یادداشت؛

وزارت خارجه مراقب پوست موزها باشد!

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۰۹:۲۶:۵۷
کد خبر: ۱۲۵۰۶۲۸
وزارت خارجه مراقب پوست موزها باشد!
سارا هوشمندی_ فعال رسانه ای

«جرج برناردشاو» نویسنده مشهور ایرلندی می‌گوید: «اگر بعد از گاز زدن سیب متوجه شدید «کرمی درسته» در آن است، جای نگرانی نیست. کرم را بیرون می‌آورید و بقیه سیب را میل می‌کنید. نگرانی واقعی هنگامی است که بعد از گاز زدن سیب، «نصف کرم» را در آن می‌بینید و معلوم می‌شود نصف دیگر کرم را بلعیده‌اید! اینجاست که باید نگران باشید!

ماجرای کیک و مراسم تولد برای «انریکه مورا» معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که هفته گذشته برای پیگیری راضی کردن دولت جدید ایران به انجام مذاکرات حول تداوم برجام به تهران آمده بود، واکنش‌های منفی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در پی داشته و با سکوت وزارت خارجه و عدم عذرخواهی مرتکبان این اشتباه راهبردی، انتقادها همچنان ادامه دارد و منتقدان می‌گویند این حرکت ادامه روند امتیازدهی ناشیانه‌ گذشته است و در شان دولت انقلابی نیست!

همانطور که کارشناسان، سلفی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم با فدریکا موگرینی مسوول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپایی را ذلت و خودباختگی در برابر غرب توصیف می‌کنند، ماجرای کیک تولد برای نماینده اتحادیه بدعهد و ناجوانمرد اروپایی در تهران نیز به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست و باید دولت سیزدهم بویژه شخص وزیر محترم امور خارجه که به‌ عنوان دیپلماتی انقلابی شناخته می‌شوند، این رفتار غیرقابل توجیه تیم تشریفات وزارت‌خانه متبوع خود را بررسی کنند.

اقدام اخیر را می‌توان از سلفی با موگرینی هم توجیه‌ناپذیرتر دانست، چراکه نمایندگان مجلس دوره آموزشی‌ رفتار دیپلماتیک و تشریفات را ندیده‌اند اما معاون وزیر خارجه یقینا با پروتکل‌های دیپلماسی و سیاست خارجی کاملا آشناست و می‌داند این دست اقدامات از جنس اقدام عراقچی در ارسال کارت‌پستال برای وندی‌شرمن در دوران مذاکرات بی‌فرجام برجام، نه تنها به حساب رواداری و مدارای ما گذاشته نمی‌شود، که طرف مقابل ما را طبق تجربه، طلبکارتر میکند !

این در حالی است که اتحادیه اروپایی پس از خروج یکجانبه ترامپ تروریست از برجام، نه تنها اقدام وی را محکوم نکرد، بلکه خود نیز از بهره بردن حداقلی تهران از مزایای بسیار اندک برجام جلوگیری کرد و امروز هم طلبکارانه ایرانی را به مذاکرات فرامی‌خواند که حتی بیش از توافق و توقع آمریکا و اروپا به برجام متعهد بوده و به جای آنکه طرف بدعهد(واشنگتن) را به بازگشت به برجام وادار کند؛ یکسره بیانیه می‌دهد و تهران را محکوم می‌کند.

در خباثت غربی‌ها تردیدی نیست و رفتاری غیر از این از آنها انتظار نمی‌رود ولی تولد گرفتن برای نماینده‌ آنها -به جای آنکه با جدیت و قاطعانه برای آنها ضرب‌الاجل تعیین شود- در عمل هم موجب تشکر اروپایی‌ها نشد و به محض بازگشت مورا به وین، شاهد سخنان تهدیدآمیز ژوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی مبنی بر لزوم بازگشت فوری ایران به مذاکرات وین بودیم!

به نظر می‌رسد کمتر کسی در خطا بودن برگزاری جشن تولد برای معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نه با اصل عزت هم‌خوانی دارد و نه تابع حکمت و مصلحت است، شک و شبهه‌ای داشته باشد لذا تداوم سکوت وزارت امور خارجه و شخص وزیر محترم در قبال این اقدام اشتباه و عدم عذرخواهی مسئولانی که به هر دلیلی مرتکب این اشتباه شدند، می‌تواند باعث ایجاد شائبه‌ها و تردیدها و سرخوردگی‌هایی در بین مردمی که به حق انتظار و توقع مشاهده رفتارهای قاطعانه و البته حکیمانه و عاقلانه از وزارت امور خارجه و مسئولان انقلابی آن دارند، شوند.

پسندیده است که مسئولان محترم وزارت امور خارجه با پذیرش این اشتباه و عذرخواهی در قبال آن، هوشیاری بیشتری به خرج دهند و مراقب پوست موزهایی که ممکن است بقایای تیم قبلی مذاکره بر سر راه تیم جدید بیندازند، باشند و از تکرار دوباره اینگونه اشتباهات جلوگیری کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز