نماینده ادوار مجلس:

مرکز بحران میان ایران و آذربایجان، باکو نیست/ اسرائیل به بهانه کشاورزی در کنار مرزهای شمال غربی ایران فعالیت داشت

۱۴۰۰/۰۷/۱۳ - ۲۳:۴۶:۲۳
کد خبر: ۱۲۴۲۵۶۹
مرکز بحران میان ایران و آذربایجان، باکو نیست/ اسرائیل به بهانه کشاورزی در کنار مرزهای شمال غربی ایران فعالیت داشت
نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: از سال های گذشته گزارش‌هایی وجود داشت که اسرائیل به بهانه کشاورزی در کنار مرزهای شمال غربی ایران فعالیت و حضور فیزیکی دارد و پایگاه زده و در بین نخبگان و جریانات داخلی آذربایجان شبکه سازی و یارگیری کرده است.

«اردشیر نوریان»، نماینده ادوار مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در مورد مسائل اخیری که میان ایران و آذربایجان پیش آمده؛ گفت: بحرانی که در مورد آذربایجان پیش آمده بخشی از سناریویی بزرگتر برای ایجاد حلقه‌های تولید ناامنی در پیرامون مرزهای جمهوری اسلامی است. در این مسیر، این بحران با خواست قدیمی دولت ترکیه که به دنبال ایجاد ترکستان بزرگ است تلفیق شده و با خواست منطقه‌ای آذربایجان تلفیق شده که به نوعی در تقابل با ارمنستان و درگیری‌های تاریخی این دو کشور است و در همه این مراحل، همواره جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفته به صورتی که حوزه ژئوپولتیک شمالی این کشور با ناامنی روبرو شود بویژه با قطع کریدور ارتباطی ایران تا روسیه که از طریق خاک ارمنستان صورت می‌گیرد.

او افزود: از این رو داعیه‌ای که جمهوری آذربایجان مطرح کرده و مزاحمتی که برای کامیون‌ها و ترانزیت و حمل و نقل جمهوری اسلامی در مرز مشترک با ارمنستان ایجاد می‌کند در راستای راهبرد اصلی‌تری است که پشت صحنه در حال طراحی است. جمهوری آذربایجان به دلایل مختلف مذهبی، تاریخی و فرهنگی همیشه در کنار مرزهای ما بوده و در صد سال گذشته بخشی از خاک کشور ما بود که بعد از عهدنامه‌ها از ایران جدا شده و هرگز زمینه منازعه از نوع سخت بین دو کشور وجود نداشته است. در حقیقت اینجا باکو پیاده نظام کشورهای خارج از منطقه با پشتیبانی ترکیه است که به این ناامنی‌ها دامن می‌زند و اتهام آفرینی می‌کند این مساله به روشنی قابل لمس است.

نوریان خاطر نشان کرد: ریشه وجود این بحران در باکو نیست و باکو پیاده نظامی برای پیشبرد اهداف خارج از منطقه است و پشت صحنه محور عبری عربی و ایالت متحده آمریکا قرار دارد که به دنبال محدود کردن دایره نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه هستند.

او گفت: رژیم اشغالگر قدس از سال های پیروزی انقلاب به بعد این احساس را دارد که حضور جریان مقاومت و پشتیبانی جمهوری اسلامی از مقاومت در نزدیکی مرزهای اسرائیل، ضریب امنیتی رژیم صهیونیستی را کاهش می دهد. در واقع محیط منازعه به پشت مرزهای اسرائیل رفت و در حرکتی تقابلی در راستای راهبردی بزرگتر، به دنبال مقابله به مثل هستند یعنی انتقال جریان منازعه از پیرامون اسرائیل به حوزه ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی و اگر موفق شوند و خدای ناکرده در این منطقه منازعه سختی اتفاق بیفتد، طبیعتا توان راهبردی جمهوری اسلامی معطوف به مرز خود خواهد شد و اثر گذاری اش در کنار مرزهای رژیم جعلی اسرائیل کمتر خواهد شد این خواسته محور عربی- عبری- آمریکایی است.

نوریان در پایان گفت: از سال های گذشته گزارش هایی وجود داشت که اسرائیل به بهانه کشاورزی در کنار مرزهای شمال غربی ایران فعالیت و حضور فیزیکی دارد و پایگاه زده و در بین نخبگان و جریانات داخلی آذربایجان شبکه سازی و یارگیری کرده است در واقع در کنار جمهوری اسلامی، به دنبال حلقه های آشوب ساز و تولید کننده ناامنی هستند تا از اثر گذاری ایران بر جریان مقاومت کاسته شود.

انتهای پیام/ 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز