نماینده پیشین مجلس:

اسرائیلی‌ها شبانه از منطقه اقلیم فرار کردند/ کدورت قابل برطرف شدن است/ آذربایجان فریب قول‌های پوچ را خورد

۱۴۰۰/۰۷/۱۱ - ۲۳:۴۶:۳۶
کد خبر: ۱۲۴۱۳۳۵
اسرائیلی‌ها شبانه از منطقه اقلیم فرار کردند/ کدورت قابل برطرف شدن است/ آذربایجان فریب قول‌های پوچ را خورد
نماینده پیشین مجلس گفت: متاسفانه آذربایجان در این چارچوب، فریب قول‌های پوچ و بی‌مورد اسرائیل و حمایت‌های بی‌پشتوانه آمریکا را می‌خورد و در منطقه مسیری را طی می‌کند که در حقیقت دودی به پا می‌کند که این دود به چشم مردم آذربایجان می‌رود و نفعش برای اسرائیل و آمریکاست.

«ابوالفضل حسن‌بیگی»، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اظهارت اخیر رئیس جمهور آذربایجان اظهار کرد: جبهه مقاومت و وحدت بین بسیاری از کشورهای اسلامی، ضربه بزرگی به آرمان‌های آمریکایی‌ها و خواسته‌های اسرائیلی‌ها وارد کرده است. این پیروزی‌ها باعث شده هم قدرت آمریکا در سطح بین‌المللی در حال افول باشد و  هم اسرائیل در شرایط سختی قرار بگیرد.

او افزود: روز به روز پیروزی حماس و گروه‌هایی که با اسرائیل مخالف هستند و بویژه مردم فلسطین بر مردم دنیا روشن‌تر و شفاف‌تر می‌شود و این مسئله باعث شده آمریکایی‌ها با کمک بسیاری از کشورهای اروپایی تلاش کنند در سطح منطقه ناامنی و اختلافات ایجاد کنند. متاسفانه آذربایجان در این چارچوب، فریب قول‌های پوچ و بی‌مورد اسرائیل و حمایت‌های بی‌پشتوانه آمریکا را می‌خورد و در منطقه مسیری را طی می‌کند که در حقیقت دودی به پا می‌کند که این دود به چشم مردم آذربایجان می‌رود و نفعش برای اسرائیل و آمریکاست.

حسن‌بیگی ادامه داد: آمریکایی‌ها به شدت در منطقه متضرر هستند، از افغانستان خارج شدند و تا پایان سال میلادی باید عراق را ترک کرده و منطقه سوریه الان بسیار برای آنها ناامن شده است. یک پایگاه کوچک در سوریه ایجاد کردند که این هم باعث وحدت همه گروه‌ها در سوریه شده و حمایت‌های محکم ملت از دولت برای خروج آمریکا از خاک سوریه روز بروز تشدید می‌شود. 

او اضافه کرد: در این راستا آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با وعده و وعید‌هایی که به بعضی کشورها می‌دهند از جمله آذربایجان، آنها را به تله بیاندازند. آذربایجان خوب می‌داند که امروز هژمونی آمریکا از بین رفته، امروز تک قطبی در جهان دیگر معنا ندارد و جهان در حال چند قطبی شدن است.

حسن‌بیگی گفت: یکی از قطب‌ها، جهان اسلام به محوریت ایران در بحث کشورهای اسلامی و محور مقاومت است فلذا در این راستا طبیعی است که باید از خود خویشتن‌داری خرج بدهند و همچنین در همجواری و همسایگی قواعد و اخلاق را رعایت کنند و از این شرایطی که دشمن به وجود می‌آورد خود را نجات بدهند. آذربایجان باید بداند این درس بزرگی است و خیلی شفاف و روشن در دنیا می‌درخشد به اینکه آمریکایی‌ها بدعهد هستند و آمریکایی‌ها تحت هیچ شرایطی از هیچ حکومتی به طول مطلق حمایت نمی‌کنند و زمانی که منافع آنها به پایان برسد و احساس خطر کنند، شانه خالی می‌کنند.

او تصریح کرد: بنابراین مسئله خروج از افغانستان تابلو روشنی است برای همه کشورهایی که دلبسته به آمریکا شدند و هستند. شما مشاهده کردید خیلی زمان نگذشته و اقلیم کردستان با طناب پوسیده اسرائیل به چاه رفت و به سرعت این اقلیم منهدم شد و ملت عراق به پیروزی رسیدند و به گونه‌ای حرکت کردند که اسرائیلی‌ها شبانه از منطقه اقلیم فرار کردند و هیچ کمکی به اینها نکردند.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: آقای رئیس جمهور آذربایجان توجه داشته باشند که مسعود بارزانی در مقطعی که داعش به اقلیم کردستان عراق حمله کرد تنها کشوری که از او حمایت کرد ایران بود و تنها کسی که نیمه‌های شب به تلفن مسعود پاسخ داد قاسم سلیمانی بود و ایران بود که اقلیم را از دست داعش نجات داد امروز هم اینها باید برای آذربایجان، درس شود.

او افزود: البته وزارت خارجه باید همه توان خود را بگذارد تا ارتباطات خود را برقرار کند. این نفوذی‌هایی که در داخل ایران و در فضای مجازی هستند و نفوذی هایی که امروز فراوان در کشور آذربایجان هستند همواره به دنبال اختلاف افکنی هستند. آذربایجان می‌داند توان و قدرت، جمعیت و نیروی آن قابل مقایسه با جمهوری اسلامی نیست، بنابراین هر حرکتی که انجام دهد دود این حرکت به چشم خودش می‌رود و منفعتش نصیب کشورهایی می شود که همواره دنبال تامین منافع ملی شان حتی به صورت مقطعی و کوتاه مدت هستند.

حسن‌بیگی متذکر شد: با پیگیری وزارت خارجه و مذاکراتی که به سرعت باید انجام شود این کدورتی که الان بوجود آمده قابل برطرف شدن است. از سویی ایران هم با آذربایجان همسایه است و هم با ترکیه و هم با ارمنستان. تبادل کالا و همچنین مبادلات اقتصادی با این کشورها داریم. آذربایجان می‌تواند از این فرصت استفاده کند و با ایران قراردادهای بلند مدت و سوددهی را منعقد کند و از این طریق هم بتواند منتفع شود.

او خاطرنشان کرد: باید برای آذربایجان درس شود که اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها، غربی‌ها و اسرائیل، که یک نقطه و یک قدرت کوچک است، امروز هر حرکتی انجام دهند، با واکنش شدید مردم فلسطین و غزه مواجه می‌شوند. اسرائیل، اسرائیل بیست سال قبل نیست و امروز بسیار ذلیل و ضعیف شده است.

انتهای پیام/ 5

نظر شما