یک کارشناس مسائل امنیتی در خصوص اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران در آب های عمان و مقابل آمریکا :

دزدان دریایی اصلی پرچم امریکا و انگلیس را نصب می‌کنند/ اقدام سپاه پاسداران منجر به دست بالای ایران در مذاکرات می‌شود

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۱۶:۰۵:۴۳
کد خبر: ۱۲۵۶۱۴۲
دزدان دریایی اصلی پرچم امریکا و انگلیس را نصب می‌کنند/ اقدام سپاه پاسداران منجر به دست بالای ایران در مذاکرات می‌شود
یک کارشناس مسائل امنیتی در خصوص اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران در آب های عمان و مقابل آمریکا گفت:

«حمزه پاریاب»، کارشناس مسائل امنیتی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در مورد اقدام سریع و مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب های عمان در مقابل دزدی آمریکا اظهار کرد: جدا از بحث های خبری و تبعات و ثمراتی که این موضوع می تواند در مذاکرات آینده و دست بالای ایران در هر گونه گفتگو با طرف های خارجی و مذاکرات هسته ای داشته باشد، به نظر می رسد این عملیات سپاه از نظر نظامی و امنیتی یک دفاع با نتایج چند لایه است. البته باید توجه داشت که نیروهای دریایی ارتش قبلا هم در آب های محدوده خلیج عدن مستقر بودند و با دزدان دریایی بی نام و نشان طرف بودند اما در سال ها اخیر، خوشبختانه نقاب کنار رفته است و ماجرای راهزنی دریایی انگلیس و کشتی گریس یک و ماجرای نفت کش اخیر نشان داد دزدان دریایی اصلی، پرچم کشور های امریکا و انگلیس را نصب می کنند.

او افزود: مهمترین دستاورد این اتفاق از نظر نظامی است که می توان گفت جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران تنها نیرویی در دنیا است که در سال های اخیر رویارویی مستقیم با ارتش آمریکا داشت و از این موضوع سرافراز بیرون آمد هم در ماجراهای گذشته مثل دستگیری تفنگداران آمریکایی در اطراف مرزها و هم اتفاق روزهای اخیر که عملا یگان های دریایی و هوایی ارتش امریکا مستقیما وارد چالش با نیروهای مسلح ایران شدند. این اتفاقی است که در دنیا برای هیچ نیروی نظامی دیگری رخ نداده است که برای چندمین بار بتوانند در مقابل کشوری ظاهر شوند اما موفق از آن عملیات خارج نشوند.

پاریاب اضافه کرد: مضاف بر این قبلا وقتی نیروهای دریایی آمریکا در چند صد کیلومتری سواحل هر کشوری از جمله ایران قرار می گرفتند عملا آن منطقه نوعی حیاط خلوت آمریکایی ها بود ولی در این سال ها با توجه به برد سامانه های موشکی ما، عملا تا برد 2000 کیلومتر دورتر از سواحل نقطه امنی برای نیروهای دریایی و هوایی آمریکا محسوب نمی شود. از این نظر عملا در این عملیات نوعی به نمایش دراوردن برد موشکی ایران نمایش داده شد.

او خاطرنشان کرد: بحث های امنیتی و عملیات روانی نیز یکی از ثمرات این موضوع بود. سال ها است در منطقه ما علاوه بر توازن قدرتی که بین ایران و آمریکا اتفاق افتاده ما از نظر توازن وحشت نیز در رتبه بالاتری قرار داریم. به این معنا که نیروهای مسلح آمریکا حتی فکر اینکه مقابل نیروهای مسلح ما قرار بگیرند را ندارند. درحالیکه در مقابل بسیاری از این کشورها اقدام به قدرت نمایی و نمایش تجهیزات می کنند اما در مورد ایران این اتفاق نمی افتد این بار نیز دیده شد که آنها از هر گونه رویارویی مستقیم پرهیز می‌کنند چون توازن وحشت حداقل تا برد 2000 کیلومتر به نفع قدرت دریایی و هوایی ایران است. این توازن وحشت کمک کرده که فرماندهان آمریکایی هزینه هر گونه درگیری بزرگتر یا تهدید جدی ایران را بسیار بالاتر از قبل بدانند و به سراغ این نوع گزینه ها نروند.

این کارشناس مسائل امنیتی در پایان گفت: برخی از مسئولین غربی در این روزها بحث گزینه های روی میز را مطرح کرده بودند که بهترین جواب به این مساله در ماجرای نفت کش ها اتفاق افتاد با توجه به اینکه 90 درصد حمل و نقل بین المللی جهان از طریق دریا صورت می گیرد ایران پیامی واضح در زمینه تامین امنیت پایدار خطوط مواصلاتی به همه دنیا داد در این زمینه با هیچ کشوری حتی اگر آمریکا باشد سر مسامحه نداریم. ما در زمینه اقتصادی نگاهی جدی به دریا داریم و هیچ تهدیدی را در این زمینه بر نمی تابیم. این مساله پیامی واضح به داخل و خارج کشور دارد. یکی از کارهای سپاه احداث پایگاه دائمی برای اشراف بر اقیانوس هند است. این موضوع به این کار کمک می کند و آنچه در مورد نفت کش ایران رخ داد تکرار نخواهد شد.

انتهای پیام/4

نظر شما