تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری:

مانع از این شویم که زمان به نفع آمریکا و سایر کشورها تغییر کند/ ایران در زمینه برجام هنوز به جمع بندی نرسیده است

۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۲۳:۳۹:۱۰
کد خبر: ۱۲۳۸۷۵۷
مانع از این شویم که زمان به نفع آمریکا و سایر کشورها تغییر کند/ ایران در زمینه برجام هنوز به جمع بندی نرسیده است
تحلیلگر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان این‌که ایران در زمینه برجام هنوز به جمع‌بندی نرسیده است، گفت: مانع از این شویم که زمان به نفع آمریکا و سایر کشورها تغییر کند.

«دیاکو حسینی»، تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص ابهامات موجود در وضعیت برجام گفت: در مورد برجام به نظر می‌رسد هنوز از طرف ایرانی جمع‌بندی‌های اساسی که در مواضع جدید و احیانا در رابطه با پیشنهادهایی که در گفتگوهای گذشته مطرح شده انجام نگرفته و یا پایان نگرفته و همین وضعیت است که منجر به این شده که ایران، آمادگی لازم را برای از سرگیری گفتگوها نداشته باشد.

او افزود: ضمن اینکه طرف ایرانی ناگزیر است که تفاوت مواضع خود را از ابتدای امر به روشنی بیان کند و از شرایطی که حاصل از تغییر دولت است نهایت استفاده را ببرد برای اینکه خطوط مشی جدید را در اولین دور گفتگوها، برای همه طرفین شفاف کند بنابراین یک مقداری وقت می‌گیرد. این خطوطی که از آن بحث می‌کنیم در عین حال که باید نشان دهنده تفاوت روش و مطالبات دولت جدید ایران باشد، همین‌طور باید قابلیت عملی شدن هم داشته باشد و به نحوی سازماندهی شود که امکان چانه‌زنی حول آنها روی زمین مهیا باشد و کاملا تخیلی و دور از ذهن نباشد بنابراین یک مقداری زمان‌گیر است.

حسینی ادامه داد: من فکر می‌کنم که هنوز این مرحله به پایان نرسیده و این مهمترین دلیلی است که مذاکرات تا امروز از سر گرفته نشده است. اما در عین حال یک محدودیت زمانی هم وجود دارد و اگر سرعت لازم و کافی برای شروع گفتگوها در میان نباشد می‌تواند به تدریج منجر به نزدیک شدن دیدگاه‌های کشورهای مختلف در 1+4 به اضافه آمریکا شود حداقل حول اینکه، ایران را به شکلی وادار کنند که هر چه سریع‌تر و پیش از آنکه برنامه‌های هسته‌ای ایران به مرحله‌ای برسد که از نگاه برخی کشورها از جمله آمریکا مفاد برجام را ساقط کند، ایران به گفتگوها برگردد.

او در پایان گفت: بنابراین فکر می‌کنم، پیش از آنکه اجباری را به تدریج شاهد باشیم و هماهنگی کشورها را حول این موضوع ببینیم بهتر است در عین حال که احتیاط و بررسی را به درستی انجام می‌دهیم، سرعت عمل هم داشته باشیم و مانع از این شویم که زمان به نفع آمریکا و سایر کشورها تغییر کند./ 5

نظر شما