یک کارشناس خاورمیانه:

باب گفت‌وگو با عربستان در ماه‌های آینده کاملا باز می‌شود/ عربستان در حالتی تدافعی قرار گرفت

۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۱۱:۴۰:۲۸
کد خبر: ۱۲۳۸۵۳۹
باب گفت‌وگو با عربستان در ماه‌های آینده کاملا باز می‌شود/ عربستان در حالتی تدافعی قرار گرفت
یک کارشناس خاورمیانه عنوان کرد: با پیش زمینه موضع فعلی عربستان و بعد هم موضعی که دولت جدید در ایران دارد به نظر می‌رسد زمینه‌ها از هر جهت برای یک گفتگوی سازنده واحتمالا برقراری روابط شاید در کوتاه مدت نه، اما در ماه‌های آینده فراهم باشد.

«علی‌اصغر زرگر»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با باب جدیدی که در روابط ایران و عربستان در حال شکل‌گیری است، گفت: موضع ایران کاملا بستگی به موضع عربستان در منطقه دارد چون آمریکایی‌ها اخیرا به عربستان فهماندند نباید روی آمریکا حساب کند اگرچه به عنوان متحد استراتژیکی آنها باقی خواهد ماند.

او افزود: به عنوان مثال اخیرا شاهد بودیم آمریکا تجهیزات مربوط به رصد موشک‌ها در عربستان را جابجا کرده و در منطقه هم محل پایگاه‌هایشان را اندکی تغییر دادند. 

زرگر تاکید کرد: در حال حاضر نوعی سرخوردگی برای عربستان پیش آمده که نمی‌داند باید چه نوع سیاستی را نسبت به غرب و آمریکا در پیش بگیرد و من فکر می‌کنم عربستان در موضع قدرت و مواضع قبلی خود نیست.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: عربستان در رابطه با افغانستان موضعی اتخاذ نکرده و در سوریه هم برد زیادی نداشته، در عراق هم به همین صورت پیش رفته، با همه این تفاسیر عربستان در حالتی تدافعی قرار گرفته و موضع تهاجمی مثل قبل ندارد.

زرگر گفت: اگر به‌صورت همه جانبه بررسی کنیم چه از نظر هزینه‌های مالی در منطقه و چه در رابطه با موضعی که آمریکایی‌ها نسبت به عربستان گرفتند و چه در رابطه با شکست‌هایی که در سوریه، عراق و یمن داشته موضع عربستان تدافعی است و می‌خواهد تنش ها را در منطقه خلیج فارس به حداقل برساند.

او در پایان تصریح کرد: از جانب دیگر سیاست خارجی ایران هم رسما این است که می‌خواهد با همسایگان تنش‌زدایی کند و اولویت کشور ما هم امروز روابط حسنه با همسایگان است. بخش مهمی از این همسایگان هم کشورهای عربی هستند. البته با عراق غالبا رابطه خوبی داشتیم اما در منطقه خلیج فارس یک‌سری تنش‌ها و برخوردها با امارات متحده عربی و عربستان همواره وجود داشته اما با این وجود زمینه‌ها برای گفت‌وگو آماده است. ایران هم بارها اعلام کرده دست دوستی به سمت عربستان و کشورهای عربی در حوزه خلیج فارس گشوده است. با پیش زمینه موضع فعلی عربستان و بعد هم موضعی که دولت جدید در ایران دارد به نظر می‌رسد، زمینه ها از هر جهت برای یک گفتگوی سازنده و احتمالا برقراری روابط شاید در کوتاه مدت نه اما در ماه‌های آینده فراهم باشد./ 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز