اختلاف میان تروریست‌ها/ رهبر گروه جنود الشام اخراج شد

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۱۰:۴۳:۴۲
کد خبر: ۱۲۵۲۰۳۱
اختلاف میان تروریست‌ها/ رهبر گروه جنود الشام اخراج شد
گروه تروریستی «هیئت تحریر الشام» ، «مسلم الشیشانی»، رهبر گروه جنود الشام را از پایگاه خود در جبل الترکمان در حومه شمالی لاذقیه اخراج کرد.

به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری «روسیا الیوم» ویدئویی که توسط حسابهای کاربری وابسته به تحریر الشام در فضای مجازی منتشر شده است، لحظه خروج الشیشانی و گروهی از افراد وی را نشان می‌دهد. 

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که «مسلم الشیشانی» به کجا رفته است.

 درگیری بین گروههای تحریر الشام و جنود الشام به رهبری الشیشانی صبح روز دوشنبه در حالی آغاز شد که حساب‌های کاربری سوری در توئیتر اعلام کردند که تحریر الشام برای بمباران سایت‌های وابسته به جناح «جنود الشام» و جناح «جندالله» به رهبری «ابوفاطمه الترکی» آماده شده است.

این حساب‌ها ویدیوهایی را پخش کردند که لحظه دستگیر شدن گروهی از اعضای تحریرالشام توسط اعضای دیگر گروه‌های تکفیری را نشان می‌دهد.

این تحولات دو روز پس از انتشار فایل صوتی جدیدی از مسلم الشیشانی صورت می گیرد که در آن  گفته بود که تحریر الشام تلاش می کند که نام او را به سازمان تروریستی داعش مرتبط کند تا به مبارزه خود مشروعیت بخشد.

 الشیشانی ادعا  کرد که اگر چه او از شرکت در هر گونه درگیری داخلی خودداری می کند، اما «تحریر الشام»  اصرار دارد با او درگیر شود.

در پایان ژوئیه (تیرماه) گذشته، الشیشانی فاش کرد که تحریر الشام به رهبری «ابومحمد الجولانی» از او خواسته است تا شمال سوریه را با گروه خود ترک کند، زیرا آنها تعامل با رهبری این گروه را رد کردند.

مسلم الشیشانی در بیانیه ای گفت؛ دستگاه امنیتی در تحریر الشام به او گفته است که "اختیارات امروز در دست این هیئت است و ما کسی را که از رهبری این گروه اطاعت نمی کند یا تحت اختیار ما نیست، رها نمی کنیم.

الشیشانی افزود: درخواست این هیئت از او برای پیوستن به آنها یا ترک مناطق تحت کنترل آنها موجه نیست، زیرا جناح های زیادی که شامل جنگجویان سوری و خارجی هستند که زیر پرچم تحریر الشام قرار نمی گیرند.

الشیشانی در پیامی که به سوری ها فرستاد، گفت: جناح او هرگز وارد درگیری های داخلی با جناح های دیگر نشده است و هرگز از سوی تحریر الشام حمایت نظامی یا مالی دریافت نکرده است.

در همین حال رهبران هیئت تحریر الشام اظهار داشتند که تصمیم این سازمان علیه «جنود الشام» به این دلیل است که در این گروه عده ای متهم به غارت و قتل هستند و برخی نیز به عنوان سلولهای تروریستی برای داعش کار می کنند.

چندی پیش تحریر الشام به الشیشانی هشدار داده بود که یا به صفوف تحریر الشام بپیوندد یا مناطق کنترل خود را در مدت زمان نامعلومی ترک کند.

تحریر الشام علاوه بر گروه جهادی جنود الشام ، از گروه جندالله در منطقه «جبل الترکمان» در حومه لاذقیه  نیز خواسته بود تا اسلحه های خود را تحویل داده و مواضع خود را ترک کنند.

«عمار جالو» نویسنده و محققی که در زمینه شکل گیری جنبش های تکفیری کار می کند معتقد است که این اقدام تحریر الشام  در چارچوب تلاش برای پاک کردن عنوان "تروریستی" است که به آنها گفته می شود.

وی تأکید کرد که این گروه برای رسیدن به این هدف  سعی دارد تا از دست شخصیت هایی که در تحریر الشام یا گروه های نزدیک به آنها به افراط گرایی معروف هستند با دستگیری یا درخواست ترک ادلب خلاص شود.

ارتش ترکیه با ورود غیرقانونی به خاک سوریه تاکنون بیش از ۱۰ پایگاه در دو استان ادلب و حلب در حمایت از گروه های تروریستی ایجاد کرده است.
بنابر اعلام منابع امنیتی و رسانه‌ای هم اکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار تروریست به همراه خانواده‌های خود که شمار نسبتا زیادی از آنها خارجی هستند، در استان ادلب در شمال غرب سوریه و نزدیک مرزهای این کشور با ترکیه اسکان داده شده‌اند.

در چند سال اخیر شمار زیادی از عناصر سوری تحریرالشام و ارتش آزاد با تسلیم سلاح خود، به آغوش خانواده‌ها و دولت سوریه بازگشته‌اند.

نظر شما