وزیر خارجه سابق آمریکا درگذشت

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۵:۲۷:۳۲
کد خبر: ۱۲۴۸۵۸۷
وزیر خارجه سابق آمریکا درگذشت
کالین پاول وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در زمان دولت جورج بوش پسر و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پدر، امروز و در سن ۸۴ سالگی براثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ درگذشت.

به گزارش برنا، به نقل از سی ان ان، کالین لوتر پاول (Colin Luther Powell) با اصلیت آفریقایی - آمریکایی در سال ۱۹۳۷ در شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد. او اولین وزیر خارجه سیاه پوست آمریکا بود.
پاول وقتی در ارتش آمریکا خدمت می‌کرد از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ مشاور امنیت ملی و از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود.

در زمان حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ که به جنگ خلیج فارس معروف شد، پاول ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا را برعهده داشت.

وی شصت و پنجمین وزیر خارجه آمریکا بود که از ۲۰ ژانویه ۲۰۰۱ تا ۲۳ ژانویه ۲۰۰۵ تحت فرمان جرج دبلیو بوش همکاری می‌کرد.

پاول توسط جورج بوش برای تصدی وزارت خارجه آمریکا شد و پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلس سنای آمریکا این مقام را در اختیار گرفت.

با گرفتن مقام وزارت امور خارجه او به بالاترین مقام رسمی دولتی که تا به حال به یک آفریقایی-آمریکایی رسیده بود دست یافت. پس از پاول، جانشین او، خانم کاندالیزا رایس نیز از آمریکائیان آفریقایی‌تبار بود که به عنوان وزیر  امور خارجه آمریکا منصوب شد.
کالین پاول را می‌توان در طیف جمهوریخواهان سنتی آمریکا تعریف کرد. وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا یکی از مخالفان استراتژی های بوش در بغداد محسوب می شد.

 
نظر شما