ایران مسیر تجاری امارات و ترکیه می‌شود

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۱۳:۴۶:۰۱
کد خبر: ۱۲۶۱۵۰۲
ایران مسیر تجاری امارات و ترکیه می‌شود
رسانه های گروهی ترکیه از سفر احتمالی محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به آنکارا خبر دادند و نوشتندکه یکی از موضوعات مهم اقتصادی مطرح در این دیدار گشایش مسیر تجاری میان امارات و ترکیه با عبور از خاک ایران است .

به گزارش برنا، رسانه های گروهی مزبور از جمله صفحه ترکی روزنامه ایندیپندنت و تارنمای "haber۷" نوشتند: مبادلات کالا هم اکنون از بندر شارجه امارات تا سواحل ترکیه با عبور از کانال سوئز ۲۰ روز به درازا می انجامد اما با گشایش این گذرگاه، مبادلات کالا میان دو کشور با عبور از خاک ایران ۶ تا ۸ روز به طول خواهد انجامید و بدین ترتیب امارات برای مبادلات تجاری خود با ترکیه، کشور ایران را جایگزین کانال سوئز خواهد کرد.

بن زاید در این سفر که برای اولین بار طی ده سال گذشته انجام می شود ، در آنکارا با رئیس جمهور رجب طیب اردوغان دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

ولیعهد ابوظبی با رئیس جمهور ترکیه مسائل اقتصادی و همچنین تقویت همکاری های دوجانبه میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

همچنین قرار است طی گفت وگوهای بن زاید و اردوغان موضوع سرمایه گذاری امارات در ترکیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، اردوغان در اواخر اوت گذشته یک تماس تلفنی با ولیعهد ابوظبی برقرار کرد.

روابط دیپلماتیک میان دو کشور قبل از تماس یاد شده جریان داشت و طی آن رئیس جمهور اردوغان در ۱۸ اوت با شیخ طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات دیدار و گفت وگو کرد.

روابط ترکیه و امارات طی سال های اخیر به دنبال تنش پیش آمده میان عربستان و امارات و بحرین و مصر از یک سو و قطر از سوی دیگر در ۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ متشنج گردید .اما تنش پیش آمده با قطر با امضای بیانیه العلا در عربستان در اوایل سال جاری میلادی حل و فصل گردید.

نظر شما