اتهامات بی‌اساس عربستان سعودی به ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۰۷:۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۲۳۹۸۲۱
اتهامات بی‌اساس عربستان سعودی به ایران
«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه با زدن اتهامات بی اساس ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و از جامعه جهانی خواست تا مسؤولیت‌ خود را نسبت به نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران بر عهده بگیرد.

به گزارش برنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، بن فرحان طی سخنرانی مجازی برای یکی از نشستهای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای گفت: موضع عربستان سعودی بر اساس اصل حق کشورها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بدون نقض معاهده منع اشاعه هسته ای تأکید دارد.

وی افزود: ریاض تاکید می کند در کنار همه تلاش های بین المللی برای جلوگیری از دستیابی کشورها به سلاح های هسته ای است که تنها باعث بی ثباتی جهان می شود.

وزیر خارجه عربستان سعودی اضافه کرد: برقراری صلح و امنیت بین المللی با در اختیار داشتن سلاح های کشتار جمعی حاصل نمی شود، بلکه از طریق همکاری بین کشورها برای دستیابی به توسعه و پیشرفت به دست می آید.

بن فرحان گفت: باوجود اجماع بین المللی و تمایل  بسیاری از کشورهای معتدل منطقه برای ایجاد خاورمیانه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی، که یک هدف طولانی مدت است، اما متأسفانه اسرائیل هنوز از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای  خودداری می کند که با قطعنامه های  بین المللی مغایرت دارد.

وی همچنین مدعی شد که عربستان سعودی از تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای در کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین منع توانایی برای تبدیل کردن کاربرد مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌ای به کاربرد نظامی حمایت می‌کند.

رضا نجفی سرپرست معاونت حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه ایران نیز در پاسخ به اتهامات بی اساس وزیر خارجه عربستان سعودی نسبت به برنامه هسته ای ایران، در بیانیه ایی ضمن رد این اتهامات بر لزوم انجام شفاف سازی فعالیت های هسته ای عربستان تحت نظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای از طریق اجرای توافق نامه جامع پادمان هسته ای تاکید و درخواست کرد که در صورت عدم اجرای درخواست آژانس توسط عربستان، هرگونه همکاری بین المللی با این کشور باید متوقف شود.

نظر شما