با حضور رایزن فرهنگی ایران صورت گرفت؛

برگزاری کنفرانس اشتراکات فرهنگی در پاکستان با محور ترویج زبان فارسی

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۱۰:۵۴:۳۰
کد خبر: ۱۲۵۳۰۹۲
برگزاری کنفرانس اشتراکات فرهنگی در پاکستان با محور ترویج زبان فارسی
کنفرانس اشتراکات فرهنگی با محور گسترش زبان فارسی و بهبود مناسبات دانشگاهی و علمی با جمهوری اسلامی ایران با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و آموزشی پاکستان و ایران به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در «اسلام‌آباد» و مرکز مطالعات ملی دانشگاه "قائداعظم" پاکستان برگزار شد.

به گزارش برنا، در کنفرانس ملی تحت عنوان ”همبستگی ملی و مشترکات فرهنگی“ راهکارها و پیشنهادات برای گسترش زبان فارسی در پاکستان، توسط رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد ارائه شد.

این برنامه به همت مرکز مطالعات ملی و پژوهش های تاریخی و فرهنگی دانشگاه قائد اعظم اسلام‌آباد و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان برگزار گردید.

شخصیت های علمی، فرهنگی، دانشگاهی و اساتید و دانشجویان این دانشگاه و همچنین «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، رئیس مرکز مطالعاتی و پژوهشی دانشگاه قائد اعظم، دکتر "محمد سفیر" رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل و دکتر "اقبال شاهد" رئیس گروه فارسی دانشگاه جی سی لاهور حضور داشتند.

از ایران نیز دکتر ضیایی مدیرکل همکاریهای علمی، دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فلاحت پیشه معاون بین الملل بنیاد سعدی و دکتر علی بیات استاد زبان و ادبیات اردو دانشگاه تهران به صورت مجازی در این کنفرانس سخنرانی کردند.

برگزاری کنفرانس اشتراکات فرهنگی در پاکستان با محور ترویج زبان فارسی

 خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام آباد ضمن قدردانی از حضور شخصیت های علمی، اساتید دانشگاه قائداعظم پاکستان و همچنین دانشجویان زبان فارسی گفت: دانشگاه قائد اعظم یکی از مهم ترین و برترین دانشگاه های پاکستان و نیز در سطح منطقه است.

رایزن فرهنگی کشورمان با تبریک ایام ولادت حضرت رسول اکرم (ص) گفت: جایگاه علم در کشور پاکستان شایسته ای دانسته که سرمایه گذاری های زیادی در این زمینه انجام شده، از جمله انتشارات علمی و پژوهشی و نیز انتخاب نخبگان و دانشمندان برجسته پاکستانی بعنوان متخصص ترین دانشمندان سال جاری جهان اسلام که نمونه هایی از آن است.

نماینده بنیاد سعدی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز پیشرفت های فراوانی را در زمینه علم و تکنولوژی داشته است به ویژه در زمینه فناوری نانو، علوم انسانی و ژنتیکی.

وی گفت: طرح موضوع وضعیت زبان فارسی در این کنفرانس را به فال نیک می گیریم و امیدوارم نتایجی از آن حاصل گردد تا انشالله جامعه از ثمرات آن استفاده کند. در مورد این که زبان فارسی چه جایگاهی در شبه قاره و پاکستان داشته و یا دارد زیاد گفته ایم و شنیده ایم، با این اوصاف این شایسته و پسندیده نیست که وضعیت زبان فارسی در وضعیت فعلی قرار داشته باشد.

وی با بیان این که در حال حاضر نیز زبان فارسی در پاکستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و با وجود محدودیت های فراوان در دانشگاه های مختلف پاکستان در حال تدریس است؛ از اسلام آباد تا لاهور، از پیشاور تا سرگودها و از کراچی تا کویته.

 خزاعی ادامه داد: هم اکنون ۵۴ استاد رشته زبان فارسی در حال تدریس در دانشگاه ها (ی پاکستان) هستند و رایزنی فرهنگی و خانه های فرهنگ هم به کمک بنیاد سعدی آموزش های آزاد زبان فارسی را به صورت کوتاه مدت (در پاکستان) برگزار می کنند که جا دارد از پشتیبانی بنیاد سعدی در این زمینه تشکر نماییم.

رایزن فرهنگی ایران با برشمردن فرصت هایی که در زمینه توسعه و گسترش زبان فارسی وجود دارد، مهمترین آن را عزم و اراده کافی در این زمینه دانست و برای پیشرفت و توسعه زبان فارسی پیشنهاداتی را ارائه داد که برخی از این پیشنهادات را باید رایزنی فرهنگی پیگیری و دنبال نماید و برخی دیگر نیاز به حمایت دولت پاکستان را دارد.

رایزن فرهنگی ایران در اسلام آباد همچنین برای انتشار مقالات مرتبط با زبان فارسی در فصلنامه های دانش و پیغام آشنا، استفاده از نسخ خطی موجود در مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان در اسلام‌آباد و تبادل هیات های علمی بین دانشگاه‌های دو کشور اعلام آمادگی کرد.

برگزاری کنفرانس اشتراکات فرهنگی در پاکستان با محور ترویج زبان فارسی

 

 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز