کمیسیون عالی انتخابات عراق:

۳۵۶ شکایت از نامزدها دریافت شد

۱۴۰۰/۰۷/۲۳ - ۱۴:۴۷:۴۷
کد خبر: ۱۲۴۷۰۰۵
۳۵۶ شکایت از نامزدها دریافت شد
کمیسیون عالی انتخابات عراق امروز جمعه از دریافت ۳۵۶ شکایت درباره تخلفات ادعایی در انتخابات پارلمانی اخیر خبر داد.

به گزارش برنا، کمیسیون عالی انتخابات عراق اعلام کرده است که این تعداد از شکایت ها مربوط به هر دو مرحله انتخابات خاص و عمومی است.

«حسنین لیث» مسئول بخش شکایت های کمیسیون انتخابات عراق در گفت و گو با رسانه ها ۳۲۹ شکایت مربوط به انتخابات عمومی (یکشنبه) و ۲۷ شکایت نیز درباره انتخابات خاص (جمعه هفته گذشته) است.

وی اشاره کرد که همه این شکایت ها و اطلاعات دریافتی با دقت در کمیته های متشکل از اعضای شورای کمیسیون، بررسی خواهد شد.

لیث می افزاید که شکایت ها درباره نتایج و روند انتخابات پارلمانی عراق به دو دسته قرمز و سبز (با توجه به حساسیت اطلاعات وارده، میزان تاثیرگذاری در نتیجه و ادله اثبات آن) تقسیم بندی شده است.

به گفته «سعید جاسم» مدیر دایره قانونی بخش شکایات کمیسیون عالی انتخابات عراق، مهلت معین شده برای طرح شکایات از طریق پایگاه رسمی کمیسیون انتخابات سه روز بعد از اعلام نتایج بود و دیروز (پنجشنبه) به پایان رسید.

به گفته وی فرآیند تعیین تکلیف شکایات نامزدهای انتخاباتی عراق  بر اساس قانون در کمیسیون انتخابات ۷ روز و نهایتا در هیات قضایی مامور رسیدگی به این پرونده ۱۰ روز طول خواهد کشید.

جاسم تصریح کرد: کمیته های تخصصی بررسی شکایات را بر عهده خواهند داشت و اگر هیات دستگاه قضایی عراق این شکایت ها را وارد بداند، نتایج نهایی انتخابات بر مبنای آن اعلام خواهد شد.

بیانیه مشترک رئیس جمهور و رئیس شورای قضایی عراق

در همین راستا، «برهم صالح» رئیس جمهور و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق در بیانیه ای مشترک با اشاره به لزوم امنیت و ثبات عراق و کشیده نشدن کشور به تنش، به ضرورت طرح شکایات در چارچوب و از مسیر قانونی آن تاکید کردند.

 

در این بیانیه مشترک تصریح شده است که هم ریاست جمهوری عراق و هم شورای عالی قضایی از کمیسیون عالی انتخابات و هیات قضایی ناظر بر آن، حمایت و با «حساسیت، جدیت، مسئولیت پذیری و بی طرفی کامل» شکایت های وارده درباره فرآیند انتخابات را پیگیری خواهند کرد.

برخی ناظران می گویند تعداد شکایت های دریافت شده در این دوره (۳۵۶ مورد) کمتر از شکایت های مطرح شده در انتخابات سال ۲۰۱۸ بود که به یک هزار و ۸۷۵ مورد رسید.

پارلمان عراق ۳۲۹ نماینده دارد و جریان صدر با حدود ۷۰ کرسی اولین جریان پیروز انتخابات معرفی شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز