سخنگوی وزارت امور خارجه:

اولتیماتوم ژاپن امکان توافق صلح را از بین می برد

۱۴۰۰/۰۷/۲۲ - ۲۱:۲۵:۱۲
کد خبر: ۱۲۴۶۷۸۹
اولتیماتوم ژاپن امکان توافق صلح را از بین می برد
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که اظهارات اولتیماتوم گونه فومیو کیشیدا نخست وزیر جدید ژاپن در مورد روسیه و جزایر کوریل، امکان کسب توافق در مورد صلح را از بین می برد و حل مساله را پیچیده تر می کند.

به گزارش برنا، زاخارووا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: اگر طرف ژاپنی تلاش می کند با این گونه اولتیماتوم ها جریان مذاکرات با روسیه را تعیین کند، به نظر من شرکای ژاپنی دورنمای حل این مساله را مبهم تر می کنند. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما معتقدیم که گام نخست در این راستا، پذیرفتن کامل نتایج جنگ دوم جهانی از سوی ژاپن ازجمله قانونی بودن مالکیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی باشد.

وی افزود: در همین حال حل قابل قبول مساله توافقنامه صلح با ژاپن باید توسعه مجموعه روابط مسکو و توکیو با گسترش همکاریهای اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری و اعمال تدابیر اعتمادسازی در عرصه نظامی و سیاسی و نزدیک کردن دیدگاههای دو کشور در امور بین المللی باشد. 

نخست وزیر ژاپن گفته است که بدون حل اختلاف ارضی ژاپن با روسیه در مورد مالکیت جزایر کوریل جنوبی، توکیو به امضای توافقنامه صلح با مسکو تن نخواهد داد. 

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه، در ۲۶ ژوئن از جزیره ایتوروپ در جنوب کوریل دیدن کرد و در آنجا پیشنهاداتی مبنی بر مشارکت ژاپن در اقتصاد کوریل ارائه کرد. با این حال، اقدامات اعلام شده، مانند سفر به جزایر کوریل، انتقادات جدی را از سوی توکیو به همراه داشت.

میخائیل گالوزین سفیر روسیه در توکیو به وزارت امور خارجه ژاپن احضار شد تا در ارتباط با سفر میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه به «مناطق شمالی»  اعتراض کند.

متقابلا تویوهیسا کوزوکی سفیر ژاپن به دلیل نارضایتی توکیو از سفر میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه به جزیره ایتوروپ، به وزارت خارجه روسیه احضار شد. این دیپلمات بیش از یک ساعت در این بخش ماند. به گفته وی، او برای بحث در مورد روابط دوجانبه به وزارت روسیه احضار شد.

سالهاست که روسیه و ژاپن قادر به انعقاد پیمان صلح در پی نتایج جنگ جهانی دوم نیستند. مشکل اصلی مساله مالکیت جزایر کوریل است. توکیو به معاهده شیمودا در مورد تجارت و مرزها اشاره می کند که بین امپراتوری روسیه و ژاپن در فوریه ۱۸۵۵میلادی منعقد شد. بر اساس این سند جزایر ایتوروپ، کوناشیر، شیکوتان و گروه جزایر هابومای از جزایر کوریل خارج شده و بقیه به عنوان املاک روسیه به رسمیت شناخته شده است.

اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن در سال ۱۹۵۶ اعلامیه مشترکی را امضا کردند که بر اساس آن مسکو احتمال انتقال هابومای و شیکوتان را پس از انعقاد پیمان صلح بررسی می کرد. با این حال، مذاکرات بعدی به نتیجه ای نرسید.

پیشتر گزارش شد که ارتش روسیه قصد دارد بیش از ۵۰ مرکز نظامی در جزایر خط الراس کوریل بسازد.

تصمیم اروپا برای گسترش تحریم های ضدروسی عوامفریبانه است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه  همچنین گفت: تصمیم مجلس اروپا برای گسترش فهرست تحریمی شهروندان روس که گویا بخاطر نقض تمامیت ارضی اوکراین مورد تحریم قرار گرفته اند، ریاکارانه و عوامفریبانه است. 

زاخارووا تصریح کرد: هر گونه تصمیم تحریمی که بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل گرفته شود، از نقطه نظر قوانین بین المللی غیرقانونی است.

به گفته این دیپلمات ارشد روس، مسکو به گسترش تحریم های اتحادیه اروپا در مورد روسیه پاسخ خواهد داد. 

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین از اتحادیه اروپا خواستار خودداری از استقرار واحدهای نظامی آموزشی در اوکراین شد.

زاخارووا این را نیز گفت که مقدمات برگزاری اجلاس وزیران خارجه گروه چهار نورماندی در مورد اوکراین فراهم می شود. 

معامله در مورد قبرس خبر جعلی است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اخبار برخی رسانه ها مبنی بر اینکه روسیه با ترکیه در مورد قبرس معامله می کند را خبر جعلی خواند.

وی افزود: مسکو با آنکارا در مورد امکان پذیرفتن مالکیت روسیه بر کریمه ازسوی ترکیه در ازای پذیرفتن استقلال قبرس شمالی گفت و گو نمی کند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز