نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

باید برای معلمان انگیزه ایجاد کنیم/ لایحه رتبه‌بندی بعد سیاسی و اقتصادی دارد

۱۴۰۰/۰۷/۲۹ - ۰۷:۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۲۴۹۷۲۹
باید برای معلمان انگیزه ایجاد کنیم/ لایحه رتبه‌بندی بعد سیاسی و اقتصادی دارد
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سال‌ها منتظر لایحه رتبه‌بندی معلمان بودیم، زیرا خروجی آن ایجاد انگیزه برای معلمین است.

«محمد مولوی»، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با «ابهامات موجود در لایحه رتبه‌بندی معلمان» گفت: متاسفانه رتبه‌بندی یک سند قانونی است که احکام بالا دستی دارد، برنامه ششم توسعه، سند تحول بنیادین، احکام دائمی و بیانات مقام معظم رهبری و وزارت آموزش و پرورش بر این مسئله تاکید دارند. پس از مطرح شدن این لایحه در مجلس و آغاز بررسی‌های لازم در صحن تفاسیر مختلفی از رتبه‌بندی عنوان شد که ابهاماتی را در اذهان عمومی ایجاد کرد.

او ادامه داد: عنوان طرح «رتبه‌بندی معلمان» نام گرفته و براساس مراحل قانونی، یک طرح یا لایحه با یک «واو» یا «کاما» معنا و مفهوم متفاوتی می‌گیرد؛ وقتی قید می‌شود «رتبه‌بندی معلمان» یعنی «معلم» نه «مدیر» در حالی که نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش اصلا کارمند ندارد، همگی معلم هستیم، رئیس آموزش و پرورش معلم است، معاون او معلم است، ما معلم‌هایی هستیم که در ساختار اداری و پست‌های اداری جا گرفتیم. واژه اداری در طرح رتبه‌بندی ذهن آقای قالیباف را معطوف به این کرد که اداری کسی است که برای اداره‌ای استخدام می شود در حالیکه همه معلم‌هایی که در ادارات هستند، کارمندهای آموزشی هستند با رسته آموزشی فرهنگی در پست اداری، به این خاطر در آن بند، ما آن تبصره آوردیم که معلمان کسانی هستند که دارای رسته آموزشی و فرهنگی هستند و در این سمت‌ها مشغول کار هستند. نگرانی و ابهام قالیباف از این جهت است که مبادا بگویند کارمند اداری و این شامل خدماتی و پشتیبانی شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: سال‌ها منتظر لایحه رتبه‌بندی معلمان بودیم زیرا خروجی آن ایجاد انگیزه برای معلمین است. قرار نیست به معلمان بگوئیم این پول را به تو می‌دهیم تا انگیزه در وجود تو ایجاد کنیم، باید انگیزه را برای معلمین درست کنیم. این لایحه هم بعد سیاسی دارد هم بعد اقتصادی، اجتماعی و هم بعد علمی و فرهنگی، و یکی از خروجی‌های آن برای معلمین ایجاد انگیزه معیشتی است.

او در پایان گفت: 30 سال است که در آموزش و پرورش کار می‌کنم، مدرک تحصیلی دکترا دارم و مدیرکل هم بودم، با این سوابق میزان حقوق من 9 میلیون است، فردی در این جایگاه و با این مدرک و سابقه چرا باید 9 میلیون حقوق بگیرد؟ از ما که گذشت ولی باید این تغییرات در سیستم آموزشی ایجاد شود.  البته باید معلم‌ها بروز باشند، انگیزه این لایحه رتبه‌بندی این است که معلمین را از مشاغل دیگر بی‌نیاز کند و به سمت پژوهش و عملکرد رقابتی و رفتار معلمی، سوق دهد.

 انتهای پیام/ 4

نظر شما
پرونده ویژه