در عمان؛

طوفان شاهین یک نفر را کشت

۱۴۰۰/۰۷/۱۱ - ۱۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۰۰۸
طوفان شاهین یک نفر را کشت
طوفان حاره‌ای « شاهین » امروز ( یکشنبه ) در عمان موجب مرگ یک کودک شد.

به گزارش برنا،پایگاه خبری «اثیر» عمان در خبری با عنوان «اولین مرگ ناشی از طوفان شاهین در کشور ثبت شد» نوشت: بر اثر این طوفان حاره‌ای یک کودک در منطقه «العامرات» به یکی از حوضچه‌های آب پرتاب شد و جان خود را از دست داد.  

از سوی دیگر، مرکز ملی مدیریت حوادث غیر مترقبه عمان اعلام کرد که بارش شدید همزمان با این طوفان موجب جاری شدن سیل در برخی مناطق «العامرات» شد و این طوفان سیل آسا یک نفر که داخل خودرو بود را همراه با وسیله نقلیه‌اش برد که از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست. 

منطقه العامرات مسقط پایتخت عمان امروز همزمان با طوفان حاره‌ای شاهین شاهد بارش شدید باران به میزان ۱۴۹ میلی متر است که در پی آن همه خیابان‌ها بسته شده و تردد در بزرگراه مسقط فقط برای موارد اضطراری و امدادرسانی جریان دارد. 

طی اعلام وضعیت هشدار کمیته ملی مدیریت اضطراری عمان از ساکنان مناطق شمالی «برکه» و «سحام» و مناطق ساحلی از جمله بخش‌هایی از مسقط که انتظار می‌رود طوفان شاهین امروز به آنجا برسد، خواست تا منازل خود را ترک کنند و به پناهگاه‌ها بروند. 

این در حالی است که ۲۵ نفر در مسقط پس از گیرافتادن در میان باران‌های شدید ناشی از اثرات طوفان، توسط تیم‌های امداد نجات یافتند و همگی در سلامت کامل هستند. 

وزارت بهداشت عمان نیز اعلام کرد که با فعال شدن طرح ویژه اورژانس در پایتخت و استانهای مختلف در صورت بروز احتمالی صدمات ناشی از این طوفان در اسرع وقت به شهروندان امدادرسانی می‌شود. 

فرودگاه‌های عمان نیز به دلیل شرایط جوی از به تعویق انداختن و برنامه ریزی مجدد پروازها از فرودگاه بین المللی مسقط خبر دادند. 

سازمان هواشناسی عمان با اعلام اینکه بارش‌های پراکنده با شدت‌های مختلف در مناطق ساحلی این کشور ادامه دارد و طوفان شاهین در ۲۴ ساعت آینده شدیدتر و دریا مواج خواهد شد، هشدار داد که شهروندان از مناطق کم ارتفاع در مجاور سواحل دوری کنند. 

سرعت باد در این طوفان ۱۳۹ کیلومتر در ساعت و ارتفاع موجدر دریای عمان و آبهای اطراف آن، ۱۲ متربرآورد شده است. 

طوفان‌های دریایی و حاره‌ای پدیده‌ای است که با افزایش درجه حرارت در عرضهای نزدیک به استوا ایجاد می‌شود. این طوفان‌ها به صورت سیکلون‌های چرخنده‌ای در اقیانوس‌ها حرکت نموده و گاهی به خشکی‌ها نزدیک می‌شوند. در این حالت منشا ایجاد بادهایی با سرعت بسیار زیاد و یا ایجاد امواج بزرگ در سواحل می‌شوند و با ورود به خشکی‌ها می‌تواند موجب بروز سیلاب‌های شدید و وقوع خسارت‌های جبران ناپذیر گردند. 

نظر شما