واکنش نخست وزیر سودان به تلاش برای کودتا

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ۱۶:۰۴:۳۰
کد خبر: ۱۲۳۶۷۴۱
واکنش نخست وزیر سودان به تلاش برای کودتا
نخست وزیر سودان تلاش برای کودتا در این کشور را طرح برخی جریان ها در داخل و خارج نیروهای مسلح دانست و گفت که این کودتای نافرجام علیه انقلاب و دستاوردهای ملت سودان بود.

به گزارش برنا، به نقل از رسانه های عرب زبان، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان امروز سه شنبه در سخنرانی خود بعد از نشست هیات وزیران و ائتلاف نیروهای "آزادی و تغییر" این کشور گفت: این کودتای نافرجام علیه انقلاب و دستاوردهای ملت برای تضعیف "گذار

مدنی دموکراتیک" بود. وی در عین حال افزود: اما طبق معمول، عزم و اراده ملت ما قویتر بود.

حمدوک گفت: این تلاش برای کودتا از جانب بقایای رژیم سابق برای بر هم زدن دوره انتقالی صورت گرفت و این امر ایجاب می کند که بازنگری کاملی در تجربه گذار صورت بگیرد و ساختار نیروهای نظامی بار دیگر اصلاح شود.

نخست وزیر سودان بر لزوم تکمیل بقیه ساختارهای نهاد انتقالی از جمله دادگاه قانون اساسی، مجلس قانونگذاری، شورای عالی قضایی و شورای عالی دادستانی تاکید کرد.

وزیر اطلاع رسانی سودان پیشتر اعلام کرد که اوضاع این کشور پس از دستگیری سران کودتاچی نظامی و غیرنظامی تحت کنترل درآمده است.

«حمزه بلول» گفت: تلاش برای کودتا در سودان را گروهی از افسران نیروهای مسلح کشور که از بقایای رژیم گذشته هستند، انجام دادند.

وی با اشاره به تسلیم شدن آخرین تجمع کودتاچیان در پادگان «الشجره» در شهر خارطوم (پایتخت سودان)، متذکر شد که پیگرد بقایای عناصر رژیم سابق سودان را که در این کودتا دست داشتند، ادامه می یابد.

خبرگزاری رسمی سودان صبح امروز اعلام کرد که همه مهتمان  شرکت در تلاش برای کودتا، بازداشت و بازجویی از آنها آغاز شده است.

همزمان مشاور رسانه ای فرمانده کل نیروهای مسلح سودان نیز خنثی سازی تلاش ها برای قبضه قدرت (کوتای امروز) در این کشور را تایید کرد.

یک منبع سودانی گفت که ۴۰ تن از افسران ارتش متهم به دست داشتن در این کودتا، دستگیر شده‌اند. یک گروه کودتاچی قصد داشتند که کنترل اوضاع در این کشور را به دست بگیرند.

در سوم مردادماه ۱۳۹۸ نیز در کشور سودان کودتایی نافرجام انجام شد. در آن زمان نیروهای مسلح سودان در بیانیه‌ای از وقوع کودتای نافرجام در این کشور خبر داد و اعلام کرد که شماری از افسران نیروهای مسلح از جمله رئیس ستاد مشترک و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی

قصد داشتند علیه انقلاب مردم سودان کودتا کنند که به شکست انجامید.

نیروهای مسلح سودان هدف کودتاچیان را بازگرداندن رژیم سابق و بستن مسیر راه حل سیاسی برای تشکیل یک دولت غیر نظامی که از خواسته‌های مردم این کشور است، عنوان کردند.

قبل از آن یعنی در ۲۱ تیر ماه همان سال نیز شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرده بود که کودتای نظامی علیه این شورا را خنثی کرده است.

کمیته امنیت و دفاع وابسته به شورای نظامی انتقال سودان در همان زمان اعلام کرد: شماری از افسران سودانی قصد کودتا علیه شورای نظامی انتقالی را داشتند که تلاش آنها به شکست انجامید.

دولت «عمر البشیر» ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۹۸ با دخالت ارتش سودان سرنگون شد و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال «عبدالفتاح البرهان» قدرت را در این کشور در دست گرفت.

سرنگونی البشیر، گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها همچنان خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دمکراتیک هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز