سفر وزیر دفاع آمریکا پیام غیرمستقیم برای روسیه است

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۰:۰۸:۰۲
کد خبر: ۱۲۴۸۲۴۸
سفر وزیر دفاع آمریکا پیام غیرمستقیم برای روسیه است
وزیر دفاع آمریکا در حالی روز دوشنبه وارد گرجستان شد که به نظر می رسد یکی از اهداف این سفر ارسال پیام غیرمستقیم به روسیه مبنی بر حمایت واشنگتن از متحدانش در منطقه دریای سیاه است.

به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوید آستین در اولین گام از سفرش به کشورهای متحد آمریکا در منطقه دریای سیاه وارد تفلیس شد و قرار است با مقامات گرجستان در مورد مسائل دفاعی و امنیتی مذاکراتی داشته باشد؛ سفری که می تواند توجه روسیه را به آن جلب کند.

آستین اولین رئیس پنتاگون محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۴ به گرجستان سفر می کند و یکی از نکات مهم آن نشان دادن تعهدات واشنگتن به تفلیس است که سالهاست به دنبال عضویت کامل در ناتو می باشد.

کم کردن شکاف میان آمریکا و اروپا که در دوران ترامپ رقم خورد، نیز از جمله دستور کار این سفر لوید آستین خواهد بود.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا در مورد این سفر گفت: ما در حال اطمینان دادن و تقویت حق حاکمیت کشورهایی هستیم که در خط مقدم مواجهه با روسیه قرار دارند.

حضور نیروهای روسی در دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی  و همچنین مخالفت مسکو با هر گونه اقدام برای تبدیل شدن گرجستان به یک عضو دائم ناتو  دو مسئله مهم و قابل توجه ای است که در روابط گرجستان و روسیه تاثیر دارد.

آمریکا سالهاست برنامه های آموزش نظامی با ارتش گرجستان دارد که بر توسعه توانمندی‌های عملیاتی با ناتو و دفاعی قلمرویی متمرکز بوده است.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که وزیر دفاع آمریکا در دیدار نخست وزیر و وزیر دفاع گرجستان از نقش تفلیس در دو دهه جنگ در افغانستان قدردانی خواهد کرد. بیش از ۲۰ هزار نیروی گرجی در چارچوب ائتلاف تحت امر واشنگتن بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱ حضور داشتند و ۳۲ نیروی گرجستانی نیز طی این بازه زمانی در درگیریها جان خود را از دست دادند.

در این میان دیوید کرامر استاد امور سیاسی در دانشگاه فلوریدا گفت: دولت بایدن لازم است توجه بیشتری به گرجستان برای خنثی کردن فعالیت های روسیه داشته باشد.

وزیر دفاع آمریکا در حالی قرار است پس از گرجستان به اوکراین و رومانی برود که به گفته تحلیلگران این سفر نیز پیام مشابه سفر رئیس پنتاگون به گرجستان که همان پیام به روسیه خواهد بود به دنبال دارد.

دریای سیاه منطقه ای مهم برای پنتاگون محسوب می شود و مقامات آمریکایی معتقدند که نیروهای دریایی و هوایی روسیه به طور فزاینده ای برای کشتی های کشورهای عضو ناتو در این منطقه چالش هایی را ایجاد می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز