در گفت وگوی وزیر خارجه ایران و انگلیس مطرح شد؛

انگلیس بدهی خود به ایران را پرداخت کند/ موفقیت مذاکرات وین منوط به رفع همه تحریم ها و راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل است/ عادی سازی روابط تجاری با ایران در مذاکرات وین محقق شود

۱۴۰۰/۰۸/۱۷ - ۱۳:۳۸:۴۱
کد خبر: ۱۲۵۸۲۰۱
انگلیس بدهی خود به ایران را پرداخت کند/ موفقیت مذاکرات وین منوط به رفع همه تحریم ها و راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل است/ عادی سازی روابط تجاری با ایران در مذاکرات وین محقق شود
وزیر خارجه ایران در گفت وگو با همتای انگلیسی خود با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خوانده و بر لزوم اقدام فوری لندن جهت بازپرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی تأکید نمود.

به گزارش برنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و لیز تراس وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، گفتگوهای وین  و برخی موضوعات منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این مکالمه تلفنی ، یادآور شد که بخش اعظم توافقات تجاری میان دو کشور پس از برجام اجرایی نشده‌اند، و ارتقا حجم تجارت و تسهیل مراودات مالی میان دو کشور نیازمند افزایش تحرک و اقدامات لندن است.

دکترامیرعبداللهیان همچنین با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خوانده و بر لزوم اقدام فوری لندن جهت بازپرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی تأکید نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برجام نیز بر مسئولیت آمریکا در به وجود آمدن شرایط کنونی تأکید نموده و تصریح کرد که برخی طرف‌ها نیز با مسئولیت‌ناپذیری و سکوت در برابر اقدامات آمریکا، به بروز وضعیت فعلی دامن زده‌اند. 

دکتر امیر عبداللهیان موفقیت مذاکرات در وین را به رفع تمامی تحریم‌ها، بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، ارائه تضمین‌های لازم در خصوص اجرایی شدن نتایج گفت‌وگوها و راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل، منوط دانست. 

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد عادی‌سازی روابط تجاری با ایران یکی از تعهداتی بوده است که طرف مقایل در برجام پذیرفته است و این موضوع باید به نحو کاملی در مذاکرات وین محقق شود.

وزیر خارجه انگلیس نیز در این تماس ابتدا به آرزوی بهبودی فوری وزیر خارجه کشورمان در اثر ابتلا به ویروس کرونا  اشاره و در ادامه ضمن ابراز خرسندی از اعلام تاریخ برگزاری کمیسیون مشترک برجام، سه کشور اروپایی را جهت دستیابی به پیشرفت در مذاکرات، مشتاق و جدی خواند.

در این مکالمه در خصوص برخی موضوعات کنسولی نیز گفت‌وگو شد. 

لزوم ارسال کمک‌های انسان‌دوستان بین‌المللی به مردم افغانستان و اهمیت تشکیل دولت فراگیر در این کشور، وضعیت فاجعه‌بار انسانی در یمن و اهمیت توقف محاصره انسانی این کشور، اهمیت حمایت از ثبات در لبنان و ابراز تاسف از ادامه نقض حقوق بشر در بحرین، از دیگر موضوعات مورد اشاره دکتر امیرعبداللهیان در این مکالمه بود.

نظر شما