یک چهره سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با برنا:

سیستم اداری و اجرایی ما در تهیه، گزارش و ارائه آمار اشکال دارد/ مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور بررسی شود

۱۴۰۰/۰۸/۱۳ - ۰۵:۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۲۵۵۵۳۴
سیستم اداری و اجرایی ما در تهیه، گزارش و ارائه آمار اشکال دارد/ مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور بررسی شود
یک چهره سیاسی اصولگرا اظهار کرد: باید بپذیریم سیستم اداری و اجرایی ما در تهیه، گزارش و ارائه آمار مشکلاتی دارد و این مشکلات به این زودی حل نمی‌شود.

مرتضی طلایی، چهره سیاسی اصولگرا، در رابطه با اهمیت سفرهای استانی و حضور میدانی رئیس جمهور برای حل مشکلات، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: حضور مسئولین در بین مردم به اعتقاد من امری بسیار مبارک و همراه با خیر و برکت است البته نباید تنها به رئیس جمهور ختم شود بلکه باید فرهنگی باشد در تمام سطوح تا به دهدار و بخشدار و وکیل ما هم برسد مهم این فرهنگ است. در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته نیز این سنت وجود دارد من در دیداری از یک کشور خارجی دیدم که راهنما به ما گفت امروز شهردار به سالن آمفی تاتر می‌آید و با مردم ملاقات دارد. من از منظر جامعه شناسی به مسئله نگاه می کردم. شاید هفت، هشت نفری بیشتر جمع نشده بودند و دقایقی بعد، فردی آمد و نشست و با مردم ملاقات و گفتگو داشت درحالی‌که من منتظر تشریفات و بادیگارد و پیشرو بودم ولی یک نفر مثل مردم عادی آمد و نشست و من متوجه شدم او شهردار است.

او افزود: این نوع ارتباطات می تواند برای شناخت مسائل جامعه و مشکلات مردم موثر باشد.از این رو من این اقدام آقای رئیسی را مبارک می‌دانم و به فال نیک می‌گیرم خصوصا که بدون هیاهو است. در دوره های قبلی نیز افرادی وجود داشتند که می خواستند به این صورت عمل کنند ولی حواشی و هیاهوی کار بیشتر از متن بود. اما تا اینجای کار آنچه که ما از آقای رئیسی می بینیم به شکلی است که بدون هیاهو و سر و صدا و جار و جنجال به شکلی ساده و بدون تشریفات و بدون پروپاگاندای تبلیغاتی حضور پیدا می کند و این را امری مبارک می دانیم.

طلایی ادامه داد: اما نکته اینجاست که خروجی بخش دوم این سفرها چه خواهد بود بخش اول این ارتباط است که هم برای مردم و هم برای دولت و مسئولین و مدیران دست آوردهای خوبی دارد اما بخش دوم حل مشکلات مردم است ما باید از این سفرها یک خروجی داشته باشیم. از نگاه من آن چیزی که بسیار مهم است این است که اگر ساختار اجرایی و مدیریتی کشور چالاک و کارآمد و به روز بود و به وظایف خود عمل می کرد چه بسا ما نیازی به این نداشتیم که رئیس جمهور ما برود و آنجا بنشیند و برای ساخت مسکن زلزله زدگان تصمیم گیری کند. رییس جمهور می رود و آنجا ارتباطاتی با مردم برقرار می کند همانطور که خود ایشان در صحبت های خود می گوید، من برای مردم آمده ام. از این منظر باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که ناکارآمدی سازمانی و اداری و اجرایی ما کار را به جایی رسانده است که امروز کارها گره خورده و مشکلات مردم فراوان است و مردم در پیگیری خواسته های به حق خود مستاصل هستند. باید چاره ای برای این مسئله اندیشید.

او تاکید کرد: شاید بتوان گفت آقای رئیسی با اشراف بر این نکته خود از بخش های اجرایی پائین کار را شروع کرده اند تا به مشکلات مردم سرعت بدهند. امیدواریم در کنار این اقدامات ریشه ناکارآمدی نظام اداری و اجرایی کشور استخراج شود و مشخص شود مشکل در کجا است که استانداری و اداره فلان و دستگاه فلان کار خود را انجام نمی دهد و کار زمین می ماند. چرا باید در اهواز بحران آب و بحران فاضلاب داشته باشیم؟ چرا باید در هر جایی بحرانی وجود داشته باشد؟ باید به موازات این سفرها ریشه های ناکارآمدی را در پایتخت مرتفع کنند و در این صورت می توانیم بگوییم اقدامی متوازن انجام می شود.

طلایی تصریح کرد: باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم موجب ناامیدی مردم شد و به عنوان یکی از ضرر های جبران ناپذیر ما بود. مسائل اقتصادی و مسائل داخلی و خارجی و مسائل مرتبط با حوزه برجام و...  همه خسارت هایی از نوع خود هستند که باید به آنها توجه شود. اما به نظر من این خسارت ها در جاهایی قابل جبران بود اما سلب اعتماد مردم به مسئولین و ناامیدی مردم به ناکارآمدی نظام در حل مشکلات‌شان و انباشته شدن روزانه مشکلات ناشی از این ناکارآمدی، وضع نامناسبی را در جامعه ایجاد کرده است. نظام ما بر پایه مردم است و باید این معنا را به جای اول خود برگردانیم. در هر حال خروجی این سفرها باید به حل مشکلات مردم بیانجامد.

او در پایان گفت: از طریق رسانه شما به عنوان یک شهروند این پیام را به ریاست محترم جمهور می رسانم که علاوه بر گزارش‌هایی که از ساختار اداری دریافت می‌کنید امین‌هایی را خارج از ساختار اجرایی و اداری کشور مامور کنید تا گزارشات داده شده از سوی دستگاه ها و مسئولین را رصد کنند و ببینند آیا مصوبات سفرهای استانی به انجام رسیده یا نرسیده است. مبادا در این بخش نیز با گزارشات غیر واقعی و نادرست مسیر خطایی را بنا بگذاریم. باید بپذیریم سیستم اداری و اجرایی ما در تهیه گزارش و ارائه آمار مشکلاتی دارد و این موارد به این زودی و به این راحتی حل نمی شود شاید وزیر چنین قصدی نداشته باشد ولی چون از پائین تهیه و تدوین و به بخش های بالایی ارسال می شود مرحله به مرحله آب بندی می شود و در نهایت انچه که به تهران می رسد عموما با واقعیت ها سازگاری ندارد. از این رو به نظر من باید با بازرسانی امین که خارج از ساختار اداری کشور هستند نتایج سفرها با واقعیات تطبیق داده شود.

انتهای پیام/ 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز