پای بمب‌افکن مشهور آمریکا به شکست ایالات متحده باز شد

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۱۷:۰۷:۵۲
کد خبر: ۱۲۵۶۱۸۷
پای بمب‌افکن مشهور آمریکا به شکست ایالات متحده باز شد
رصد شبکه پروازی ایالات متحده آمریکا در روزهای گذشته حکایت از پرواز بی‌سابقه بمب افکن بی-۱ نیروی هوایی ایالات متحده ارتش آمریکا و تردد بی‌فایده بر فراز خلیج فارس و دریای عمان دارد.

به گزارش روی خط رسانه برنا، به نقل از ایرنا، با گذشت چند ساعت از انتشار اخبار مربوط به اقدام مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران در خنثی سازی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط ارتش آمریکا، تحلیل‌ها و گمانه زنی‌ها در خصوص این عملیات مهم ادامه دارد.

طبق این سناریو، در روزهای گذشته ارتش آمریکا تلاش کرد با ربایش یک نفتکش حامل نفت صادراتی ایران آن را مصادره کند اما با عملیات هلی‌برن تکاوران سپاه روی عرشه نفتکش این شناور به تصرف پاسداران انقلاب اسلامی درآمده و به آب های سرزمینی ایران بازگشت.

نقاب از چهره دزدان دریایی کنار رفت

دزدی دریایی و حضور دزدان ناشناس دریایی در آب‌های بین المللی از سال ها قبل به یکی از موضوعات مهم در اقتصاد جهان تبدیل شد و با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از حمل و نقل بین المللی جهان از طریق انواع کشتی‌ها، نفتکش‌ها و سایر شناورهای مختص این امور صورت می‌گیرد، بسیاری از کشورها به سراغ اعزام شناورهای نظامی به مراکز تردد دزدان دریایی بخصوص خلیج عدن اقدام کردند. شناورهای نظامی کشورمان نیز سال‌های متمادی است حضوری فعال در این منطقه دارند و بارها، ضمن محافظت جدی از کشتی‌های داخلی و بین المللی با قایق های دزدان دریایی درگیر شده اند.

اما در سال‌های اخیر مشخص شد بر خلاف رویه دزدان دریایی بی نام و نشان، با ثبت اتفاقاتی چون ماجرای حمله به کشتی گریس (آدریان دریا) و این بار نفتکش ایرانی دزدان دریایی اصلی، پرچم کشورهای استعمارگر و زورگو را برافراشته اند و از بیان خبرهای مربوط به آن احساس قدرت می‌کنند.

هر چند که این بار ارتش آمریکا جرات اعلام این شکست را پس از گذشت چند روز نداشته و بر خلاف مواردی که هرگونه تردد قایق های تندرو ایرانی در آب‌های کشورمان را با آب و تاب، یک تهدید معرفی می‌کرد اما این بار شکست واقعی خود را سانسور کرده است.

رصد شبکه پروازی ایالات متحده آمریکا در روزهای گذشته حکایت از پرواز بی‌سابقه بمب افکن بی -۱ نیروی هوایی ایالات متحده ارتش آمریکا و تردد بر فراز خلیج فارس و دریای عمان دارد. این بمب افکن به شکل متفاوتی، سیستم موقعیت یاب خود را عمدا روشن کرده بود تا در سایت‌های مخصوص رهگیری پروازهای جهانی نیز به راحتی رصد شود و عملا، وقتی نیروهای دریایی و سایر تجهیزات ارتش آمریکا، در این رویارویی مستقیم، راه به جایی نبردند، ارتش ایالات متحده ترجیح داده سراغ جنگ روانی قدیمی خود یعنی پرواز بمب افکن‌ها برود اما این بار، بر خلاف دوره ترامپ، بمب افکن B-۵۲  جای خود را به نام جدیدتر یعنی B-۱ داده است.

برد موشک ها؛ ضامن عملیات تکاوران سپاه

مروری بر هماوردی‌ها و رویارویی یگان های نظامی آمریکا در مناطق مختلف جهان با ارتش سایر کشورها، نشان می‌دهد در این موارد، بدون آنکه موضوع به تنش جدی ختم شود، با موفقیت یگان‌های آمریکا همراه می‌شود و آنها از تجهیزات خود برای به شکست کشاندن مقاومت و اراده ارتش‌های دیگر استفاده می‌کنند.اما این بار و همچون اتفاقی که در دستگیری تفنگداران دریایی آمریکا رخ داد، ناو هواپیمابر، انواع جنگنده ها و ناوشکن‌های این نیرو، توان و جرات اقدام مستقیم و عملی را نداشتند و ترجیح می‌دهند در کمترین زمان، راه را برای تردد و عملیات تکاوران سپاه باز کنند چراکه می‌دانند هرگونه ممانعت، چه آثاری به همراه دارد.

در عین حال، تا سال‌های قبل، آنها می‌توانستند ادعا کنند صدها کیلومتر دورتر از سواحل ایران بخصوص در اقیانوس هند، حیاط خلوت شان محسوب شده و نیروهای فرامنطقه ای به راحتی مشغول بازرسی یا مزاحمت برای شناورهای تجاری و نظامی سایر کشورها بودند اما با توجه به افزایش برد موشک‌ها و سامانه‌های تهاجمی کشورمان بخصوص کروزهای ضد کشتی و موشک‌های هوا به دریا، دیگر این اتفاقات، همچون گذشته نیست و تکاوران ایرانی، علاوه بر اراده و ایمان بالا، پشتوانه بزرگی چون سامانه‌های دوربرد در اختیار دارند.

توازن وحشت به سود جمهوری اسلامی ایران

یکی از توفیقات مهم نیروهای مسلح کشورمان در سال های اخیر، اختلاف چشمگیر توازن وحشت به نفع ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی است. پس از آنکه یگان‌های مختلف ارتش آمریکا اعم از دریایی و هوایی، تجاربی چون دستگیری تفنگداران، شکار موفق پهپادهای آرکی‌یو ۱۷۰ و گلوبال هاوک و بازپس گیری نفتکش را در خاطره خود ثبت کردند، قطعا در هرگونه عملیات و اقدام مشابه، اعتماد به نفس و توان رجزخوانی را در خود نخواهند دید و این موضوع هم از نظر امنیتی و هم عملیات روانی، یک برگ برنده بزرگ برای کشورمان است.

با توجه به لفاظی های روزهای گذشته برخی مقامات آمریکایی مبنی بر توجه مجدد به گزینه‌های نظامی - که مشخص است صرفا یک تهدید لفظی است - چنین دستاوردهایی هزینه برنامه ریزی یا تکرار تهدیدات مربوط به هرنوع درگیری بزرگتر با ایران را بالاتر می‌برد. علاوه براین از نظر اقتصادی و تامین امنیت پایدار خطوط مواصلاتی ایران در آب های بین المللی چنین اقدامی یک حریم امن و حفاظ محکمتر از گذشته، برای کشورمان به همراه خواهد داشت.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که رصد شبکه پروازی ایالات متحده آمریکا در روزهای گذشته حکایت از پرواز بی‌سابقه بمب افکن بی -۱ نیروی هوایی ایالات متحده ارتش آمریکا و تردد بر فراز خلیج فارس و دریای عمان دارد. این بمب افکن به شکل متفاوتی، سیستم موقعیت یاب خود را عمدا روشن کرده بود تا در سایت‌های مخصوص رهگیری پروازهای جهانی نیز به راحتی رصد شود و عملا، وقتی نیروهای دریایی و سایر تجهیزات ارتش آمریکا، در این رویارویی مستقیم، راه به جایی نبردند، ارتش ایالات متحده ترجیح داده سراغ جنگ روانی قدیمی خود یعنی پرواز بمب افکن‌ها برود اما این بار، بر خلاف دوره ترامپ، بمب افکن B-۵۲  جای خود را به نام جدیدتر یعنی B-۱ داده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز