تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با برنا:

عربستان در موضوع لبنان دنبال بهانه بود/ جعجع از سوی آمریکا و اسرائیل تغذیه می‌شود

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۵:۳۸:۱۹
کد خبر: ۱۲۵۴۵۰۵
عربستان در موضوع لبنان دنبال بهانه بود/ جعجع از سوی آمریکا و اسرائیل تغذیه می‌شود
یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه درمورد درگیری های اخیر در لبنان اظهار کرد: به گفته دبیر کل سازمان ملل جنگ عربستان بر علیه مردم یمن جنگی عبث و جنایت آمیز است و باید متوقف شود و در نهایت هم عربستان است که بر درگیری ها در لبنان می تازد.

«سید صباح زنگنه» تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت  و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با درگیری‌های اخیر در لبنان و اخراج دیپلمات ها، اظهار کرد: وضعیت در لبنان با توجه به مسائلی که پیش آمده است که یک مورد بحث انفجار بندر بیروت بود شرایط این کشور را سخت کرده است. علل این انفجار و پیگیری مساله ذخیره سازی آن حجم عظیم از مواد قابل انفجار در بندر بیروت مساله ای جدی است که از نظر سیاسی و حقوقی قابل بحث است.

او افزود: بحث بعدی محاصره اقتصادی لبنان از سوی آمریکا و برخی از کشور های عربی است. در کنار این موارد حمل و نقل و تامین مواد غذایی و بسیاری از نیازمندی های مردم دچار مشکل شده است. قطع برق کشور و کمبود گازوئیل و نفت و گاز و برخی سوخت ها نیز موجب اعتراض مردم لبنان است. تشکیل دولت با تاخیر و اختلافاتی که بین نمایندگان وجود داشت بخصوص احزاب اهل سنت و بخشی از مسیحیان لبنان موجب تاخیر در تشکیل دولت شد که پیامد آن اختلال در مدیریت و خدمات کشور بود. شهرداری ها در خدمات رسانی با مشکل روبرو شدند و وضعیت محیط زیستی لبنان به خطر افتاد. این ها همه پیامد تاخیر در تشکیل دولت بود. از طرفی بحران مالی و بانکی در لبنان پیش آمد که بانک مرکزی علت اصلی آن بود. منابع این کشور به خارج رفته و لبنان با کمبود شدید نقدینگی در ارزهای خارجی روبرو است.

زنگنه تاکید کرد: در این ماجرا سو مدیریت و حتی سو نیت رییس بانک مرکزی لبنان مشهود بود. گروهی از احزاب لبنانی از این رییس بانک حمایت کردند و همین موجب متراکم شدن مشکلات در لبنان شد. در مقابل این قضایا پیگیری و تعقیب عاملان و نیروهای موثر در حوادث بندر لبنان که باید از طریق قوه قضاییه صورت بگیرد توسط یکی از قضات مشهور لبنان انجام می شد که قاضی به علت رسیدگی به مساله از سوی همین احزاب لبنانی عوض شد و قاضی جدیدی برای رسیدگی به این پرونده تعیین شد. او نیز تحت فشارهای زیادی قرار گرفت و حاضر نشد اسامی عاملان اصلی را اعلام کند و آنها را به دادگاه فرا بخواند. در نتیجه این وضعیت تنش های زیادی در درون جامعه لبنان پدید آمده و مردمی که از این فساد های اداری به تنگ آمده اند به تظاهرات می پردازند. گروهی که به سمیر جعجع وابسته اند به این تظاهرات مسالمت آمیز تیر اندازی می کنند و تعدادی از مردم کشته و تعدادی زخمی می شوند.

او توضیح داد: در ادامه جریانات حزب الله و برخی از گروه ها احضار سمیر جع جع به دادگاه را مطالبه می کنند تا علت دستور تیراندازی مشخص شود ولی جع جع که مورد حمایت عربستان و آمریکا و اسرائیل قرار دارد به دادگاه نرفت و اوضاع همچنان به همان صورت پر تنش است. مردم خواهان مشخص شدن عوامل فساد و عقب ماندگی هستند. اخیرا ادیب شاعر و متفکری که چهره شناخته شده ای در رسانه های عربی است به وزارت فرهنگ لبنان رسیده است. قرداحی مسیحی معتدل و روشنفگری آگاه است. در این موقعیت برخی از عناصر مشکوک مصاحبه ای را که به قبل از دوران وزارت قرداهی مربوط است مطرح کرده اند. او نکته ای درباره جنگ عربستان بر علیه مردم یمن داشت و این مصاحبه به طور گسترده ای باز پخش می شود.

زنگنه ادامه داد: عربستانبه دنبال بهانه بود و از این فرصت استفاده  کرد و خواهان عذر خواهی آقای قرداهی است. او بر رییس جمهور و نخست وزیر لبنان فشار وارد می کند. نه رییس جمهور حاضر به این باج خواهی است و نه آقای قرداهی به این فشار ها تن در می دهد. امروز عربستان از این حربه نیز استفاده کرده است و به لبنان فشار می آورد. به گفته دبیر کل سازمان ملل جنگ عربستان علیه مردم یمن جنگی عبث و جنایت آمیز است و باید متوقف شود و در نهایت هم عربستان است که بر درگیری ها در لبنان می تازد. 

نظر شما