یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با برنا:

همیشه قدرت‌های سازنده اسلحه ضربه اصلی را به دولت‌ها می‌زنند/ ترکیه به دنبال نفوذ و توسعه در عراق، سوریه و لیبی است

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۴:۵۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۶۲۰۱۸
همیشه قدرت‌های سازنده اسلحه ضربه اصلی را به دولت‌ها می‌زنند/ ترکیه به دنبال نفوذ و توسعه در عراق، سوریه و لیبی است
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ترکیه به دنبال نفوذ، توسعه، حضور و تسلط خود بر عراق و سوریه و کشورهای شمال آفریقا مثل تونس و لیبی است که منجر به بی ثباتی در منطقه می‌شود

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا در خصوص علل بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه گفت: ثبات در کشورها یا منشاء داخلی و یا منشاء خارجی دارد، منشاء داخلی عبارت است از هماهنگی و انسجام مردمی میان مردم و حکومت، اینها عامل اصلی برقراری ثبات در یک کشور محسوب می‌شود. عامل خارجی اراده قدرت‌های بزرگ است. اراده قدرت‌های بزرگ بر این استوار است که منافع خود را بر منافع ملت‌ها و دولتهای دیگر ترجیح می‌دهند و برای رسیدن به آن منافع از هر روش و رویه‌ای استفاده می‌کنند تا به اهداف خود برسند از جمله این رویه‌ها و روش‌ها، ایجاد بی ثباتی است.

او گفت: بی‌ثباتی که از خارج تحمیل می‌شود اگر آن عامل داخلی قدرتمند باشد تاثیر خارجی ضعیف و کم خواهد شد، اما اگر عامل داخلی ضعیف باشد طبعا قدرت و اراده خارجی که در ایجاد بی‌ثباتی تجلی می‌کند غلبه و سیطره پیدا خواهد کرد و باعث ایجاد بی‌ثباتی می‌شود. 

این کارشناس خاورمیانه ادامه داد: اگر ببینیم در منطقه ما که یک منطقه بسیار مهم، حساس و تعیین کننده در خیلی از جریان‌های قاره‌ای و بین قاره‌ای است باید بگردیم دنبال جریان و کشوری که از این اوضاع سود می‌برد. همچنین چه دولتی و چه رژیمی از این بی‌ثباتی‌ها بهره می‌برند لذا می‌بینیم حتی میان کشورهای عربی که باید با هم متحد باشند، اختلافات زیاد است و به جنگ‌های متعددی کشیده شده است؛ بین کشورهای مسلمان و اسلامی هم این اختلاف‌ها را ایجاد می‌کنند و توسعه می‌دهند تا منجر به بی‌ثباتی در منطقه شود. 

او گفت: پس اگر اراده خارجی بر اراده داخلی کشورها غلبه کند منجر به این وضعیت می‌شود. گاهی کشورهای منطقه به دنبال توسعه نفوذ خودشان مبادرت می کنند مانند همین عربستان که تلاش کرد اراده و نفوذ خود بر قطر و یمن را توسعه بدهد و منجر به بی‌ثباتی شد.

زنگنه در پایان اظهار کرد: ترکیه به دنبال نفوذ، توسعه، حضور و تسلط خود بر عراق و سوریه و کشورهای شمال آفریقا مثل تونس و لیبی است که منجر به بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. بنابراین یک عامل خارجی و یک عامل داخلی دست به دست هم می‌دهند و قدرت‌های صنعتگر به همه این عوامل اسلحه می‌فروشند و این کشورها، دولت‌ها، احزاب و گروه‌ها وارد جنگ و درگیری می‌شوند اما در نهایت قدرت‌های سازنده اسلحه به آنها ضربه خودشان را می‌زنند.

انتهای پیام/ 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز