تحلیلگر آرژانتینی: ایران بازیگر کلیدی در ثبات منطقه و افغانستان است

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۲:۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۲۴۸۳۸۹
تحلیلگر آرژانتینی: ایران بازیگر کلیدی در ثبات منطقه و افغانستان است
«پابلو خوفره لئال» تحلیلگر بین المللی اهل آرژانتین، حملات اخیر به مسجد شیعیان در افغانستان را نتیجه 20 اشغالگری آمریکا دانست و در عین حال تاکید کرد: ایران دارای قدرت و اراده‌ای است که می‌تواند نقشی کلیدی در ثبات و امنیت منطقه و افغانستان ایفا کند.

به گزارش برنا، این تحلیلگر بین‌المللی در گفت‌وگو با شبکه هیسپان تی وی (شبکه برون مرزی ایران) تصریح کرد که کشورهای غربی که در طول ۲۰ سال به افغانستان حمله کردند، همان کسانی هستند که به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در منطقه هستند تا پایگاه‌های نظامی خود را در منطقه برقرار کنند و بتوانند سلاح‌های خود را با هدف فشار بر ایران، روسیه و چین در منطقه به فروش برسانند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد، «ایران بازیگری کلیدی برای دستیابی به ثبات و امنیت در کشور همسایه‌اش افغانستان و همچنین در منطقه است.»

خوفره لئال ادامه داد جمهوری اسلامی ایران دارای قدرت، اعتبار و اراده‌ای است که می‌تواند امنیت را در کابل تضمین و به کشورهای همسایه کمک کند، همانطور که در حال حاضر این کارها را انجام می‌دهد.

از سوی دیگر، این کارشناس آرژانتینی با اشاره به خروج شتابزده نظامیان آمریکایی و اروپایی از افغانستان و تسلیحات و منابع به جا مانده از آمریکا در دستان طالبان،خاطرنشان کرد مشکلات عظیمی چون خلا قدرت و بحران اقتصادی برای این کشور آسیایی ایجاد شده است.  

طبق اعلام رسانه آریانا نیوز افغانستان در انفجار ظهر جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در مسجد فاطمیه قندهار از میان نمازگزاران بیش از ۳۰ نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

همچنین یک هفته پیش ازآن (۱۶ مهر) انفجار دیگری در مسجدی در ولایت قندوز (شمال افغانستان) جان بیش از ۱۲۰ نفر را گرفت و ۲۰۰ تن زخمی نیز بر جا گذاشت.

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران با تسلیت شهادت و مجروح شدن شماری از نمازگزاران جمعه مسجد فاطمیه قندهار، تاکید کرد: تروریسم به دنبال تکمیل مأموریت ناکام حملات غرب در افغانستان است. این‌گونه حملات با هدف ایجاد تفرقه، جنگ و خونریزی مذهبی انجام می‌شود.

گروه طالبان، در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) بدون هیچ مقاومتی از سوی نیروهای دولتی تحت آموزش آمریکا، بار دیگر تقریبا قدرت کل کشور را به دست گرفت و نیروهای آمریکایی و ناتو، پس از ۲۰ سال اشغالگری، در حالی خاک کابل را ترک می کردند که نه تنها هیچ یک از وعده های خود را درجهت مبارزه با تروریسم محقق نساختند، بلکه فقر و خشونت را در منطقه تشدید کردند.

نظر شما
پرونده ویژه