کارشناس مسائل استراتژیک:

تجهیز استرالیا به ۸ فروند زیردریایی هسته‌ای در راستای مقابله با توانمندی نظامی چین است/ برای اولین بار کشوری که دارای سلاح هسته‌ای نیست، مجهز به زیردریایی‌ هسته‌ای شد

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۲۳:۵۲:۰۶
کد خبر: ۱۲۳۹۶۸۱
کارشناس مسائل استراتژیک گفت: استرالیا از لحاظ جغرافیایی در این منطقه قرار دارد و طبیعتا تجهیز آن به 8 فروند زیردریایی هسته‌ای می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای در راستای مقابله با توانمندی نظامی چین و مخصوصا اهداف چین در دریای چین جنوبی و تغییر موازنه به نفع غرب باشد.

«رضا میرطاهر»، کارشناس مسائل استراتژیک، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص پیمان آکوس اظهار کرد: ائتلاف سه جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به آکوس حدود دو هفته پیش منعقد شد و هدف از آن همکاری‌های نظامی و امنیتی و سایبری و مخصوصا در زمینه فناوریهای پیشرفته مثل هوش مصنوعی است. اما نقطه ثقل این پیمان مجهز کردن استرالیا به زیردریایی‌های هسته‌ای از سوی آمریکا و انگلیس است که این مسئله تحول مهمی در زمینه توانمندی نظامی استرالیا در بعد استراتژیک محسوب می‌شود و می‌تواند در منطقه ایندوپاسیفیک تعادل نظامی را به نفع بلوک غرب تغییر بدهد.

او افزود: آمریکا الان به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان زرادخانه‌های هسته‌ای، بسیاری از زیردریایی‌های هسته‌ای خود را در این منطقه مستقر کرده است. اما استرالیا به عنوان کشوری که از لحاظ جغرافیایی در این منطقه قرار دارد طبیعتا تجهیز آن به 8 فروند زیردریایی هسته‌ای می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای در راستای مقابله با توانمندی نظامی چین و مخصوصا اهداف چین در دریای چین جنوبی و تغییر موازنه به نفع غرب باشد.

میرطاهر ادامه داد: مسئله مهمی که اینجا رخ داده این است که استرالیا در سال 2016 میلادی قراردادی با فرانسه برای ساخت 12 فروند زیردریایی دیزل الکتریک امضا کرده بود. در واقع آمریکایی‌ها، استرالیا را ترغیب و تشویق کردند که این قرارداد را لغو کند و به جای آن این زیردریایی‌های هسته‌ای را از آمریکا خریداری کند. البته این زیردریایی‌ها قرار است در بندر آدلاید استرالیا با کمک‌های فنی آمریکا و استرالیا ساخته شوند.

این کارشناس بین‌الملل تصریح کرد: مسئله مهمی که الان رخ داده این است که برای اولین بار، یک کشوری که دارای سلاح هسته‌ای نیست مجهز به زیردریایی‌ هسته‌ای می شود. در حال حاضر همه کشورهایی که مجهز به سلاح هسته‌ای هستند مخصوصا قدرت‌های بزرگ هسته‌ای مجهز به زیردریایی‌های دارای پیشران هسته‌ای هستند و استرالیا در این زمینه یک استثنا محسوب می‌شود.

او اضافه کرد: از لحاظ تئوری مسئله‌ای که وجود دارد این است که طبق پیمان NPT یا منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، هدف از این پیمان، کاهش زرادخانه‌ها و در نهایت امحا تسلیحات هسته‌ای در جهان است و هر اقدامی که بر خلاف این رویه صورت بگیرد به نوعی مخالف با روح NPT است. در این مورد هم تجهیز استرالیا به زیردریایی‌های هسته‌ای باعث خواهد شد دیگر کشورهای منطقه به دنبال این فناوری و توانمندی بروند و خطر بروز تنش نظامی و درگیری بین چین و متحدین آمریکا در منطقه ایندوپاسیفیک مخصوصا استرالیا افزایش خواهد یافت.

میرطاهر گفت: البته آمریکایی‌ها چون همواره از استانداردها و معیارهای دوگانه پیروی می‌کنند در این مورد هم شاهد هستیم خودشان در راستای تجهیز استرالیا به این فناوری  پیشگام شدند، در حالی که مسلم بدانید اگر یک کشور مخالف آمریکا مثل ایران در صدد تجهیز زیردریایی دارای پیشران هسته‌ای برآید غربی‌ها به شدت با آن مخالفت خواهند کرد و آن را گامی در راستای استفاده نظامی از توانمندی و فناوری هسته‌ای تلقی خواهند کرد. به طور کلی این اقدام آمریکا با روح NPT مغایرت دارد و گامی در راستای تضعیف این پیمان بین‌المللی در زمینه کنترل و انهدام جنگ افزارهای هسته‌ای خواهد بود.

گفتنی است؛ چهارشنبه ۱۵ سپتامبر، رهبران سه کشور انگلیس، آمریکا و استرالیا در یک کنفرانس خبری مجازی از شکل‌گیری یک پیمان نظامی جدید معروف به پیمان «آکوس» (AUKUS) خبر دادند.

انتهای پیام/ 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز