یک کارشناس خاورمیانه:

طالبان باید دولت وحدت ملی با شرکت همه طوایف تشکیل دهد/ برخی کشورهای منطقه، هیچ حساسیتی نسبت به ناامنی های افغانستان ندارند

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۰۶:۰۲:۲۲
کد خبر: ۱۲۵۰۴۴۴
طالبان باید دولت وحدت ملی با شرکت همه طوایف تشکیل دهد/ برخی کشورهای منطقه، هیچ حساسیتی نسبت به ناامنی های افغانستان ندارند
یک کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: ایران به دنبال این است که با تشکیل نشست های منطقه ای با حضور کشورهایی مانند ترکیه، روسیه و پاکستان از طریق رایزنی به راه حل مشترکی برای مهار ناامنی های افغانستان برسد.

«حسن هانی زاده»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با نشست سران کشورها با محوریت افغانستان، گفت: وضعیت افغانستان به گونه ای است که نیازمند همدلی و همگرایی کشورهای منطقه است. ناپایداری های امنیتی و اینکه طالبان هنوز سیاست مشخصی در رابطه با کشورهای منطقه از جمله ایران ندارد و حضور داعش در مناطق مختلف افغانستان و به ویژه انفجار های اخیر بر علیه مسجد شیعیان، طبیعتا نگرانی هایی برای ایران و کشورهای منطقه بوجود آورده است بویژه اینکه ایران، بیشترین آسیب را از ناامنی های افغانستان می بیند. 

او افزود: سایر کشورها هر کدام نگرش خاصی نسبت به افغانستان دارند،  پاکستان در شکل گیری تحولات افغانستان نقش محوری دارد و برخی از کشورهای منطقه هیچ حساسیتی نسبت به ناامنی های افغانستان ندارند و تنها ایران این حساسیت را دارد و می خواهد دولت وحدت ملی در افغانستان بوجود بیاید. ایران به دنبال این است که با تشکیل نشست های منطقه ای با حضور  کشورهایی مانند ترکیه، روسیه و پاکستان از طریق رایزنی به راه حل مشترکی برای مهار ناامنی های افغانستان برسد هر چند  وضعیت افغانستان پیچیده تر از آن است که با نشستی به نقطه ثبات برسد.

هانی زاده تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه در مورد امنیت افغانستان حسن نیت ندارند چون ناامنی ها بیشتر به سمت ایران تاثیر می گذارد تا سایر کشورها. از این رو باید فعلا در انتظار این نشست بود ولی کشورهای منطقه باید برای پایان یافتن بحران افغانستان به نظر مشترکی برسند؛ طالبان باید دولت وحدت ملی با شرکت همه طوایف تشکیل بدهد. 

انتهای پیام/۴ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز