سرگئی لاوروف :

هشدار در مورد پیامدهای خودسری های غرب/ انتظارات زیادی از مذاکرات تسلیحاتی روسیه و آمریکا وجود دارد

۱۴۰۰/۰۷/۰۴ - ۱۱:۵۱:۰۷
کد خبر: ۱۲۳۸۷۵۴
هشدار در مورد پیامدهای خودسری های غرب/ انتظارات زیادی از مذاکرات تسلیحاتی روسیه و آمریکا وجود دارد
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از پیمان امنیتی آمریکا انگلیس و استرالیا و قصد واشنگتن برای تحویل زیردریایی های اتمی به استرالیا در چارچوب این پیمان انتقاد کرد

به گزارش برنا از گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل خاطرنشان کرد: قصد آمریکا برای تحویل زیردریایی به استرالیا را، می توان پاسخ به تلاش اتحادیه اروپا برای استقلال بیشتر پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعبیر کرد.

روز ۱۵ ماه سپتامبر، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا به همراه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده مشارکت جدید امنیتی نظامی سه جانبه آکوس را اعلام کردند که از منافع مشترک طرفین در منطقه هند و اقیانوس آرام محافظت می کند.

براساس مشارکت جدید، بریتانیا و ایالات متحده متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان آکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

لاوروف در ادامه سخنان خود هشدار داد که اعمال اصول من درآوردی و خودسرانه غرب بجای پایبندی به معیارهای قوانین بین المللی پیامدهای منفی به همراه خواهد داشت و خطوط حائل جدید بین کشورهای غربی و سایر کشورهای جهان بوجود خواهد آورد .

 وی ادامه داد: رویدادهای سال های اخیر نشان داد که اصول خودسرانه ای که غرب بکار می گیرد ممکن است در اردوگاه کشورهای غربی بویژه در مواردی که بسیار مستقل شوند، بکار گرفته شود  

 وزیر خارجه روسیه سپس خاطرنشان کرد که در گفت و گوهای در مورد مسائل کلیدی جهانی، کشورهای غربی فرمت های مناسب برای خود انتخاب می کنند و کشورهایی را که دارای مواضع متفاوت با غربی ها هستند از گفت و گوها کنار می گذارند. 

 لاوروف افزود: اخیرا در این رابطه آلمان و فرانسه ائتلافی بین المللی را برای توسعه همکاری همکاریهای بین المللی ایجاد کردند در حالی که باوجود سازمان بزرگ و جهانی سازمان ملل چه نیازی به چنین ائتلافی وجود داشت.  

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان روز ۲۶ سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل از ایجاد ائتلافی با شرکت بیش از ۵۰ کشور برای توسعه هممکاریهای بین المللی خبر داد.

لاوروف در ادامه سخنان خود از تصمیم دولت برگزاری اجلاس کشورهای دمکراتیک نیز انتقاد کرد و گفت: بدیهی است آمریکا ترکیب شرکت کنندگان این اجلاس را تعیین می کند و نقش برای تعیین اینکه چه کشوری تا چه اندازه با معیارهای دمکراتیک مطابقت می دهد را به خود اختصاص خواهد داد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: این ایده کاملا شبیه جنگ سرد جدید است و در واقع آمریکا کارزار جدید علیه کشورهای مخالف سیاست های خود آغاز می کند. 

وی افزود: جالب توجه است که آمریکا در اعلام اولویت های در عرصه دمکراسی، نگرانی وضع داخلی برخی کشورها است. به محض اینکه موضوع تثبیت دمکراسی در روابط بین المللی مطرح می شود واشنگتن و متحدان غربی آن تمایل برای گفت و گو را ازدست می دهند و چنین نشان می دهند که هیچکس حق تعدی به اعتبار ناتو و اتحادیه اروپا را ندارد.  

 لاوروف ادامه داد: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرد که این کشور از بکارگیری شیوه های نظامی برای تغییر وضعیت کشورهای دیگر منصرف می شود. ما منتظریم که آمریکا گام بعدی را برداشته و نه فقط از بکارگیری زور بلکه تحمیل شیوه های خود برای توسعه کشورها را نیز کنارر بگذارد. 

لاوروف در ادامه گفت که برخی کشورها اقدامات خود را برای ضربه زدن به معیارهای سازمان ملل متمرکز کرده اند و این تلاش در راستای بازبینی تاریخ و واقعیت های جنگ دوم جهانی است. اعضای اتحادیه اروپا و ناتو از پذیرش قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد رد قهرمان سازی نازیسم خودداری می کنند. 

 وی افزود: این کشورها پیشنهاد برای محکوم کردن تخریب بناهای یادبود قهرمانان آزادی اروپا از نازیسم (سرداران شوروی سابق در جنگ دوم جهانی) را رد می کنند. 

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که از مذاکرات روسیه و آمریکا در عرصه کنترل تسلیحاتی که دو کشور آغاز آن را در ژنو اعلام کردند، انتظارات زیادی وجود دارد 

وی افزود: در صورت داشتن حسن نیت، کسب توافق در این زمینه کاملا امکانپدیر است. 

لاوروف گفت: جامعه جهانی از تصمیم دولت آمریکا برای تمدید پیمان استارت-۲ با روسیه بدون هر گونه قید و شرط امیدوار شد. معتقدیم که چنین رویکرد مسوولانه در عرصه های دیگر ثبات راهبردی باید اعمال شود. 

وی افزود: پس از خروج واشنگتن از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد، روسیه بطور یکجانبه متعهد شد تا این گونه موشک های هسته ای یا غیرهسته ای را در مناطقی که آمریکا موشک های مشابه مستقر نکند استقرار نخواهد کرد. در انتظار پاسخ ناتو به این پیشنهاد خود هستیم. ​

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز