آغاز اجلاس کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ژنو

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۱۴:۰۸:۳۴
کد خبر: ۱۲۴۲۴۳۶
آغاز اجلاس کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ژنو
هفتاد و دومین اجلاس کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل امروز (دوشنبه) ۱۲ مهر ۱۴۰۰ با هدف بررسی آخرین تحولات و چالش‌ها در حوزه پناهندگان و آوارگان در ژنو (سوئیس) گشایش یافت.

به گزارش برنا،  این نشست با حضور مقامات کشورهای عضو به صورت حضوری و مجازی در حال برگزاری است. کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از ۱۰۷ عضو  و ۱۲ ناظر تشکیل شده و ایران نیز که سال ۱۹۵۵ به عضویت این کمیته درآمد،  به صورت فعالانه در برنامه های کمیساریا مشارکت دارد.

«فیلیپو گرندی» کمیسر عالی پناهندگان در ابتدای نشست با ایراد سخنانی به چالش های پیش روی پناهندگان و آوارگان جهان از جمله افغانستان اشاره کرد. وی بر ضرورت همکاری اضطراری بین المللی برای مقابله با بروز یک فاجعه انسانی و موج جدید آوارگی به کشورهای همسایه افغانستان تاکید و تصریح کرد: من بر این باورم که چنانچه وخامت اوضاع به همیت ترتیب ادامه یابد ناگزیر باعث موج آوارگی داخلی و احتمالاً خارجی می شود.

گرندی با اشاره به میزبانی سخاوتمندانه از  اوارگان افغان توسط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان طی ۴ دهه گذشته، تاکید کرد که توقع منطقی این کشورها برخورداری از حمایت عملی بین المللی است.

کمیسر عالی پناهندگان همچنین نسبت به شعار پوپولیستی «اول کشور من» انتقاد کرد و این رویکرد را ناشی از سیاست های خود خواهانه برشمرد. وی گفت این شعارها ممکن است منجر به برنده شدن در انتخابات شده باشد اما در مقابله موثر با بحران های جهانی فاجعه بار بوده است و آرمان های مندرج در منشور ملل متحد برای زندگی بهتر را تضعیف کرده است.

اجلاس کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در شرایطی برگزار می شود که ۹۲ میلیون نفر در جهان به علل مختلف از جمله منازعات نظامی، تغییر اقلیم، آزار و اذیت، و ... از خانه و کاشانه خود آواره‌اند. این عدد به دلایل متعدد از جمله همه گیری کرونا و تغییرات اقلیمی رو به افزایش است.

بحران های امنیتی در اقصی نقاط جهان هم باعث شده است که مردم زیادی در در جهان آواره شده و در جستجوی زندگی بهتر به سایر کشورها از جمله همسایگان خود پناه برند.​

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز