مخالفت جدی مردم فلسطینی‌ها با شروط تامین مالی آمریکا

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۱۹:۴۷:۱۷
کد خبر: ۱۲۵۹۴۶۳
مخالفت جدی مردم فلسطینی‌ها با شروط تامین مالی آمریکا
فلسطینی‌ها با برگزاری تجمع مقابل ساختمان آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی ( آنروا ) در غزه، شروط آمریکا برای تامین مالی این آژانس را رد کردند.

به گزارش برنا، فلسطینی‌ها روز چهارشنبه با برگزاری راهپیمایی و تجمع مقابل مقر آژانس «امداد و اشتغال سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در غزه، خواستار کمک مالی پایدار کشورها به این آژانس تا زمان بازگشت آوارگان فلسطینی شدند. 

آن‌ها با یادآوری اینکه قرار است ۱۶ و ۱۷ ماه جاری میلادی (نوامبر) کنفرانس بین‌المللی کمک به « آنروا» به ریاست مشترک اردن و سوئد در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شود،  شروط آمریکا برای تامین مالی «آنروا» را همانند شمشیر بر گردن خود توصیف کردند و ضمن رد شروط واشنگتن برای کمک مالی به این آژانس، خواستار استقلال این نهاد وابسته به سازمان ملل شدند. 

«عبدالعزیز قدیح» یکی از اعضای دفتر سیاسی جبهه همبستگی مردم فلسطین امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود در این تجمع که توسط کمیته پیگیری نیروهای ملی و اسلامی مقابل ساختمان آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در غزه برگزار شد از این آژانس خواست در جریان کنفرانس یاد شده که ۱۶ ماه جاری در بروکسل برگزار می‌شود،  مسئولیت خود را برای افزایش تعهدات مالی و حمایت پایدار از «آنروا» به منظور برون رفت از بحران مالی جهت برآورده شدن نیازهای آوارگان فلسطینی انجام دهد.  

قدیح افزود که «آنروا»  شاهد ادامه رنج مردم فلسطین در بسیاری از کشورهای عربی است. 

وی از همه کشورهای جهان و مردم آزاده خواست تا با اقدام و اعمال فشار بر دولت‌های خود برای حمایت از آنروا، مسئولیت خود را بر عهده بگیرند. 

عضو دفتر سیاسی جبهه همبستگی مردم فلسطین بر لزوم تداوم حمایت و کمک مالی از «آنروا» تا زمان اجرای قطعنامه‌های بین المللی که به مردم فلسطین حق بازگشت به سرزمین خود که توسط اشغالگران صهیونیست از آن رانده شده‌اند و تا زمان دستیابی به راه حلی عادلانه برای مساله پناهندگان، تاکید کرد. 

«اسماعیل رضوان» از رهبران جنبش حماس در جریان این تجمع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در غزه افزود: گروه‌های ملی و فلسطینی برای ارسال پیامی به کمک دهندگان مبنی بر لزوم حمایت از «آنروا» جهت ارائه خدمات به آوارگان فلسطینی به اینجا آمده اند. 

وی نسبت به هرگونه تلاش برای دور زدن وظایف آنروا از طریق آنچه توافقنامه چارچوب نامیده می‌شود، هشدار داد و افزود: ما از آنروا می‌خواهیم که به نقش خود برای کمک و اشتغال آوارگان تا زمان بازگشت به خانه‌هایی که از آنجا اخراج شده اند، پایبند باشد. 

این رهبر حماس با بیان اینکه آنروا امروز نقش دارد، تاکید کرد: نقش آنروا باید تا بازگشت مردم فلسطین و آزادی سرزمین فلسطین ادامه یابد. 

همچنین «نائل عوده» از رهبران جنبش مجاهدان گفت که پیام گروه‌های مقاومت، پیامی برای حمایت از آوارگان فلسطینی، حفظ آن‌ها و حمایت از موسسات آنروا برای ادامه خدماتش است.  

وی به تلاش آمریکا برای نفوذ در نهادهای بین المللی اشاره کرد و افزود: تلاش واشنگتن برای باج خواهی سیاسی و دستکاری در هر گونه کمکی که سازمان ملل متحد به پناهندگان فلسطینی ارائه می‌دهد به منظور محو حقوق پناهندگان انجام می‌شود و غیرقابل قبول است.  

این رهبر جنبش مجاهدان فلسطین تاکید کرد: همه نیروهای ظالم استعمارگر در این جهان که آمریکا آن‌ها را نمایندگی می‌کند با موجی از مقابله روبه رو خواهند شد.  

«عوده» تاکید کرد که امروز، توده‌های مردم فلسطین این فعالیت‌ها و پویش‌ها را برای موفقیت کنفرانسی که برای ۱۶ و ۱۷ نوامبر برنامه ریزی شده است، آغاز کرده‌اند تا این کنفرانس بر حق اولیه بازگشت آوارگان و بی‌خانه‌مان‌ها از جایی که از آنجا آواره شده‌اند، تاکید کند. 

وی از جامعه جهانی خواست که مسئولیت‌های انسانی، اخلاقی و قانونی را برای کمک و امدادرسانی به عهده بگیرد تا این نهاد در اداره خدماتش تا زمان بازگشت آوارگان که طبق قوانین از خانه‌های خود آواره شده اند، ادامه دهد زیرا فعالیت «آنروا» برای همین فعال شد.  

آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرده است که در نتیجه کاهش بودجه و کاهش حمایت‌های عربی و بین المللی از یک بحران مالی رنج می‌برد. 

توافقنامه میان آمریکا و آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) که شامل ازسرگیری حمایت آمریکا از فعالیت‌های این آژانس است ۱۵ ژوئیه امضا شد. 

توافق مذکور شامل شروط سیاسی است که زمینه دخالت آمریکا در تمامی جزئیات فعالیت آنروا را فراهم می‌کند و طبق توافق صورت گرفته آنروا باید هر سه ماه یکبار گزارش مالی و امنیتی ارائه دهد. 

وی ادامه داد: این توافق نامه همچنین شامل بندهای مربوط به کارکنان آنروا و تضمین بی‌طرفی آن‌ها است و هدف آمریکا از این شرط جدا کردن شخص فلسطینی از جغرافیا، تاریخ، موقعیت و سرزمین خود است. 

به اعتقاد برخی از ناظران سیاسی، با وجود اینکه «آنروا» یک نهاد وابسته به سازمان ملل متحد و ارائه کمک به آن داوطلبانه و آزادانه است اما توافق آمریکا یک باج خواهی سیاسی برای تامین مالی مشروط سیاسی محسوب می‌شود. 

به گفته آن‌ها این توافق، پناهندگی را تنها برای کسانی که در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند، تعریف می‌کند و برای آن‌ها کارت صادر می‌شود و بدین ترتیب همه پناهجویانی که در خارج از فلسطین هستند و در اردوگاه‌ها زندگی نمی‌کنند از فهرست «آنروا» حذف خواهند شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز