سازمان ملل خواهان مصونیت خبرنگاران افغان شد

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۱۴:۲۳:۱۲
کد خبر: ۱۲۵۶۰۹۷
سازمان ملل خواهان مصونیت خبرنگاران افغان شد
دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) تاکید کرد که خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای باید مصونیت داشته باشند و جرایم ارتکابی علیه آنان بررسی شود.

به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری هندی "ای ان آی " ، دفتر یوناما با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که "مته نودسن" معاون این سازمان روز سه‌شنبه مصادف با روز جهانی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم در برابر خبرنگاران با شماری از خبرنگاران افغانستان در کابل دیدار کرد. در بیانیه یوناما آمده است که این سازمان خواهان پایان دادن مصونیت از مجازات جرایم در برابر خبرنگاران است.

نودسن  در ادامه خواهان مصونیت خبرنگاران، رسانه‌های آزاد و پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران شد.

در این گزارش به نقل از طلوع نیوز آمده است: در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در پیامی برای بزرگداشت این روز گفته است که بیشتر قضایای خشونت در برابر خبرنگاران بررسی نشده و عاملان آن مجازات نشده‌اند. به گفته گوترش، در ۱۵ سال گذشته، بیش از یک هزار و ۲۰۰خبرنگار در سراسر جهان کشته شده اند که از هر ۱۰ قضیه، ۹ مورد آن حل نشده باقی مانده است.

گوترش گفته است که خبرنگاران نه تنها در زمان پوشش نبردها جان‌ خود را  از دست می‌دهند، بلکه در بررسی قضایای فساد نیز با تهدیدات روبرو می‌شوند و در مواردی هم کشته می‌شوند. گوترش گفت: «براساس اطلاعات دفتر یونسکو، سال گذشته ۶۲ خبرنگار فقط به دلیل انجام وظایف شان کشته شدند. شمار زیادی از آن‌ها جان‌شان را در درگیری‌ها از دست دادند. تقریبا از هر ۱۰ مورد این قتل‌ها، ۹ مورد آن بدون مجازات باقی مانده‌اند.» گوترش از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته است که جرایم در برابر خبرنگاران را بررسی کنند. 

در همین حال، نهاد پشتیبان رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" می‌گوید با آن‌که خشونت‌ها در برابر خبرنگاران در ماهای گذشته بیشتر شده  اما عاملان آن تا کنون به کیفر نرسیده‌اند. به گفته این نهاد، در بیش از ۲ماه گذشته، بیش از ۳۰ رویداد خشونت در برابر خبرنگارن در افغاستان ثبت شده‌اند.

نظر شما