اعتراف بایدن برای بازگشت به برجام/ دیپلماسی بهترین راه برای تعامل است

۱۴۰۰/۰۸/۰۹ - ۲۳:۰۸:۱۳
کد خبر: ۱۲۵۴۵۸۹
اعتراف بایدن برای بازگشت به برجام/ دیپلماسی بهترین راه برای تعامل است
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره دیدار خود با رهبران سه کشور اروپایی اظهار داشت که دیپلماسی بهترین راه در قبال ایران است.

به گزارش برنا، رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به رم ایتالیا سفر کرده است، یکشنبه شب به وقت اروپا در کنفرانسی خبری در جمع خبرنگاران آمریکایی در راستای ادعاها و هراس افکنی های مقامات آمریکایی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها صلح آمیز بودن و عدم انحراف آن را تایید کرده است، افزود که روز گذشته در دیدار با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، امانوئل مکرون رییس جمهوری  فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بر باور مشترک خود مبنی بر اینکه دیپلماسی بهترین راه و روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، تاکید کردیم.
بایدن اضافه کرد که در خصوص چگونگی ترغیب ایران به از سرگیری مذاکرات با جدیت و با حسن نیت صحبت کردیم.

رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چگونه می توانید مطمئن شوید ایران برای بازگشت به مذاکرات جدی است، گفت که یک مساله این است که آیا ما به برجام باز می گردیم یا نه و به همین دلیل من با همکاران خود در رم دیدار داشتم.
وی افزود که  فکر می کنم ما تحت تاثیر تصمیم و قضاوت بسیار بد دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین  آمریکا  برای خروج از برجام قرار داریم.
بایدن به رغم اذعان مقامات و صاحبنظران آمریکایی مبنی بر شکست سیاست های فشار حداکثری واشنگتن علیه ملت بزرگ ایران و ادعای در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی در قبال تهران ادامه داد که حل این مساله به اقدامات ایران و اراده دوستان ما که عضوی از توافق اولیه بودند، بستگی دارد تا با آمریکا همراه شوند و در صورت عدم بازگشت، هزینه اقتصادی را تحمیل کنند.

رئیس جمهوری آمریکا بدون ارائه مدرک و سندی معتبر با تکرار اتهامات بی پایه و اساس علیه نفوذ منطقه ای ایران، مدعی پاسخ به آنچه، آن را اقدامات ایران علیه منافع آمریکا خواند، شد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا یک روز پس از دیدار و گفت و گوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با سران کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در شهر رم ایتالیا درباره ایران اظهار داشت که واشنگتن معتقد است دیپلماسی بهترین راه و مسیر پیش ‌رو برای حل مساله هسته‌ای ایران است.

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با برنامه "فیس دِ نیشن" شبکه سی‌بی‌اس نیوز آمریکا این مطلب را بیان کرد. بلینکن برغم اعلام بازگشت ایران به مذاکرات با ۱+۴ ،در ادامه فضاسازی های غرب به ویژه واشنگتن درمورد آغاز مذاکرات و بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش افزود که ایران اعلام کرده است تا پایان ماه نوامبر به مذاکرات باز می گردد و باید ببینیم این کار را انجام خواهد داد یا خیر. این امر مهم است.

وزیر خارجه آمریکا با  ابراز هراس از پیشرفت های هسته ای ایران و بدون هیچ اشاره ای به بی عملی دولت دموکرات بایدن در قبال نقض برجام از سوی دولت قبلی این کشور گفت که هنوز یک پنجره فرصت وجود دارد و می توانیم به پایبندی مشترک متقابل به برجام بازگردیم و این بهترین نتیجه خواهد بود اما به جدیت ایران بستگی دارد.
بلینکن ادعا کرد که همه از جمله روسیه و چین با یکدیگر همکاری می کنیم و معتقدیم دیپلماسی بهترین راه و مسیر پیش رو است اما هنوز نمی دانیم ایران می خواهد به صورت معنادار بازگردد و تعامل داشته باشد و اگر این کار را نکند، ما تمام گزینه های لازم برای رسیدگی به این مساله را در نظر می گیریم.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با سران کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه درباره ایران دیدار و گفت و گو کرد.
یک مقام آمریکایی گفت وگوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با رهبران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان درباره ایران را "راهبردی" خواند و گفت که طرفین درباره گام های بعدی درچند هفته آینده به منظور دادن بهترین شانس موفقیت به دیپلماسی گفت و گو کردند.

نظر شما