سخنگوی وزارت امور خارجه:

گفتگوها میان ایران و عربستان محترمانه و جدی است/ گفتگوهای مورا و باقری سازنده بود/ چهارشنبه هفته آینده میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه هستیم

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۰۹:۰۷:۴۰
کد خبر: ۱۲۴۸۲۰۳
گفتگوها میان ایران و عربستان محترمانه و جدی  است/ گفتگوهای مورا و باقری سازنده بود/ چهارشنبه هفته آینده میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری گفتگوها میان ایران و عربستان گفت: گفتگوها محترمانه است اما به همان مقدار محترمانه، جدی پیگیری شده است.

به گزارش برنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: چهار دور گفتگو میان ایران و عربستان در بغداد برگزار شده است. موضوعات دو جانبه و منطقه ای در این گفتگوها پیگیری شده است. یکسری نکات مورد اهمیت را بیان کردیم. گفتگوها رد و بدل شده و تماس ها ادامه دارد. گفتگوها محترمانه است اما به همان مقدار محترمانه، جدی پیگیری شده است.

او با اشاره به سفر انریکه مورا به ایران بیان کرد: گفتگوهای پنج شنبه گذشته (مورا، باقری) خوب و سازنده بود. نکاتی که ایران باید به مورا می گفت، منتقل شد. در چند روز آینده این گفتگوها در بروکسل ادامه دارد. این توافق دو سویه بود. قطعا موضوعات و چالش ها و موانع 6 دور گفتگوهای وین باید در بین این گفتگوها، مورد رایزنی قرار بگیرد. اجازه بدهید در همان مسیر که این گفتگوها آغاز شده برجام ادامه یابد.

خطیب زاده با اشاره به پیش نویس سند همکاری میان ایران و روسیه گفت: ما توافقنامه ای را در سال 1379 با روسیه در خصوص همکاری ها داشتیم و 10 ساله بود و به صورت 5 ساله در حال تمدید است. فروردین امسال به 5 سال بعد رسیدیم. آقای امیرعبداللهیان در سفر به روسیه صحبت کردند متن در تهران باید نهایی و مجوز گرفته شود. ما خود را برای گفتگوها آماده می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اهالی رسانه دقیق هستند و سوال می کنند و من هم دقیق سخن می گویم. وزارت خارجه و آقای امیر عبداللهیان با صراحت اعلام کرد، تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با همسایگان و ارتقا مفاهیم اصلی، در سیاست خارجی متوازن است. آنچه در طی 2 ماه گذشته بیرون آمد، موید این است که یکی از موضوعات سیاست خارجی ما و دولت و نظام و دستگاه دیپلماسی رفع تحریم است. ما هیچ چیزی را در سیاست خارجی و اقتصاد به وین و بروکسل گره نمی زنیم. برای اقتصاد بدون دلار و آمریکا تلاش می کنیم.

خطیب زاده با اشاره به قرارداد 25 ساله میان ایران و چین اظهار کرد: قرارداد 25 ساله، یک چهارچوب حقوقی و عملی برای روابط بلند مدت میان دو کشور است و ابعاد و اجزا مختلفی دارد. همه اینها توسط وزارت امور خارجه پیگیری می شود. آقای امیرعبداللهیان ارزیابی، از عملیاتی شدن آن داشتند این موضوع را در هیات دولت مطرح کردند.

خطیب زاده با اشاره به برگزاری انتخابات در عراق گفت: آنچه که در عراق اتفاق می افتد قطعا در سطح داخلی توسط دولت مردم و احزاب عراقی پیگیری می شود. ما از برگزاری این انتخابات به عنوان یکی از قدم های تکاملی، در راستای ساخت جامع دموکراتیک در عراق استقبال می کنیم.

او درخصوص نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان گفت: ما چهارشنبه هفته آینده میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه به صورت حضوری خواهیم بود. انشاالله این اجلاس یک روزه را خواهیم داشت و برنامه مفصلی تدارک دیده شده است. دستور ما در نشست تهران ادامه گفتگوهایی است که در دور اول به صورت مجازی برگزار شد. تلاش کشورها کمک به تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌هاست. موضوع افغانستان یک موضوع ملی است و به صورت ملی پیگیری شده است. وزارت خارجه هم نقش خودش را ایفا خواهد کرد.

خطیب زاده در خصوص تعیین پیش شرط برای آمریکا به منظور از سرگیری مذاکرات هسته‎ای گفت: مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و فرآیند تصمیم‌گیرى در این خصوص به نتیجه رسیده است و اکنون در حال بررسی چالش‌هایی هستیم که در شش دور مذاکرات وین بوجود آمده است. ما هیح وقت پیش‌شرطى براى آمریکا تعیین نکردیم چرا که آمریکا عضو برجام نیست. ما آنچه گفتیم مربوط به برگشت آمریکا به برجام است و هدف اصلى اطمینان از برداشته شدن همه تحریم‌هاست تا واشنگتن دنیا را به سخره نگیرد. بایدن روند جداگانه اى از ترامپ اعمال نکرد و با کلام هم نیت ها روشن نمى شود و رفتار دولت او در عمل تداوم اقدامات ترامپ بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به جنایت علیه مساجد در افغانستان بیان کرد: ما با تمامی طرف‌ها در افغانستان به شمول طالبان در ارتباط هستیم. آنچه مسلم است این است که طالبان مسئولیت مستقیم و ویژه در صلح و ثبات و آرامش مردم و سلامت تمامی گروه‌ها و اقلیت‌های افغانستان از جمله هزاره‌ها و شیعیان دارد. ایران حساسیت ویژه‌ای در این خصوص داشته است. از طالبان و سایر طرف‌ها شنیده‌ایم که تمام تلاش خود را می‌کنند که چنین مواردی تکرار نشود. ما از تمامی مجاری ارتباطی که با گرو‌ه‌های افغانستان و از جمله طالبان داریم در تلاشیم افغانستان وارد چرخه خشونت و ترور نشود. جامعه جهانی باید به بالا گرفتن سطح خشونت‌ها واکنش جدی داشته باشد، امیدواریم که افغانستان در آینده، عاری از خشونت باشد.

او درباره رزمایش پدافند هوایی در جمهوری آذربایجان و خرید تسلیحات از رژیم صهیونیستی گفت: این‌که رزمایش توسط کشورهای منطقه رخ دهد موضوعی طبیعی است و از جمله این‌که اطلاع رسانی دقیق در این زمینه صورت بگیرد و اگر کشورها بتوانند با این منش اقدام و اطلاع رسانی کنند نشانه بلوغ آنهاست. ‌ فارغ از این موضوع رزمایش‌ها در خصوص ناامنی‌هایی که ریشه در حضور رژیم صهیونیستی دارد، همه کشورها باید با دقت توجه کنند؛ ریشه و ذات این رژیم در خشونت و ترور رشد کرده و از این فضا می‌تواند رشد و نمو کند. از منطقه جنوبی خلیج فارس تا نواحی شمالی ایران و شامات هر کجا رژیم اشغالگر قدس رفته شاهد همین هستید. دوستانه و از مجاری مختلف به همسایگان گفته‌ایم ایران حضور رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرزهایش تحمل نمی‌کند و در این خصوص با کسی شوخی نداریم.

او با اشاره به راه اندازی سیستمی شبیه سوئیفت بین بانک روسی و یک بانک ایرانی اظهار کرد: دلار توسط آمریکا به ابزاری علیه همه تبدیل شده است و تبدیل به یک سلاح و ابزار کشتار دسته جمعی در نظام پولی و مالی بین‌المللی شده است. تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا به همه نشان داد که چگونه دلار به سلاحی تبدیل شده که گردن همه را می‌زند. نظام‌های پولی و مالی دنیا تلاش کردند خودشان را مستقل از دلار کنند. برخی کشورها وارد اتحادیه‌های مالی و پولی با هم شدند که مستقل از دلار است. این اراده وجود دارد که برخی کشورها به صورت مستقل کارهای خود را ادامه دهند.

او در خصوص سفر سردار باقری به پاکستان اظهار کرد: ایشان به دعوت فرمانده ارتش پاکستان  و در چارچوب روابط دوستانه به این کشور سفر کرد. ما در همسایگی هیچ اقدامی علیه کشور همسایه دیگر را نمی‌پسندیم و اصل اساسی سیاست همسایگی ایران همین سیاست حسن همسایگی است. این سفر بسیار موفقی در راستای مراودات نزدیک ایران و پاکستان بود و از سوی دو طرف ادامه خواهد یافت.

خطیب زاده درخصوص پیگیری پرونده احمد متوسلیان و همراهانش بیان کرد: ما هیچ‌گاه پیگیری‌های خود را برای یافتن اثری از ایشان یک‌لحظه متوقف نکرده‌ایم. مذاکرات در این خصوص را بارها انجام داده‌ایم، گاهی به سرنخ رسیدیم و گاهی مسیر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده ولی هیچ‌گاه از ادامه روند ناامید نشده‌ایم و کار پیگیری را ادامه داده‌ایم. همچنان اولویت اصلی ما در حوزه شامات این موضوع است و اطمینان می‌دهم که به دنبال یافتن اثری از دیپلمات‌های خود هستیم.

او درخصوص عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: دبیرخانه این موضوع در وزارت خارجه در حال آماده کردن اسناد لازم در این زمینه است. باید مراحل قطعی و نهایی این عضویت طی شود که این موضوع باید با همکاری مجلس صورت بگیرد. فکر می‌کنم که یک پروسه چند ماهه آتی در پیش رو داریم که این روند فنی و اجرایی طی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز