کارشناس مسائل آمریکا:

توپ در زمین آمریکایی‌هاست/ ایران علاقه وافری به اینکه مذاکرات شروع شود و به نتیجه برسد، ندارد/ بعید است آمریکا ۱۰ میلیارد دلار ایران را آزاد کند

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۲۳:۴۲:۵۵
کد خبر: ۱۲۴۲۱۴۷
توپ در زمین آمریکایی‌هاست/ ایران علاقه وافری به اینکه مذاکرات شروع شود و به نتیجه برسد، ندارد/ بعید است آمریکا ۱۰ میلیارد دلار ایران را آزاد کند
کارشناس مسائل آمریکا گفت: الان توپ در زمین آمریکایی‌هاست و باید تصمیم بگیرند اگر واقعا می‌خواهند مذاکراتی صورت بگیرد، حتی مذاکرات غیرمستقیم در قالب مذاکرات وین، خواست ایران مطرح شده و باید به آن تن بدهند.

«امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اظهارات اخیر امیرعبدالهیان درباره برجام گفت: مهمترین بخش مصاحبه امیرعبدالهیان این بود که ایران از زبان وزیر خارجه تاکید کرد آماده گفتگو است و روی این نکته تمرکز داشت که دولت جدید، دولت عملگراست زیرا در مورد نگاه دولت آقای رئیسی هم در داخل کشور و هم خارج از کشور، ابهاماتی وجود داشت.

او افزود: آقای امیرعبدالهیان تلاش کرد آن شائبه‌ها را پاک کرده و به عمل گرایی و مطالبه گری از طرف مقابل تاکید کند. آقای امیرعبدالهیان اشاره داشتند که رئیس جمهور آمریکا ابراز تمایل و اعلام آمادگی کرده برای اینکه با ایران به توافق برسد، وزیر خارجه ایران گفته اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند حسن نیت نشان دهند حداقلش این است که 10 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را آزاد کنند تا مذاکرات انجام شود.

ابوالفتح تصریح کرد: این به نظر من یک حرف جدیدی است. البته ایران پیش از این هم می‌گفت باید تحریم‌ها برداشته شود اما با این شفافیت و با این جزئیات تا به حال سابقه نداشته است. یک عددی را وزیر خارجه مطرح کرد، 10 میلیارد دلار و این خواسته ایران است حالا باید منتظر بود که آمریکایی‌ها چه می‌کنند.

او اضافه کرد: البته به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها به این موضوع تن بدهند چون روی آنها فشارهای زیادی است و اینکه پیش از مذاکره بخواهند بخشی از تحریم را بردارند و پولها را آزاد کنند حتما با اعتراضات، واکنش‌ها و مخالفت‌های شدیدی مواجه می‌شوند. الان توپ در زمین آمریکایی‌هاست و باید تصمیم بگیرند که اگر واقعا می‌خواهند مذاکراتی صورت بگیرد، حتی مذاکرات غیرمستقیم در قالب مذاکرات وین، خواست ایران مطرح شده و باید به آن تن بدهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: به نظر می‌رسد ایران دیگر علاقه وافری به اینکه مذاکرات شروع شود و به نتیجه برسد، ندارد و بیشتر از طرف آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تمایل و عجله دیده می‌شود که این قضیه زودتر به سرانجام برسد. شاید تا چند ماه پیش ایران علاقمند بود که زودتر به نتیجه برسد الان وضعیت برعکس شده و ایران بنا به دلایلی علاقه ندارد. برعکس آمریکا و اروپا خیلی مایل هستند زودتر این گفتگوها انجام شود و به نتیجه برسد و دائم هم می‌گویند ما خیلی نمی‌توانیم منتظر بمانیم و وقت ممکن است بگذرد و در بسته شود و ایران را تشویق می‌کنند که زودتر مذاکرات را شروع کنند تا شاید به نتیجه برسند.

گفتنی است؛ امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه، در گفتگوی ویژه خبری درباره برجام گفت: ما در حال مرور پرونده مذاکرات هستیم و به زودی به مذاکره برمی‌گردیم و مذاکرات را قبول داریم. آمریکایی‌ها تلاش کردند با ایجاد کانال با من در نیویورک ارتباط بگیرند، به همان کانال گفتم آمریکا نیت واقعی دارد، اگر این طور هست بخشی از دارایی‌های ما را (۱۰ میلیارد دلار) آزاد کند تا بفهمیم ترامپ با بایدن فرق دارد.

انتهای پیام/ 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز