رصد تحرکات ناتو در دریای سیاه توسط روسیه

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۱۱:۰۱:۲۵
کد خبر: ۱۲۶۰۲۷۶
رصد تحرکات ناتو در دریای سیاه توسط روسیه
رزمایش دریایی چند کشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در حالی در دریای سیاه آغاز شده است که ناوهای روسیه در چند نقطه این دریا در برابر کشتی های جنگی اعضای ناتو و در راس آنها آمریکا صف آرایی کرده و همه تحرکات ناتو در این رزمایش را با دقت رصد می کند.

به گزارش برنا، شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز شنبه اعلام کرد: ارتش روسیه نظارت بر تحرکات ناوهای آمریکایی و متحدان آن کشور در دریای سیاه را افزایش داده اند. این قدرت نمایی نیروهای دریایی روسیه و ناتو برای دومین بار است که طی سال جاری میلادی در دریای سیاه رخ می دهد.
این رسانه روسیه اعلام کرد ناو موشک انداز روسی «ماسکوا» و ناوشکن «آدمیرال اسن» مجهز به موشک های کروز «کالیبر» از نزدیک رزمایش ناتو را رصد می کنند و امروز هم ناو «پاول درژاوین» به این ناوها در دریای سیاه پیوست.
روسیه برای نظارت بر تحرکات ناتو در دریای سیاه، سیستم های رادیوالکترونی خود برای رصد را بکار انداخته و رادارهای مجموعه های موشکی ساحلی این کشور نیز درحالت آماده باش کامل فعالیت می کنند.
رسانه روسی با اشاره به اینکه در رزمایش ناتو چندین ناو و ناوشکن کشورهای عضو این پیمان شرکت دارند، افزود: شش فروند هواپیمای تجسسی ناتو در دریای سیاه بطور دائم در پرواز هستند و بر وضعیت منطقه نظارت دارند.
در گزارش خاطرنشان شد که رزمایش ناتو در بخش غربی دریای سیاه جریان دارد و دو ناو آمریکایی ازجمله ناو فرماندهی مونت ویتنی در این محدوده آبی قرار دارند و ناوشکن روسی آدمیرال اسن نیز از نزدیک بر تحرکات این ناوها نظارت می کند.
بر اساس گزارش، وضعیت دریای سیاه با تحرکات دریایی و هوایی ناتو در این منطقه ملتهب شده است و رزمایشی که در این منطقه جریان دارد بر سطح تنش ها می افزاید.  مقامهای روسیه در یک هفته اخیر بارها از رزمایش ناتو انتقاد کرده و این اقدام آمریکا و هم پیمانانش را خطرناک خوانده اند. 
رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته در یک جلسه با شرکت سران وزارت دفاع روسیه در بندر سوچی با اشاره به ورود ناو آمریکایی یواس اس پورتر به دریای سیاه گفت: ناو آمریکایی وارد دریای سیاه شده است و می توان با دوربین صحرایی یا از دوربین تسلیحات آن را نگاه کرد.  

پوتین با بیان اینکه برخی از شرکای خارجی ما (آمریکا و متحدان غربی آن) از تلاش های برای برهم زدن موازنه قوا ازجمله با استقرار عناصر دفاع ضدموشکی جهانی خود و استقرار موشک ها در مجاورت مرزهای روسیه دست برنمی دارند،  گفت: ما نمی توانیم این تهدیدها برای امنیت روسیه را نادیده بگیریم و بطور مناسب به وضعیت پاسخ خواهیم داد.  

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که رزمایش آتی ناتو در دریای سیاه با هداف بازدارندگی مقابل روسیه ازسوی آمریکا و متحدانش برگزار می شود.  

به گزارش ایرنا، «سرگئی لاوروف» روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: رزمایش ناتو در دریای سیاه با تلاش آمریکا و متحدانش برای پیشبرد سیاست بازدارندکی روسیه به رغم ادعاهایی که در سال های دهه ۹۰

در حمایت از توسعه روابط روسیه مطرح شد و در سند همکاری روسیه-ناتو منعکس شد و در آن پیمان آتلانتیک شمالی متعهد شد که زیرساخت های خود را به شرق گسترش ندهد، برگزار می شود.

وی ادامه داد: اما به رغم این ادعاها، هم اکنون آمریکا علاقه مند به تاسیس پایگاه های نظامی در رومانی و بلغارستان است.

وزیر خارجه روسیه گفت: این اقدامات (غرب) نه فقط نقض وعده های شفاهی سران آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در زمان اتحاد جماهیر شوروی است بلکه نقض سندی است که آن را الگویی برای همزیستی مسالمت آمیز و مشارکت روسیه و ناتو خوانده بودند.

لاوروف گفت: ما در روابط با ناتو سالهاست که برای هر نوع اقدام تحریک آمیز آماده شده ایم. چنین آمادگی از سوی ما تامین شده است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز به تازگی در واکنش به حضور دو ناو آمریکایی در دریای سیاه گفت: آمریکا و ناتو با این اقدام ها در حال ارزیابی توان دفاعی ما هستند و ما حرکات آنها را به طور کامل رصد می کنیم.

وی در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه اکنون دو ناو جنگی آمریکا در دریای سیاه در حال فعالیت هستند، افزود: کشتی های جنگی خارجی در دریای سیاه در حال آزمایش قدرت مرزی ارتش روسیه هستند.

وی تصریح کرد: کشتی‌های مجهز به موشک های هدایت‌شونده آمریکا و ناتو که وارد دریای سیاه می‌شوند در تلاش هستند تا قدرت دفاعی سواحل دریای سیاه و میزان حفاظت از مرزهای جنوبی روسیه را آزمایش و ارزیابی کنند.

در همین حال وزارت دفاع روسیه  در بیانیه ای با انتقاد از رزمایش آمریکا و متحدانش در دریای سیاه اعلام کرد که رزمایش ناتو این منطقه را بی ثبات می کند و یکی از اهداف این رزمایش تسخیر اوکراین است.
در بیانیه گفته شده است: باتوجه به اینکه در رزمایش علاوه بر ناوهای آمریکایی، هواپیماها و بالگردهای واحدهای تهاجمی راهبردی و تاکتیکی و گشت دریایی شرکت می کنند و نیروهای مسلح بلغارستان، گرجستان، ترکیه و اوکراین در آن شرکت خواهند کرد، با این اقدامات در واقع سناریوی نظامی در صورت حمله نیروهای اوکراینی به منطقه دونباس مطالعه می شود.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده اند.  

روسیه بارها از دولت اوکراین خواستار مذاکره با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می کند.

سران روسیه بر این باور هستند که امریکا در راس اردوگاه غرب از مساله اوکراین و مناقشه در شرق این کشور به عنوان ابزار برای فشار بر روسیه استفاده می کند و حکومت کی یف فقط از این منظر برای غربی ها اهمیت دارد.  

روابط روسیه و ناتو پرتنش است و اخیرا ناتو ۱۰ نفر از کارکنان دفتر نماینده روسیه در این سازمان مستقر در بروکسل را اخراج کرد و مسکو نیز در واکنش به این اقدام، دفتر خود در مقر ناتو را بست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز