خبرگزاری فرانسه :ترکیه به دنبال خرید جنگنده های اف ۱۶ به جای اف ۳۵ است

۱۴۰۰/۰۸/۰۷ - ۱۵:۲۶:۵۶
کد خبر: ۱۲۵۳۴۸۸
خبرگزاری فرانسه :ترکیه به دنبال خرید جنگنده های اف ۱۶ به جای اف ۳۵ است
ترکیه بعد از لغو قرارداد خرید جنگنده های اف ۳۵ به دنبال فشار بر آمریکا برای خرید جنگنده های اف ۱۶ است.

به گزارش برنا از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در ۱۷ اکتبر گفت که آنکارا می‌خواهد با استفاده از ۱.۴ میلیارد دلاری که برای قرارداد لغو شده اف ۳۵ اختصاص داده بود، هواپیماهای ارزان‌تر اف ۱۶ را خریداری کند.

اما یکی از مقامات آمریکایی گفت که هرگونه سفارش احتمالی F-۱۶ می تواند به دلیل همان موضوعی که باعث لغو جنگنده های F-۳۵ ها ادامه یابد.

از جمله مهمترین اختلاف پیش آمده میان واشنگتن و آنکارا، می توان به خشم آمریکا از تصمیم ترکیه برای خرید سامانه موشکی S-۴۰۰ از روسیه اشاره کرد.

آمریکا مدعی است که سامانه موشکی اس ۴۰۰ که برای ردیابی و سرنگونی هواپیماهای مهاجم استفاده می شود، به عنوان تهدیدی برای برنامه جنگنده تهاجمی مشترک F-۳۵ که در چندین کشور ناتو به تصویب رسیده است، تلقی می شود.

در راستای حل اختلافات میان دو کشور، مقامات دفاعی آمریکا چهارشنبه در آنکارا با همتایان ترکیه‌ای خود برای حل مسائل باقی‌مانده از برنامه F-۳۵ دیدار کردند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز با خلوصی آکار همتای ترکیه‌ای گفت‌وگو کرد و در بیانیه‌ای گفت که پنتاگون نیازهای مدرن‌سازی نظامی ترکیه را به رسمیت شناخته است.

همچنین انتظار می‌رود که درخواست خرید جنگنده F-۱۶ می تواند زمانی مورد بحث قرار گیرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با اردوغان در حاشیه کنفرانس آب و هوا COP۲۶ در گلاسکو که از روز یکشنبه آغاز می شود، دیدار می کند.

به گفته رسانه های ترکیه، این کشور می خواهد ۴۰ فروند F-۱۶ و کیت برای ارتقاء ۸۰ هواپیمای جنگی در ناوگان فعلی خود خریداری کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز