عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

دولت آذربایجان و ایران باید از طریق دیپلماسی مسائل خود را حل کنند/ نباید مشکلی برای مسیر تردد اقتصادی ایران ایجاد شود/ باید به سمت انجام مذاکرات برویم

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۰۵:۰۶:۴۴
کد خبر: ۱۲۴۴۴۲۳
دولت آذربایجان و ایران باید از طریق دیپلماسی مسائل خود را حل کنند/ نباید مشکلی برای مسیر تردد اقتصادی ایران ایجاد شود/ باید به سمت انجام مذاکرات برویم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت آذربایجان باید بداند ایران نسبت به دشمنی به نام اسرائیل حساسیت دارد و به اسرائیل اجازه نمی‌دهد در مرزهای ایران حضور پیدا کند.

«سیدمحمد صدر»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با وضعیت برجام گفت: همانطور که من قبلا گفته‌ام برجام مسیری است که ما باید آن را طی کنیم. برجام نتیجه توافقی است که بین کشورهای 5+1 یک انجام شد و ایران تعهد کرد به دنبال تولید و کاربرد سلاح اتمی نباشد و طرف مقابل تعهد کرد، 7 قطعنامه تحریمی سازمان ملل بر علیه ایران ملغی شود و تحریم‌ها به‌طور کلی از بین برود و روابط اقتصادی بین‌المللی ایران به حالت عادی دربیاید یعنی برجام توافقی است که همچنان می‌تواند، ادامه داشته باشد چراکه هم رهبری اشاره کردند و هم همه مرتبا گفته اند که ایران کشوری نیست که به دنبال تولید سلاح اتمی برود. تعهداتی که ایران در قبال برجام داشت انجام شده و طرف مقابل هم تا یک حدی و تا یک مقطعی تعهداتش را انجام داد ولی با آمدن ترامپ با توجه به اینکه او یک نژادپرست افراطی بود زیر میز زد و یک طرفه از همه تعهداتش خارج شد و برنامه ها را برهم زد.

او افزود: متاسفانه چیزی که مخالفین برجام متوجه نمی شوند این است که کارهای خلافی ترامپ انجام داد که، برخلاف همه تعهدات طرفین بود و این موضوع نباید به حساب برجام و ایران گذاشته شود.

صدر تاکید کرد: بنابراین چون می‌خواهیم تحریم ها برداشته شوند باید به دنبال مسیر برجام برویم. مشکلاتی که امکان دارد، آژانس بین المللی انرژی اتمی پیدا کند می‌تواند پرونده ایران را از شورای حکام این سازمان به شورای امنیت ببرد و دوباره همان شرایط قبلی بازگردد و می شود مثل دوران آقای احمدی نژاد و ایران در تحریم بین‌المللی قرار می‌گیرد و این مسئله بسیار خطرناک است. ما باید به سمت انجام مذاکرات برویم؛ باید توافق برجام را زنده کنیم و طرف مقابل به تعهدات خود پایبند شود.

او درباره امکان سنگ‌اندازی‌ها در مسیر برجام گفت: من متاسفم که می‌گویم این گروه‌های تندرو منافع کشور و منافع ایران را فدای خصومت‌های شخصی و خصومت‌های گروهی می‌کنند اینکه گفته شود برجام هیچ منفعتی نداشته درست نیست؛ ما در شرایطی بودیم که صدور نفت ایران به صفر می‌رسید و اگر برجام نبود، نمی‌توانستیم یک قطره نفت صادر کنیم و 7 قطعنامه تحریمی داشتیم و کشور در شرایط اقتصادی بسیار متزلزلی قرار داشت و برجام ایران را از این موقعیت نجات داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما همیشه معتقد بودیم هر کشوری باید با همسایگان خود روابط دوستانه داشته باشد چون همسایه است که هم می‌تواند کمک حال کشور بوده و هم مشکل‌ساز باشد. بزرگترین مشکل کشور ما بعد از انقلاب جنگ هشت ساله با عراق بود. همسایه ما و رهبر تندی مثل صدام حسین هشت سال کشور ما را گرفتار کرد. اگر مشکلی وجود دارد باید با دیپلماسی حل شود و همه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باید ابتدا با همسایگان برقرار شود تا دیدگاه کشور و منافع کشور تامین شود.

او در مورد اتفاقات اخیر میان ایران و آذربایجان تصریح کرد: دولت آذربایجان باید بداند ایران نسبت به دشمنی به نام اسرائیل حساسیت دارد و به اسرائیل اجازه نمی‌دهد در مرزهای ایران حضور پیدا کند. از طرفی نباید مشکلی برای مسیر تردد اقتصادی ایران ایجاد شود. دولت آذربایجان و ایران باید از طریق دیپلماسی مسائل خود را حل کنند.

انتهای پیام/ 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز