تنش در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۰۸:۲۷:۲۷
کد خبر: ۱۲۶۱۷۲۲
تنش در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان
در چند روز اخیر تنش و نقض آتش بس میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در برخی نقاط مرزی دو کشور گزارش شده است .

به گزارش برنا،  هر دو طرف یکدیگر را متهم به آغاز این تنش و درگیری در مرز می کنند . گفته می شود یکی از دلایل عمده این شرایط پیش آمده ، اختلاف نظر طرفین در خصوص تحدید حدود و  تعیین مرزها در برخی نقاط مرزی دو کشور می باشد .

  پس از جنگ ۴۴ روزه سال گذشته و امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان این جنگ ، موضوع تحدید حدود و تعیین مرزها بعنوان یکی از مسایل عمده میان ارمنستان و جمهوری آذرربایجان در دستور کار قرار گرفت .

    جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که ، در دوره اشغال ۳۰ ساله سرزمینهای این کشور برخی مناطق مرزی آن نیز از سوی ارمنستان تصرف شده است ، خواستار تعیین مرزها میان دو کشور بر اساس نقشه های باقی مانده از شوروی سابق می باشد . باکو در عین  حال ارمنستان را به طفره رفتن از مذاکرات در این زمینه و تلاش های برای به تاخیر انداختن این مساله متهم می کند .

  به هر حال نبود مذاکرات در این زمینه به بروز تنش و گاهی اوقات نیز به نقض  آتش بس و درگیری در برخی نقاط مرزی دو کشور منجر می شود .

 "نیکول پاشینیان " نخست وزیر ارمنستان دیروز  ( دوشنبه ) در جلسه شورای امنیت این کشور اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان ۱۴ نوامبر ( ۲۳ آبان ماه ) جاری وارد خاک ارمنستان شدند و "آرشاک کاراپتیان " وزیر دفاع این کشور نیز به همین دلیل برکنار شده است .

به گزارش منابع خبری ارمنستان ، نیروهای جمهوری آذربایجان به تازگی چهار پاسگاه ارامنه در مناطق مرزی را به کنترل در آورده اند و با تصاحب تجهیزات نظامی، نظامیان ارمنی را از این مناطق بیرون کرده اند.

  طبق گزارش این منابع ، سه پاسگاه نظامی در منطقه مرزی " جرموک " و یک پاسگاه دیگر نیز در محور دریاچه " قاراگل " واقع است .

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان نخست وزیر ارمنستان مبنی بر ورود نظامیان آذربایجانی به خاک این کشور ، اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان  در قلمروی سرزمینهای خود مستقر هستند .

  "لیلا عبدالله اوا " سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیروهای ارمنستان را به انجام اقدامات تحریک آمیز در روزهای اخیر در محورهای دریاچه قاراگل شهرستان آزاد شده " لاچین " و نیز در شهرستان دیگر آزاد شده " کلبجر" و به اتش بستن مواضع واحد های ارتش جمهوری آذربایجان در این محورها متهم کرد .

رسانه های جمهوری آذربایجان هفته گذشته به نقل از برخی منابع روسیه گزارشهایی در باره احتمال دیدار قریب الوقوع سه  جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست  وزیر ارمنستان در مسکو در رابطه با اولین سالگرد امضای بیانیه سه جانبه پایان جنگ در قره باغ ، منتشر کردند اما برخی کارشناسان تحقق این دیدار در شرایط بروز تنش در مناطق مرزی ارمنستان  و جمهوری آذربایجان را بعید دانستند .

همزمان روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا روز گذشته ( دوشنبه ) با صدور بیانیه  مشترکی در رابطه با تنش به  وجود آمده در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کردند .

  آمریکا ، فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و  همکاری اروپا تاسیس شده در سال ۱۹۹۲ میلادی ویژه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را بر عهده دارند .

روسای گروه مینسک  از طرفین خواستند تا  فورا گام های مشخصی برای کاهش تنش بردارند و از لفاظی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند و به طور کامل تعهدات خود را مطابق بیانیه سه جانبه سال گذشته روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره پایان جنگ و سایر توافق‌های آتش‌بس  را  اجرا کنند.

  در این میان رسانه های ارمنستان گزارش دادند ، نخست وزیر این کشور " سورن پاپیکیان " را بعنوان وزیر دفاع جدید ارمنستان منصوب کرد .

  پاپیکیان که گفته می شود یک فرد غیر نظامی است ، از تابستان سال جاری سمت معاون اول نخست وزیر ارمنستان را بر عهده داشت .

نظر شما