یک تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با برنا:

گام‌های ایران در موضوع هسته‌ای بعد از آمدن رییسی، مذاکره‌کننده‌ها را تقویت کرد

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۵:۴۶:۳۱
کد خبر: ۱۲۵۴۵۶۴
گام‌های ایران در موضوع هسته‌ای بعد از آمدن رییسی، مذاکره‌کننده‌ها را تقویت کرد
یک تحلیلگر مسائل بین الملل عنوان کرد: گام هایی که بعد از دولت آقای رییسی در مورد افزایش میزان غنی سازی برداشته شده و گام‌هایی از قبیل افزایش میزان و سطح غنی سازی و تولید اورانیم فلزی و مانند آن همه موضع ایران را تقویت می کند.

کوروش احمدی ، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا، در مورد اتفاقات اخیر در حوزه برجام و مسائل هسته ای گفت: سوال مهم روز این است که تیم جدید هسته‌ای ایران چه سیاستی خواهد داشت؟ این مهم‌ترین سوال است که آیا سیاست مد نظر ایران احیای برجام و برگشتن به برجام 1394 است یا فراتر از آن و رفتن به ورای برجام 94 . برجام 94 چارچوب مشخصی دارد. بر اساس آن برجام تحریم‌هایی که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران اعمال شدند توسط اتحادیه اروپا و آمریکا برداشته شدند. ایران در مقابل تعهداتی را پذیرفت و برنامه هسته‌ای خود را محدود کرد.

او افزود: اگر بنا بر احیای آن برجام باشد همه چیز مشخص است و یک توافق 159 صفحه ای وجود دارد و طرفین تنها باید بپذیرند که به آن توافق برگردند. البته برخی نکات فرعی در این فاصله مطرح شده، مثل سرآمدن تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر 2020 که آمریکا آن را نپذیرفت و ترامپ با یک فرمان اجرایی کوشیده تا اثرات آنرا خنثی کند که طبعا آمریکا باید آن فرمان اجرایی را لغو کند. در این صورت از مواردی از این قبیل که بگذریم، شاید اساسا به مذاکرات زیادی نیاز نباشد.

احمدی تاکید کرد: اگر غیر از این مد نظر باشد مثلا آن چیزی که در قانون مجلس به آن اشاره شده است و یا در صحبت های برخی از مقامات مورد تاکید قرار گرفته، از جمله لغو همه تحریم ها، در این صورت صرف بازگشت به برجام 94 مد نظر نخواهد بود و تغییرات زیادی باید در برجام 94  اعمال شود. چون وقتی صحبت از "همه تحریم ها" می شود، تحریم های مرتبط با دیگر موضوعات مانند برنامه موشکی و مسائل حقوق بشری و ادعاهای غرب در رابطه با مسائل مربوط به تروریسم و مسائل منطقه ای و ... نیز وارد معادله می شود. در برجام 94 قرار بر این بود که این موضوعات مورد مذاکره قرار نگیرند و ایران نیز به دنبال لغو این تحریم ها مرتبط با این موضوعات نبود.

او ادامه داد: البته تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران نیز اساسی ترین تحریم ها بودند  تحریم بانک مرکزی و تحریم مالی و تحریم نفتی همه تحریم هایی مرتبط با برنامه هسته ای کشور بودند. اگر امروز بنا بر لغو همه تحریم ها باشد و اگر قرار بر این باشد که آمریکا در رابطه با عدم خروج مجددش از برجام تضمینی بدهد و همچنین چند ماه بعد راستی آزمایی شود و عادی شدن رابطه تجاری ایران و جهان سنجیده شود (که البته همه خواسته های درست و برحقی هستند) در این صورت مساله بسیار پیچیده خواهد شد و مذاکراتی پیچیده و شاید طولانی ضرورت پیدا خواهد کرد. چون در این ماجرا سیاست داخلی آمریکا نیز دخیل است و کنگره باید درگیر شود.

احمدی خاطرنشان کرد: گام هایی که بعد از دولت آقای رییسی در مورد افزایش میزان غنی سازی برداشته شده  و گام‌هایی از قبیل افزایش میزان و سطح غنی سازی و تولید اورانیوم فلزی و مانند آن همه موضع ایران را تقویت می کند و اهرم هایی برای ایران فراهم کرده است. آنچه که اکنون مهم است استفاده درست از این اهرم ها است .

نظر شما