کند که این گروهک‌ها بسیار مرتکب قتل شدند و درصدد بودند این جمله بن سلمان که «ما جنگ را به داخل ایران می‌بریم» را اجرایی کنند.

او تصریح کرد: طی سال‌های قبل اقداماتی علیه حجاج ما صورت گرفت و در ورود حجاج ما به حج عمره و منا بی‌حرمتی‌هایی انجام شد. به غیر از این عربستان کوشش می‌کند روابط خیلی از کشورها با ما قطع شود مثل سودان و جیبوتی. علاوه بر این خود عربستان اعلام کرد قصد دارد ائتلافی را با 37 کشور علیه ایران درست کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: از همه مهم‌تر تامین نفت ایران در زمان سیاست حداکثری ترامپ است که علنا عربستان به آمریکا اعلام کرد نفتی از ایران خریداری نمی‌شود و ما مقدار صادرات نفت ایران را تامین می‌کنیم. همچنین عربستان به اعمال فشار حداکثری آمریکا علیه ایران کمک کرد. البته ما خویشتن‌داری کردیم و الان هم حسن نیت خودمان را برای اینکه زمینه‌ای فراهم نشود که کشورهای خارجی از آن سوءاستفاده کنند نشان دادیم. ما به سمت و سوی خروج نیروهای بیگانه از منطقه حرکت و سعی کردیم مذاکراتی انجام دهیم که این مذاکرات تا به حال دو بار در عراق صورت گرفته ولی هنوز نتایج روشنی ندارد.

او متذکر شد: مخصوصا اینکه آنها سیاست‌های خصمانه خود را همچنان در کشورهای همسایه ما ادامه می‌دهند و به داعش و گروهک‌های تکفیری کمک می‌کنند که این اقدامات در راستای بر هم زدن سیاست‌های منطقه، است.

قنادباشی با اشاره به پیوستن ایران به شانگهای تصریح کرد: ما با پیوستن به شانگهای اهرم‌های فشار قدرت غرب را علیه خودمان کند کردیم چراکه قبل از پیوستن ما به شانگهای، سیاست یکجانبه‌گرایی به سمت غرب داشتیم. در حال حاضر تعادل ایجاد شده و نگاه ما به سمت شرق معطوف شده است؛ البته روابط با غرب هم برای ما اهمیت دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه متذکر شد: به تناسب تضعیف اهرم‌های غربی علیه ایران، متحدین غرب در منطقه ضعیف و متوجه می‌شوند ایران، کشوری نیست که تحت فشار آمریکایی‌ها باشد. بلکه کشوری است که توانسته خودش را با برقراری با سایر کشورها مخصوصا در بُعد اقتصادی از این فشارها خارج شود و به سمت توانمند شدن پیش برود. هر چه به سمت توانمندتر شدن پیش برویم طبیعا متحدین آمریکا، که عربستان یکی از آنهاست، بیشتر ضعیف می‌شوند و ناچار هستند دست از سیاست‌های خصمانه خود بردارند. 6

نظر شما
پرونده ویژه