دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

اگر می خواهیم امت رسول خدا باشیم باید «با رسول الله بودن» را زنده کنیم/ تکه تکه کردن امت اسلامی نقشه استعمار است

۱۴۰۰/۰۸/۱۴ - ۱۲:۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۲۵۶۶۷۸
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به 40 سال مقاومت جمهوری اسلامی ایران گفت: حاصل این مقاومت، کشوری است بهتر از عراق، سوریه، لبنان، مصر، افغانستان و پاکستان که حاصل خون شهدای ما و همدلی شیعه و سنی و وحدت بین اقوام مختلف در کشور است.

به گزارش برنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، استاد دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع، روز پنجشنبه ۱۳ آبان در سخنانی در مسجد مکی زاهدان، با ذکر آیه شریفه «محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» گفت: کلمه «معه» در این آیه شریفه به معنای «کسانی که همراه رسول خدا هستند» وکلمه «مع» به معنای معیت و همراهی و همدلی است که به «زیر سقف رسول الله بودن» تعبیر می شود؛ یعنی کسانی که با او و همراه او هستند.

وی با اشاره به انواع همراهی افزود: همراهی گاهی جسمی است (انتقال از مکانی به مکان دیگر به همراه دیگری) و گاهی در نظر و رأی است (با کسی بودن یعنی هم نظر و هم رأی بودن) و گاهی نیز همراهی در عمل است.

حجت الاسلام شهریاری خاطرنشان کرد: تا زمانی که رسول خدا (ص) زنده بودند، خیمه اسلام واحد بود و همه یکجا نماز می خواندند و رأی آنها، رأی رسول خدا (ص) بود و هرگاه کار مشترکی پیش می آمد همه کمک می کردند تا به ثمر بنشیند. اما در همان زمان هم صحابه با یکدیگر اختلاف داشتند و در روایات این اختلاف نظر موجود است، ولی حضور حضرت ختمی مرتبت موجب اتحاد میان صحابه شده بود. لذا صحابه هم در مکان، هم در رأی و نظر و هم در عمل با رسول خدا(ص) همراه بودند.

دبیرکل مجمع تقریب تأکید کرد: ما اگر می خواهیم امت رسول خدا باشیم باید «با رسول الله بودن» را زنده کنیم. ما در این مسجد جمع شده ایم که به شما اهل سنت بگوییم ما با شماییم و از هم جدا نیستیم. اگر در رأی و نظر هم اختلاف داریم، خداوند متعال معیاری به نام قرآن کریم به ما عطا کرده که باید به آن مراجعه کنیم. ما باید در زمان اختلاف در تفسیر قرآن نیز به تفسیرهایی مراجعه کنیم که موجب اتحاد ما می شود. لذا اگر می خواهیم با رسول الله (ص) باشیم باید به سنت او عمل کنیم.

وی با بیان اینکه خداوند قرآن کریم یعنی بزرگترین نعمت روی زمین پس از پیامبر اکرم را به ما عطا کرده اظهار کرد: قرآن کریم معیار خوبی برای رفع اختلاف است لذا در هنگام جنگ نیز باید به دستور قرآن یعنی اصلاح بین مسلمانان عمل کرد.

دکتر شهریاری ادامه داد: اختلاف در زمان پیامبر (ص) تا حد جنگ هم بوده است اما معیت با رسول الله (ص)، سعه صدر و اخلاق حسنه ایشان موجب رفع اختلاف می‌شده است؛ چرا که ایشان اسوه حسنه و پیامبر رحمت بودند نه پیامبر جنگ داخلی و ترور و بداخلاقی و تند خویی. از این رو اگر می خواهیم با رسول خدا باشیم باید او را اسوه خود قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در باب عمل نیز باید تابع قرآن باشیم و نباید طوری رفتار کنیم که موجب پیشرفت طرح دشمن شود. اگر طوری رفتار کردیم که رفتار ما دشمن اسلام را یک قدم به جلو آورد، ما با رسول خدا نیستیم زیرا با دشمن خدا رفاقت کرده ایم.

وی افزود: امروز شاهدیم که سران برخی کشورهای عربی بجای رفاقت با مسلمانان، با کفار حربی رفاقت می کنند، کفاری که فلسطینیان را آواره و بی خانمان کرده اند. پس آنها با رسول خدا معیت ندارند چرا که «اشداء علی الکفار» نیستند.

دکتر شهریاری ادامه داد: اسرائیل مردم فلسطین را از دیارشان خارج کرده و مسلمانان را در جنگ 6 روزه شکست داده، لذا نمی شود با آن دست دوستی داد و عادی سازی رابطه انجام داد. آیا این کشورها که با اسرائیل دست دوستی داده اند، مسلمان و تابع رسول خدا هستند؟ آیا آنهایی که به دستور آمریکا مسلمانان را ترور می کنند، «رحماء بینهم» هستند؟ کسانی که از ناوهای هواپیمابر آمریکایی دعوت می کنند که وارد خلیج فارس شوند، دشمن مسلمانان هستند و می خواهند فتنه کرده و بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند. آنها اختلافی را می خواهند که منجر به جنگ و ترور و تکفیر شود تا امت اسلامی تکه تکه شود و بتوان بر آن مسلط شد.

وی با بیان اینکه تکه تکه کردن امت اسلامی نقشه استعمار یعنی آمریکا و انگلیس است گفت: ما باید هشیار باشیم و حواسمان را جمع کنیم.

دبیرکل مجمع تقریب با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم با رسول خدا(ص) باشیم باید چشم فتنه را درآوریم، بیان کرد: الحمدلله ما امروز چشم فتنه را درآورده ایم چرا که امروز در زاهدان سرمایه بزرگی چون امنیت داریم. ما امروز با حضور در مسجد مکی اعلام می کنیم که با شما (اهل سنت) برادریم (انما المؤمنون اخوة). برادر با برادر خود اختلاف می کند اما ادب اختلاف را رعایت می کند و برای حل دعوای خود به دشمن مراجعه نمی کند. لذا هرکه این امنیت را مخدوش کند، با رسول خدا نیست بلکه با دشمن ایشان است.

دکتر شهریاری با اشاره به 40 سال مقاومت جمهوری اسلامی ایران گفت: حاصل این مقاومت، کشوری است بهتر از عراق، سوریه، لبنان، مصر، افغانستان و پاکستان که نتیجه 40 سال مقاومت ما و حاصل خون شهدای ما و همدلی شیعه و سنی و وحدت بین اقوام مختلف در کشور است. از این رو هرکس در این کشور در جهت ایجاد فتنه، نفاق،کینه، بددلی، دشمنی، قتل و غارت، سلاح به دست گرفته، از دشمن پول گرفته است، چه شیعه باشد چه سنی.

وی با بیان اینکه وحدت شیعه و سنی در ایران الگو شده است، خاطرنشان کرد: ما امروز وحدت را به جهان نشان داده ایم و حاصل آن امنیت در خیابان های زاهدان است. این امنیت حاصل تدبیر امامین انقلاب اسلامی، مولوی های انقلابی و روحانیت باتدبیر شیعه و سنی است و انشاءالله این امنیت توسعه پیدا کرده و موجب پیشرفت استان سیستان و بلوچستان شود. ما به این عقلانیت رسیده ایم که برای توسعه و رفع فقر و بیکاری در این استان نیازمند ارتقای امنیت و امنیت پایدار هستیم.

وی ضمن تشکر از همه اهل سنت که در ارتقای امنیت در سال های اخیر مشارکت داشته اند، گفت: از مولوی عبدالحمید نیز بخاطر همراهی و همدلی و سخنان وحدت بخش و صبرش تشکر و قدردانی می کنیم؛ وی در ذهن و دل اهل سنت استان تأثیر دارد.

دکتر شهریاری با بیان اینکه الحمدلله با درایت و تدبیر علمای شیعه و سنی در این استان امنیت به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: ما مشاهده می کنیم که در مقابل کفار هم تیم و همراه شدیم، و این موجب ناامیدی دشمن شده است. لذا برادران اهل سنت بدانند که اگر به دنبال پیشرفت و رفع فقر و بیکاری هستند باید این امنیت ارتقا پیدا کند.

وی همچنین از آیت الله محامی، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان قدردانی کرد و گفت: ایشان در این استان افتخار شیعه است چرا که مشی و روش و منش او موجب وحدت است و روی اصول و معیار حرکت می کند.

دکتر شهریاری با بیان اینکه امنیت استان رو به پایداری می رود، تأکید کرد: این مسئله نویدبخش خوبی برای اقتصاد استان خواهد بود. لذا باید کسانی را که ضد این مسیر حرکت می کنند، با ادب، ادبشان کرد تا به شکوفایی اقتصاد استان کمک شود.

دبیرکل مجمع تقریب در پایان با بیان اینکه اهل سنت سیستان و بلوچستان الگوی وحدت جهان اسلام هستند گفت: این موجب عزت ماست، عزتی که امروز اسرائیل و آمریکا را ذلیل کرده است. آمریکایی که کشتی ما را دزدیده بود و ما با عزت و افتخار از آنان پس گرفتیم و این، وحدت ما بوده که ما را به اینجا رسانده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز