روزنامه «رأی الیوم» جزئیات انفجار بندر بیروت را افشا کرد

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۳:۴۴:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۳۵۵۲
روزنامه «رأی الیوم» جزئیات انفجار بندر بیروت را افشا کرد
به‌رغم تعلل مقامات لبنانی در علنی کردن نتایج تحقیقات مربوط به انفجار بندر بیروت، یک روزنامه الکترونیکی لندنی به نقل از منابعی آگاه جزئیاتی از تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با این انفجار را فاش کرد.

به گزارش برنا از روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، شامگاه پنجشنبه، به نقل از منابعی ویژه جزئیاتی در ارتباط با انفجار سال گذشته در بندرگاه بیروت را فاش کرد.

رأی الیوم در ابتدای گزارش خود خاطرنشان کرد که تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت از چهارم ماه آگوست سال ۲۰۲۰ همچنان کتمان می‌شود و مقامات قضایی لبنان اصرار دارند که هیچ گونه جزئیاتی درباره این تحقیق علنی نشود؛ جزئیاتی که قرار است به طور مفصل پاسخگوی سؤال‌هایی باشد که افکار عمومی مردم این کشور را درگیر خود کرده است.

این روزنامه چاپ لندن در ادامه یادآور می‌شود که سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان از زمان انفجار بندر بیروت تا به امروز در سه سخنرانی خود خواستار انتشار نتایج تحقیقات برای عموم مردم شد و خطاب به قاضی پرونده گفت: «اگر تمایل نداری تحقیقات را برای مردم منتشر کنی، حداقل خانواده‌های قربانیان را جمع کن و به آن‌ها بگو که فرزندانشان چگونه شهید شده‌اند».

در ادامه آمده است: «چه بسا دبیرکل حزب‌الله تردید داشته که نتایج تحقیقات فنی درباره مسیر کشتی [حامل نیترات آمونیم] و مالک نیترات منجر به محکومیت برخی از شخصیت‌ها و طرف‌ها در منطقه شود و مقامات لبنان توان اعلام صریح آن را نداشته باشند».

رأی الیوم در ادامه اضافه کرد که کسی به خواسته‌های دبیرکل حزب‌الله توجهی نکرد و نتایج تحقیقات همچنان پنهان ماند و «طارق بیطار» قاضی پرونده انفجار بندر بیروت و «فادی صوان» قاضی پیش از او به اهمال وظایف خود ادامه دادند.

این روزنامه در ادامه به نقل از منابعی ویژه خبر داد که در تحقیقات صورت گرفته برای سؤال‌هایی از قبیل اینکه چه کسی کشتی حامل نیترات آمونیم را به لبنان و برای چه کسی آورده است، پاسخ داده شده که منابع مذکور در گفت‌و‌گو با رأی الیوم بدون پرداخت به جزئیات و به صورت کلی اطلاعاتی را در این خصوص ارائه کردند.

منابع مذکور فاش کردند پول کشتی از یک بانک مستقر در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرداخت شده که شعبه اصلی آن در سوئیس قرار دارد.

این منابع که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده در ادامه اضافه کردند که افرادی وابسته به جریان «المستقبل» حزب «سعد الحریری» محموله را وارد بندر بیروت کرده‌اند. با این حال گفتند این اقدام بدون اطلاع سعد الحریری صورت گرفته است.

منابع یادشده اضافه کردند که به احتمال زیاد محموله در بندر بیروت انبار شده سپس از آنجا برای گروه‌های مسلح معارضی که در مرزهای سوریه و لبنان مستقر بوده‌اند، فرستاده شده است.

در ادامه احتمال داده شده است که پس از عملیات نظامی ارتش لبنان، مقاومت و ارتش سوریه و بیرون رانده شدن گروه‌های مسلح یادشده از منطقه، روند انتقال نیترات متوقف شده باشد.

منابع مذکور افزودند که پس از عملیات مذکور، مقادیری از مواد در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت باقی می‌ماند و به علت جوشکاری و شلعه‌ور شدن آتش در نزدیکی انبار منفجر می‌شود.

طبق گفته این منابع، فرضیه جوشکاری در تحقیقات منطقی‌ترین علت برای وقوع انفجار در بندر بیروت عنوان شده است.

از سوی دیگر، رأی الیوم خبر داد که هیچ شواهدی در ارتباط با احتمال دست داشتن جنبش حزب‌الله لبنان در روند انتقال نیترات آمونیوم و انبار کردن و... وجود ندارد.

این روزنامه در پایان خبر داد که قاضی پرونده قصد داشته که پرونده را مختومه اعلام کند و حکمی ظنی در این خصوص صادر کند؛ اما دادستانی پافشاری کرده است که اظهارات «میشل سلیمان» رئیس‌ جمهور سابق و «تمام سلام» نخست‌وزیر اسبق لبنان پیش از صدور حکم شنیده شود.

کشور لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

نظر شما
پرونده ویژه