عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در گفت‌وگو با برنا:

آمریکا با اتهام به ایران می‌خواهد بار نقض عهد را سبک کند/ توپ بدعهدی در مذاکرات در زمین آمریکاست

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۰۵:۵۵:۳۸
کد خبر: ۱۲۵۸۸۳۲
آمریکا با اتهام به ایران می‌خواهد بار نقض عهد را سبک کند/ توپ بدعهدی در مذاکرات در زمین آمریکاست
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم اظهار کرد: آمریکا می‌خواهد با فرار به جلو و طرح موضوعاتی دیگر بار حقوقی نقض عهد را از دوش خود بردارد. ضمن اینکه بهانه‌ای موجه برای خود بتراشند تا سایر کشورها متقاعد شوند که مذاکرات باید طولانی‌تر و قوی‌تر باشد.

«اردشیر نوریان»، نماینده مجلس دهم، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با تلاش آمریکا و برخی کشورها برای مقصر جلوه دادن ایران در مورد برجام گفت: برجام توافق نامه‌ای چند جانبه است و یک طرف ایران قرار دارد و یک طرف پنج کشور دیگر هستند و توافق‌نامه در چارچوب عرف، هنجار، حقوق و رژیم‌های بین‌المللی تنظیم شده است. وقتی از چنین توافقی صحبت می‌کنیم، تعهدات متقابلی در آن در نظر گرفته شده است.

او افزود: این توافق در عالی‌ترین سازمان بین‌المللی یعنی شورای امنیت به تصویب رسیده و در نوع خود از نظر استحکام حقوقی بسیار محکم است. خروج یک طرفه ترامپ از این توافق باعث شد امروز آمریکا نتواند ادعا کند توپ در زمین ایران است. ایران چه تعهداتی داشت که می‌بایست انجام می‌داد و نداده است؟! ایران به آنچه وظیفه داشت عمل کرد و بدعهدی از طرف مقابل بود. طرف مقابل روح برجام را نقض و نقض عهد کرده و از برجام خارج شده است.

نوریان تاکید کرد: مسلما بدعهدی از طرف آمریکا بود و امروز توپ در زمین آنهاست و اگر اراده‌ای برای توافق مجدد وجود دارد باید در چارچوب توافق قبلی به تمامی آنچه که طرفین متعهد بودند عمل شود و آمریکا در همین چارچوب به تعهدات خود برگردد و تحریم‌ها لغو شود و مذاکرات به نقطه‌ای برگردد که بعد از توافق برجام قرار داشت.

او یادآور شد: در مذاکرات بین‌المللی در اصول و فن مذاکره مفاهیم متعددی داریم که این رفتار آمریکایی و غربی را توجیه و تبیین می‌کند از جمله مفاهیمی چون چانه‌زنی.

نوریان تاکید کرد: طرف غربی اگر بپذیرد که نقض عهد کرده است و بخواهد برگردد طبیعتا نقض توافق کرده و به لحاظ حقوقی مسئولیتی بر او بار می شود و هیچ دولتی نمی‌خواهد در افکار بین‌المللی و در چارچوب حقوق بین‌الملل، متهم و محکوم باشد و آمریکا نیز به راحتی این را نمی‌پذیرد و برای فرار به جلو و خروج از بار این مسئولیت، بهانه‌جویی می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس در پایان گفت: آمریکا می‌خواهد با فرار به جلو و طرح موضوعاتی دیگر بار حقوقی نقض عهد را از دوش خود بردارد. ضمن اینکه بهانه‌ای موجه برای خود بتراشند تا سایر کشورها متقاعد شوند که مذاکرات باید طولانی‌تر و قوی‌تر باشد یعنی آنچه را که قبلا در برجام موفق به اعمال بر ایران نشدند را امروز به کشور ما بقبولانند این پشت صحنه بهانه‌جویی‌هایی است که اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/ 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز