با حضور معاون وزیر امور خارجه؛

آخرین تحولات مربوط به مذاکرات با عربستان در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۲۱:۲۵:۱۹
کد خبر: ۱۲۶۱۱۳۰
آخرین تحولات مربوط به مذاکرات با عربستان در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از ارائه گزارش معاونان وزیر خارجه و سایر مسوولان مربوطه در ارزیابی و برقراری روابط دیپلماتیک ایران با همسایگان به ویژه عربستان خبر داد.

به گزارش برنا، «محمود عباس زاده مشکینی» در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در نشست امروز با حضور معاون وزیر امور خارجه و سایر مسوولان مربوطه روابط دیپلماتیک ایران با همسایگان به ویژه عربستان و آخریت تحولات در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی مطالبات همسایگان و انتظاراتی که جمهوری اسلامی از کشورهای همسایه دارد، افزود: عربستان از کشورهای مهم منطقه است که در برخی کشورهای منطقه منافعی را تعریف کرده است. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه استراتژی‌ها و راهبردهایی را از جهات مختلف دارد که بسیار مهم و گسترده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یادآور شد: بین منافع، خواسته‌ها و مطالبات همسایگان باید هم پوشانی باشد تا در گسترش مناسبات آسیبی به منافع متقابل زده نشود. در همین راستا معاونان وزیر خارجه و سایر مسوولان مربوطه گزارش‌هایی درباره برقراری مناسبات با عربستان ارائه کردند.

عباس زاده مشکینی تصریح کرد: جمهوری اسلامی عزم خود را برای گسترش ارتباط با همسایگان جزم کرده و به نظر می‌رسد که از طرف ایران موانع جدی وجود نداشته باشند. البته اختلاف و تفاوت نظر در برخی جهات طبیعی است و هنر دیپلماسی همین است که با وجود اختلاف نظرها در یک مسیر و به شیوه هم افزا، مناسبات را برقرار کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بر اساس منافع مشترک می‌توانند همکاری کنند، ادامه داد: دیپلماسی خارجی نیز عرصه عقلانیت و تدبیر است و وزارت امور خارجه به عنوان مجری سیاست‌ها و راهبردهای روابط خارجی مذاکرات مقدماتی را انجام داده اما این مذاکرات باید شکل رسمی به خود گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی منعی برای آغاز مذاکرات رسمی نمی‌بیند البته مذاکرات رسمی به انجام مقدمات کارشناسی نیاز دارد تا در مذاکرات رسمی توافقات صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مذاکرات مقدماتی امیدواریم مناسبات ایران و عربستان به صورت گسترده و هم افزا برقرار شود چرا که جمهوری اسلامی دنبال مذاکرات رسمی و گسترش مناسبات با همسایگان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز