با هدف توسعه صادرات به منطقه بالکان؛

موسسه حلال ایران و مرکز حلال کرواسی موافقت‌نامه همکاری امضا کردند

۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۱۹:۲۲:۴۶
کد خبر: ۱۲۴۹۲۲۱
موسسه حلال ایران و مرکز حلال کرواسی موافقت‌نامه همکاری امضا کردند
موسسه جهانی حلال وابسته به اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران با هدف توسعه صادرات به منطقه بالکان با مرکز حلال کرواسی موافقت‌نامه همکاری امضا کرد.

به گزارش برنا، این توافق‌ نامه روز سه شنبه توسط «محمدرضا کرباسی» مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع ‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) و معاون بین‌الملل اتاق ایران و  «آلدین دوگونیچ» رئیس مرکز حلال کرواسی امضا شد.

کرباسی در حاشیه مراسم امضای موافقت‌نامه همکاری با مرکز حلال کرواسی هدف از این اقدام را شناخت و ارتباط بیشتر تجار کشورمان با بازار منطقه بالکان و برنامه‌ریزی برای افزایش سهم صادرات محصولات حلال ایران به کشورهای منطقه بالکان عنوان کرد.

بر اساس اظهارات کرباسی؛ در منطقه بالکان تعداد قابل‌توجهی از مسلمانان زندگی می‌کنند، بنابراین بازار مناسبی برای کالاهای حلال ایران به شمار می‌آید. طی سال‌های گذشته مذاکراتی را با مجموعه مدیران متولی حلال در منطقه بالکان داشتیم و به‌تازگی روند مذاکرات به سمتی رفت که شکل دادن به همکاری‌ها در چارچوبی تعریف شده بین ایران و کرواسی امکان‌پذیر شد.

معاون بین الملل اتاق ایران با اشاره به همکاری سفارت ایران در کرواسی و وزارت امور خارجه در راستای تدوین این موافقت‌نامه، تصریح کرد طبق توافق انجام شده قرار است در وهله اول مبادله اطلاعات انجام شود و سپس وارد فاز تحقیقات و مطالعات کارشناسی شویم. در این مطالعات موارد مصرف در منطقه بالکان و سایر کشورهای منطقه ملاک قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در این موافقت‌نامه مورد توجه قرار گرفت برگزاری اولین نشست محصولات حلال بین ایران و منطقه بالکان در تهران به میزبانی اتاق ایران و موسسه جهانی حلال در سال آینده است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران خاطرنشان کرد: قرار شده در اواخر سال ۲۰۲۲میلادی در دومین همایش تجاری حلال بالکان در زاگرب حضور پیدا کنیم. بدون شک این رفت‌وآمدها موجب می‌شود ظرفیت بازار صادراتی خود را بهتر بشناسیم و سهم خود را از این بازار افزایش دهیم. باید به‌گونه‌ای عمل شود تا نگاه کشورها به ایران نگاهی بلندمدت باشد.

وی ضمن انتقاد از کم توجهی ها به این حوزه مهم در گذشته گفت: امروز که مدیران و متولیان موضوع حلال در منطقه بالکان انگیزه‌ای برای همکاری با ایران پیدا کرده‌اند فرصت مناسبی است تا از آن برای منافع اقتصادی دو طرف استفاده کنیم.

مدیرکل ایکریک ادامه همکاری‌ها در حوزه حلال با کشورهای شرق اروپا را دستورکار موسسه جهانی حلال دانست و تأکید کرد: تعداد قابل‌توجهی از کشورهای شرق اروپا درخواست ایجاد نمایندگی از موسسه جهانی حلال داشتند. بدین ترتیب طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سعی شده تا در شروع کار این تفاهم و توافق بین ایران و منطقه بالکان را توسعه دهیم و تنها بر اساس یک استاندارد حلال آن‌هم استاندارد مورد تأیید سازمان‌ همکاری‌های اسلامی جلو برویم و سپس با استفاده از ظرفیت‌های شکل گرفته وارد بحث همکاری‌های تجاری در حوزه حلال شویم.

با انعقاد این موافقتنامه همچنین ارتباط حدود ۲ هزار و ۲۰۰ شرکت مرتبط با صنعت محصولات حلال در ایران و کرواسی تسهیل می شود.

حدود ۱.۶ درصد جمعیت ۴ میلیونی کرواسی مسلمان هستند اما بخاطر اینکه این کشور یکی از مقاصد اصلی گردشگری در جهان است؛ صنعت حلال در این کشور جایگاه ویژه ای دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز