خطیب‌زاده:

ایران چیزی بیشتر از برجام را نمی‌پذیرد/ آمریکا با همان منطق ترامپ به وین آمد

۱۴۰۰/۰۷/۰۸ - ۱۴:۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۲۴۰۵۵۱
ایران چیزی بیشتر از برجام را نمی‌پذیرد/ آمریکا با همان منطق ترامپ به وین آمد
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکیدبراینکه اروپا در نقض برجام کنار آمریکا بوده است،گفت: ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته‌ای می‌پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد.

به گزارش برنا، به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب زاده که در چارچوب همایش جهانی "نرماندی برای صلح" به پاریس سفر کرده است، در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه فرانسوی لوموند در سوالی در ارتباط با نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و چشم انداز مذاکرات هسته‌ای و اینکه وزیر خارجه ایران در نیویورک اعلام داشته مذاکرات بزودی از سرگرفته خواهد شد، گفت: آنچه که وزیر خارجه ایران در نیویورک اعلام داشت همان چیزی است که از اول روی کار آمدن دولت جدید گفته و شنیده شده است.

وی ادامه داد: این جواب دو مولفه دارد. یکی اینکه حتما ایران در حال بررسی چگونگی ادامه مذاکرات است که این مرحله از جواب به نتیجه رسیده، یعنی اینکه مذاکرات حتما انجام خواهد شد و فاز دوم این است که با دقت گفتگوهای انجام شده با دولت جدید مرور شود تا ابعاد ‌و جزییات آن روشن شود تا به‌طور فعال و موثر وارد گفتگوها شویم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورمان افزود: این فاز هنوز تمام نشده است. دولت به‌عنوان قوه مجریه تغییر کرده و این دولت جدید است که باید مذاکرات را انجام دهد. ایرانی‌ها همیشه نشان داده‌اند که دقیق صحبت و سخت هم گفتگو می‌کنند، اما وقتی چیزی حاصل شود آن را صریح بیان و اگر چیزی را امضا کردند دقیق اجرا می‌کنند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: آنچه که الان اتفاق می‌افتد این است که چرا ۶ دور مذاکره وین با اینکه دستور کار آن روشن بوده به نتیجه نرسیده است. یک آسیب شناسی لازم است و نیاز است نقاطی که بطور جدی از طرف مقابل مورد انتظار بوده و انجام نشده اند، بررسی شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به خروج یکجانبه امریکا از برجام تاکید کرد: ایالات متحده در این داستان طرفی است که از توافق خارج شده، تحریم‌های یک‌جانبه اعمال کرده، به مردم ایران درد و رنج داده و میلیاردها دلار به اقتصاد ایران ضرر زده و نه تنها ایران بلکه حتی متحدینی را که می‌خواستند با ایران تجارت کنند، تنبیه کرده است. آمریکا به رغم این سابقه و با همان منطقی که ترامپ در مقابل ایران رفتار می‌کرد به وین آمده، یعنی آن چیزی که ترامپ با تحریم دنبال می‌کرد، دولت جدید آمریکا با وعده رفع تحریم مطرح کرده است.

وی افزود: دولت جدید آمریکا باید تصمیم بگیرد، می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا می‌خواهد میراث آقای بایدن را بسازد، این یک تصمیم سیاسی است. تا امروز به نظر می‌آید آنها به تحریم همچنان به‌عنوان ابزار و اهرم فشار می‌نگرند. ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته‌ای می‌پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مربوط به اتهامات اروپا به ایران در مورد نقض تعهدات برجامی و عدم اشاعه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ایران تعهدات برجامی خود را کاهش داده، ولی تماما در چارچوب ان پی تی باقی مانده است. صحبتی از نقض تعهدات ان پی تی نیست، بلکه بحث از کاهش تعهدات برجامی است و اقداماتی که ایران در این چارچوب انجام داده کاملا قابل برگشت است. 

وی ادامه داد: این درحالی است که طرف مقابل عدم پایبندی کامل داشته است، یعنی آمریکا نقض کامل و اروپا هم نقض محدود. اروپا هم در این نقض در کنار آمریکا بوده است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورمان اظهار داشت: با اغماض می‌گویم آمریکا نقض کامل و اروپا نقض محدود داشته، چون در ایران بحثی است که اروپا هم به اندازه آمریکا تعهدات خود را انجام نداده است، هیچ تجارتی بین ایران و اروپا برقرار نیست، هیچ پولی رد و بدل نمی‌شود، هیچ سرمایه گذاری انجام نمی شود. هیچ کدام از تعهدات اروپا انجام نشده و آن وقت اروپا نگران کاهش تعهدات ایران در برجام است، حداقل چیزی که می توان گفت این است که این غیر منصفانه است، اگر نگوییم ظالمانه است.

ایران در سوریه هست چون دولت این کشور از ایران خواست

خطیب‌زاده درباره تحولات منطقه‌ای و نقش و حضور ایران در عراق  و سوریه اعلام کرد: ایران در سوریه هست، به خاطر اینکه سوریه به بهشت تروریست‌ها تبدیل شده بود و به خاطر اینکه دولت سوریه این را از ما خواسته، همان طور که روسیه آنجاست، ما در آنجا پایگاه نداریم و به دنبال پایگاه نظامی در سوریه نیستیم، روابط ما با سوریه راهبردی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روابط ایران با عراق را یک روابط تاریخی، مردمی و چند جانبه توصیف و خاطرنشان کرد: اگر ایران نبود داعش اربیل را گرفته بود، این به این معنا نیست که ایران در عراق پایگاه نظامی دارد، اما این به این معناست که ایران تلاش می‌کند منطقه را امن نگه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این مصاحبه در  سوالی در خصوص انتظار مشروعیت خواهی طالبان از جامعه بین الملل و موضع ایران در قبال این درخواست طالبان، گفت: خیلی زود است که اساسا در مورد مشروعیت صحبت کنیم، الان وقت این است که ببینیم طالبان به آنچه گفته عمل می‌کند و  آیا دولت فراگیر تشکیل می‌دهد و آیا حقوق اقوام دیگر را در نظر می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما و جامعه جهانی باید خطوط قرمز را با صراحت کامل بیان کنیم. مهم‌ترین خطوط قرمز این است که افغانستان عاری از افراطی گری شود و بهشت داعش نشود، تهدید همسایگان و دنیا نشود، اراده و خواست مردم در آینده افغانستان محقق شود و دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد تشکیل شود و افغانستان دوباره پایگاه هیچ کشور خارجی نشود.​

نظر شما