بایدن به اردوغان هشدار جدی داد

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۴:۵۵:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۵۹۷
بایدن به اردوغان هشدار جدی داد
رئیس جمهور آمریکا قرار است در دیدار امروز خود با همتای ترکیه ای، نسبت به انجام اقدامات شتاب زده ای که منجر به ایجاد تنش بیشتر در روابط دوجانبه می شود، هشدار دهد.

به گزارش برنا به نقل از رویترز، به گفته یک مقام آمریکایی، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز یکشنبه در دیدار با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای خود به وی درباره این مسئله هشدار دهد که هرگونه اقدام شتاب زده به نفع روابط آمریکا و ترکیه نخواهد بود و باید از بروز بحران جلوگیری کرد.

مقام مذکور در همین رابطه به خبرنگاران گفت: مسلما رئیس جمهور به این مسئله اشاره خواهد کرد که ما باید راهی برای جلوگیری از بحران‌هایی مانند آن پیدا کنیم و اقدامات شتاب‌زده به نفع شراکت و اتحاد آمریکا و ترکیه نخواهد بود.

اشاره این مقام به اقدام چندی پیش اردوغان مبنی بر تصمیم به اخراج ۱۰ تن از سفرای کشورهای خارجی از جمله سفیر آمریکا است که در آخرین لحظات از انجام آن منصرف شد.

طبق اعلام این مقام آمریکایی، چنانچه اردوغان سفیر آمریکا را اخراج کرده بود، احتمال داشت دیدار بین روسای جمهور آمریکا و ترکیه صورت نگیرد، اما این مسئله فعلا و در مقطع فعلی حل شده است.

بایدن که جهت حضور در اجلاس سران کشورهای عضو «گروه ۲۰» (G۲۰) در رم پایتخت ایتالیا به سر می برد، همچنین درباره درخواست ترکیه برای خرید جنگنده های «اف-۱۶»، روابط دفاعی آنکارا با واشنگتن و طیفی از موضوعات منطقه ای شامل سوریه و لیبی، گفتگو خواهد کرد.

پیشتر یازده نفر از نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور، خواستار جلوگیری از فروش جنگنده های اف-۱۶ به ترکیه شدند.

نمایندگان مذکور درباره گزارش های اخیر مبنی بر اینکه ترکیه احتمال دارد تعداد ۴۰ فروند جنگنده جدید «اف-۱۶ اس» (F-۱۶s) و ۸۰ عدد کیت مدرن سازی مدل های قبلی این جنگنده را خریداری کند، ابراز نگرانی شدید کردند.

لازم به ذکر است که روابط بین آمریکا و ترکیه که هر دو عضو ناتو هستند، در سال‌های اخیر به دلیل اختلافات سیاسی در مورد سوریه، خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه و حقوق بشر، تنش آلود شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز