روسیه:

کشورهای عضو ناتو مسئول بازسازی افغانستان هستند

۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۱۴:۴۴:۵۴
کد خبر: ۱۲۴۳۷۸۹
کشورهای عضو ناتو مسئول  بازسازی افغانستان هستند
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: کشورهای عضو پیمان ناتو مسئول اصلی بازسازی افغانستان هستند.

به گزارش برنا، لاوروف روز جمعه در یک نشست خبری مجازی با نمایندگان انجمن تجارت اروپایی گفت: کشورهای عضو سازمان ناتو باید مسوولیت اصلی بازسازی افغانستان را برعهده گیرند. 

وی تصریح کرد: تلاش آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف تحت رهبری این کشور در افغانستان برای اینکه مسئولیت پناهندگان افغانی برعهده کشورهای دیگر قرار گیرد، نادرست است.

آمریکا و تعدادی از کشورهای عضو ائتلاف به رهبری این کشور در مدت ۲۰ سال افغانستان را اشغال کرده و در دوره حضور نظامی این کشورها دهها هزار نفر از افغانها کشته و خسارات بسیار سنگینی به زیرساخت های افغانستان وارد آمد.  

لاوروف در ادامه خاطرنشان کرد که روسیه برای همکاری با آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو در مساله افغانستان آمادگی دارد. 

 فرصت های برای همکاری روسیه با اروپا ازدست رفته است

لاوروف در ادامه گفت: سالهای اخیر در روابط روسیه و اتحادیه اروپا، سالهای ازدست رفتن فرصت های برای همکاری و تعامل بوده است. 

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: خطوط لوله گاز نورد استریم۲ و جریان ترک طرح هایی هستند که برای متنوع سازی منابع انرژی اروپا درنظر گرفته شده اند، امنیت انرژی اروپا را تقویت می کنند. 

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی افزایش بهای سوخت های هیدروکربنی در بازارهای جهانی، روسیه و اتحادیه اروپا باید با یکدیگر همکاری کنند. 

 روسیه برای همکاری با دولت جدید آلمان آمادگی دارد

لاوروف در بخش دیگری از نشست مجازی گفت که روسیه برای دولت جدید آلمان آمادگی دارد.

وی با بیان اینکه هر انتخاب مردم آلمان را می پذیریم، اظهار داشت: همینک شاهد هستیم که چگونه ائتلاف سیاسی در آلمان برای تشکیل دولت جدید پدید می آید. 

 

نظر شما