رایزنی وزیران خارجه امارات و مصر درخصوص یمن و سوریه

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۹:۲۰:۴۳
کد خبر: ۱۲۶۱۲۴۵
رایزنی وزیران خارجه امارات و مصر درخصوص یمن و سوریه
وزیران امور خارجه امارات متحده عربی و مصر در نشستی درباره پرونده سوریه، لیبی، سودان و یمن گفت و گو و تبادل نظر کردند.

به گزارش برنا از خبرگزاری دولتی امارات (وام )  «عبدالله بن زاید آل نهیان»، وزیر امور خارجه امارات و «سامح شکری» همتای مصری وی در نشستی در امارات در باره چندین موضوع از جمله بحران سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد که دو وزیر در حاشیه دوازدهمین نشست مجمع سالانه جزیره «صیر بنی یاس» که توسط وزارت امور خارجه امارات برگزار شده دیدار کردند.

این جزیره در ۱۷۰ کیلومتری جنوب غرب ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، ۱۷٫۵ کیلومتر طول و ۹ کیلومتر عرض دارد و بزرگ‌ترین جزیره طبیعی امارات متحده عربی است.

«احمد حافظ»، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر گفت که سامح شکری در این دیدار بر گسترش پیوندهای ریشه دار دو کشور در همه بخش ها تاکید کرد.

وی افزود که وزیر امور خارجه مصر با تشریح شاخص ها و ظرفیت های اقتصادی و محیط امن کشورش خواستار سرمایه گذاری و مشارکت امارات متحده عربی در پروژه های بزرگ مصر شده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر همچنین اظهار کرد که وزیران امور خارجه دو کشور در باره تحولات جهان عرب از جمله در لیبی، سوریه، یمن و سودان گفت و گو و راه های تقویت امنیت ملی کشورهای عربی در مواجهه با چالش‌های روزافزون در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.

حافظ گفت که شکری بر موضع ثابت مصر در حمایت از امنیت و ثبات کشورهای حوزه  خلیج فارس و پیوند متقابل و نزدیک امنیت ملی مصر با امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کرد.

عبدالله بن زاید آل نهیان نیز با ابراز خرسندی از روابط تاریخی و راهبردی دو کشور، گفت که امارات از توسعه و رونق اقتصادی و از هر موضوعی که منجر به تقویت امنیت ملی دو کشور شود، حمایت می کند.

گفت و گوی عبدالله بن زاید آل نهیان با همتای مصری وی در باره پرونده سوریه در حالی است که با شروع بحران سوریه در اسفند سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱)، دولت امارات نیز همچون رژیم سعودی، قطر و شماری دیگر از کشورهای غربی – عربی در صف حامیان اصلی تروریست ها قرار گرفت، اما با اسارت یکی از مقامات عالی رتبه امنیتی امارات در سوریه در اوایل بحران این کشور و معامله او با رژیم امارات، ابوظبی دست از حمایت علنی و مالی تروریست ها کشید و در ادامه نیز سعی کرد خود را زیاد درگیر بحران سوریه نکند.  

پس از شروع بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای غربی – عربی درهای سفارتخانه های خود را در دمشق بستند که امارات نیز جزو همین دسته بود، اما ابوظبی در سال ۲۰۱۸ سفارت خود در دمشق را در سطح کاردار گشود.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که پس از توافق سازش میان بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی در ۲۵ شهریور ماه سال گذشته (۱۳۹۹)، امارات عملا به دلال رابطه میان کشورهای عربی و تل آویو تبدیل شده است که هدف از آن تامین امنیت رژیم صهیونیستی با حل شدن اختلافات میان کشورهای عربی با تل آویو و همچنین دستیابی امارات به هژمونی عربی (قدرت برتر) می باشد، اقدامی که در رقابت با مصر، عربستان و قطر صورت می گیرد، چرا که ریاض و دوحه نیز در سال های اخیر سعی کرده اند تا به این رویا دست پیدا کنند.

ناظران سیاسی معتقدند که یکی از اهداف سران ابوظبی برای دستیابی به رویای هژمونی عربی، سازش با رژیم صهیونیستی بوده که سال گذشته انجام شده و سران امارات برای ادامه مسیر نیاز دارند تا با کشورهای عربی دیگر رابطه خوبی برقرار کننند تا مورد قبول واقع شوند.

تحلیلگران مسایل منطقه معتقدند که یکی دیگر از اهداف ابوظبی از نزدیکی به سوریه خدشه وارد کردن در توافق راهبردی میان تهران – دمشق می باشد تا از این طریق نیروهای ایرانی از سوریه خارج شوند و خواسته صهیونیست ها در این باره عملی شود.  

همچنین بن زیاد در حالی با شکری در باره پرونده یمن گفت و گو کرده که امارات متحده عربی در ائتلافی به رهبری عربستان سعودی و چند کشور عربی از ششم فروردین ۹۴ حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز